supernapa Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Jeg syns PC'en min begynner å bli tregere og vurderer derfor å kjøpe ny prosessor for å få litt mer "futt" Og siden jeg er fattig student for tida så vil jeg helst beholde mesteparten av de øvrige komponente mine. Jeg har følgende: Hovedkort Asus A7N8X v2.0 Deluxe (5 PCI, 1 AGP Pro, 3 DDR DIMM, Dual LAN, IEEE-1394) CPU type AMD Athlon XP, 1533 MHz (11.5 x 133) 1800+ System minne 768 Mb (DDR SDRAM) Skjermkort RADEON 9700/9500 SERIES (64 Mb) Harddisk ST3120023A (120 Gb, 7200 RPM, Ultra-ATA/100) Optisk disk _NEC DVD_RW ND-3520A Optisk disk SAMSUNG CDRW/DVD SM-352B (DVD:16x, CD:52x/24x/52x DVD- ROM/CD-RW) Noen som har noen gode innspill på hva slags prosessor jeg børkjøpe som passer godt sammen med de øvrige komponentene mine? Må vel ha AMD siden jeg har det hovedkortet jeg har. Hvordan vil en AMD SEMPRON 2600+ 1.833 Ghz Socket A være i forhold til min AMD ATHLON 1800+ ? og hva er forskjellen på boxed og tray (Bortsett fra prisen) Endret 20. mars 2005 av supernapa Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Du burde muligens tenke på å oppgradere hele maskinen. Men ja, 2600+ vil nok gi deg merkbart bedre ytelse skulle jeg tro. Men ikke ta det for god fisk, maskinen er ikke allverdens. Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 og hva er forskjellen på boxed og tray (Bortsett fra prisen) Forskjellen på boxed og ikke boxed er at det følger med en CPU kjøler + vifte i Boxed versjonen. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Hvis du kjøper sempron må du huske å oppdatere bios, slik at hovedkortet vil gjenkjenne cpu. Lenke til kommentar
supernapa Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Du burde muligens tenke på å oppgradere hele maskinen. Men ja, 2600+ vil nok gi deg merkbart bedre ytelse skulle jeg tro. Men ikke ta det for god fisk, maskinen er ikke allverdens. hehe ... Jeg satte den sammen for 2 år siden da så det skulle jo bare mangle at den ikke er helt på høyde i forhold til hva som er å få tak i nå. Men siden jeg er student nå og stort sett bare bruker maskina til internet/office og sånn blir det ikke aktuellt med mye investeringer nå. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Jeg tror nok at det er cpu som er flaskehals i dag, og du vil nok få merkbar ytelsesøkning ved å bytte til en ny sempron. Endret 20. mars 2005 av Thorsen Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Jeg syns PC'en min begynner å bli tregere og vurderer derfor å kjøpe ny prosessor for å få litt mer "futt" Og siden jeg er fattig student for tida så vil jeg helst beholde mesteparten av de øvrige komponente mine. Jeg har følgende: Hovedkort Asus A7N8X v2.0 Deluxe (5 PCI, 1 AGP Pro, 3 DDR DIMM, Dual LAN, IEEE-1394) CPU type AMD Athlon XP, 1533 MHz (11.5 x 133) 1800+ System minne 768 Mb (DDR SDRAM) Skjermkort RADEON 9700/9500 SERIES (64 Mb) Harddisk ST3120023A (120 Gb, 7200 RPM, Ultra-ATA/100) Optisk disk _NEC DVD_RW ND-3520A Optisk disk SAMSUNG CDRW/DVD SM-352B (DVD:16x, CD:52x/24x/52x DVD- ROM/CD-RW) Noen som har noen gode innspill på hva slags prosessor jeg børkjøpe som passer godt sammen med de øvrige komponentene mine? Må vel ha AMD siden jeg har det hovedkortet jeg har. Hvordan vil en AMD SEMPRON 2600+ 1.833 Ghz Socket A være i forhold til min AMD ATHLON 1800+ ? og hva er forskjellen på boxed og tray (Bortsett fra prisen) Pcen virker helt kurrant den. Vil nok ikke klare max oppløsning og krav på de nyeste spillene, men ellers er den ikke gal. Det jeg ville byttet ut om du skal benytte den som en "alt mulig" pc, også med spill og/eller tung grafikk ellers? Så ville jeg oppgradert CPU og skjermkortet. Et greit skjermkort med 128 mb minne koster ikke all verden i dag, og vil gi god ytelses økning for deg. Både ATI og Nvidia har kort i rundt 700-1200 kroners klassen som vil gi systemet en fin fin puff i rett rettning. Hvilken som er best kommer veldig ann på bruken og hvilke tester man skal følge, er egentlig umulig å si. De er så godt som likestilte. Jeg selv har en forkjærlighet for ATI, så hvis jeg selv skulle kjøpt ville jeg gått for et Radeon basert kort. Et radeon 9800 er et svært så greit kort, som har falt godt i prisen det siste året. Når det gjelder CPU så er foskjellen på boxed og tray at boxed kommer med CPU vifte montert på fra produsentens side. Det er en vifte som skal klare med CPUen du har, men ulempen med disse er at de har en lei tendens til å bråke mer enn ønskelig. Jeg synes støy fra pcen er svært sjenerende, så jeg velger CPU vifte mye ut fra støy nivået. Har vært veldig fornøyd med G.Tech viftene, Igloo Light og Silent B. er gode seierer om du ikke skal overklokke CPU. De har støynivå på 19DB, noe som er på hviske nivå å regne. Svært behagelig. Forskjellen på en Sempron og en Athlon XP prosessor er Cache. Athlon har mer enn hva Sempron har, noe som også er med på å forklare prisen. Den vil være en betydelig økning fra din 1800+, om du går for en 2600+. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå