Kellendil Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Kan du ikke bare stikke over å banke på døra hans og spørre om det er greit om du sufer på linja hans. Si at du ikke skal laste ned store filer. Kanskje stikke til han et par hundre lapper og hjelpe han med å sikre nettverket hans. et bra innlegg. og et av de få fornuftige i tråden. Er forøvrig enig med mange synspunkt i tråden, og hvær enkelt sak blir vel en egen vurderingssak i slike tilfeller. Ellers kan det jo vel sies at i Norge er alt lovlig, så lenge Norges lov ikke sier noe annet. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Ellers kan det jo vel sies at i Norge er alt lovlig, så lenge Norges lov ikke sier noe annet. ....og med det grensesprengende og oppklarende innlegget avslutter vi denne debatten og setter over til studio... Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Kan du ikke bare stikke over å banke på døra hans og spørre om det er greit om du sufer på linja hans. Si at du ikke skal laste ned store filer. Kanskje stikke til han et par hundre lapper og hjelpe han med å sikre nettverket hans. det er faktisk en god ide.. en i nabolaget her ble oppsøkt av politiet fordi han hadde drevet med nedlasting av snusk på nettet. problemet vat at det var ikke han men en annen nisse i nærheten som rappa hans usikra nettverk. enten må man få seg linje sjøl eller gjøre en deal slik at man kan låne linja til andre. å stjele er å stjele.. Lenke til kommentar
voodoodoo Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Når man har ett usikret w-lan så sender router`en (accsespointet) ut innvitasjoner. Det kan jo samenlignes hvis det står "åpent hus" på en dør. Skal eg da straffes hvis eg går inn i det huset? Absolutt ikke! Jo, det skal du fordi det ikke er åpenbart for eieren at det faktisk står "Åpent hus" av grunner som nevnt over og fordi det er åpenbart for deg at det ikke er ment som en eksplisitt tillatelse til deg til å utnytte vedkommendes ressurser. En kan uansett ikke straffe den som surfer da vedkommende ikke kan vite hvem som eier linja. Med mindre vedkommende merker den med privat, ingen adgang for udvedkommende e.l. Med hvilken lovhjemmel skal en forby en person å benytte dette så lenge det ligger fritt tilgjengelig. Det å sammenlikne det med å gå inn i andres hjem å stjele er å skyte langt over mål. Mener at det er eieren av usikret wlan som bør straffes av isp for å bryte med avtalevilkårene. Tipper at han ikke har lov til å gjøre nettet sitt offentlig tilgjengelig på denne måten. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Kan du ikke være så snill å lese igjennom de argumentene som har vært i tråden tidligere? Så slipper vi å begynne helt forfra. Lenke til kommentar
Tho®¿ Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 så krypter nettverket da vel! og gidd surv mer!! Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Og vi prøver igjen: Diskusjonen går på lovligheten av å benytte et ukryptert privat nettverk, ikke på om folk burde kryptere eller ikke. Som til forrige innlegg: Les tråden først, så kan du kommentere etterpå om du har noe fornuftig å bidra med Lenke til kommentar
fettnavn Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 du... jeg snylter , men finnes det noen mulighet for å få opp hastigheten? på bittorrent f.eks? jeg får jo ikke åpnet porter o.l... finnes det noe program som ordner slikt? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 du... jeg snylter , men finnes det noen mulighet for å få opp hastigheten? på bittorrent f.eks? jeg får jo ikke åpnet porter o.l... finnes det noe program som ordner slikt? Nix, dette må gjøres fra router. Lenke til kommentar
FlexiMAN Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Vil bare si til alle de her som sitter og snylter! Jeg har trådløst nett hjemme og da jeg hørte om en kompis som satt og snyltet flirte jeg og sa bra gjort. Et par dager senere oppdaget jeg ved en ren tilfeldighet at noen snyltet på meg! Jeg ble rimelig sur og har vist en helt annen holdning til min lille snyltene kammerat etter dette. Så tenk på det slik, hvordan ville du reagert hvis noen snyltet på deg ? Gjør heller den du snylter oppmerksom på at du har muligheten til å bruke hans nett og gjør en avtale med han ut i fra det! Endret 12. april 2005 av FlexiMAN Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Jeg snylter på et nettverk som jeg ikke vet hvem som eier. Selv har jeg ISDN og det er deilig å få bredbåndstilgang. Da kan jeg opperere med ekstreme hastigheter som jeg aldri kunnet få med ISDN. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Det er godt mulig jeg jukser litt ved faktisk å søke på Google, ja de fleste som ikke nettopp ramlet ned fra et tre vet jo at Jon Bing er professor i ressinformatikk ved Universitetet i Oslo.. Jahh, så hva sier han (i følge Aftenposten)? - Hvis man bare låner nettverkskapasitet av andre for å komme på Internett, uten å bryte seg inn, så kan det godt hende at det er lovlig å benytte seg av trådløst nettverk på denne måten. Men foreløpig er det ikke noe rettspraksis på dette området, sier professor i rettsinformatikk Jon Bing ved Universitetet i Oslo. Men når man først bryter seg forbi hindringer, er det klart ulovlig, sier Bing: - Det finnes imidlertid flere dommer som viser at det blir sett på som en straffeformildende omstendighet når bedrifter ikke gjør noe for å sørge for egen sikkerhet. Lenke til kommentar
Spørsmålstegn Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Hvis han sniffer på linja kan han få frem all info han vil. Hva du taster på keyboardet osv. Pass opp! Lenke til kommentar
carmaa Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Det er godt mulig jeg jukser litt ved faktisk å søke på Google, ja de fleste som ikke nettopp ramlet ned fra et tre vet jo at Jon Bing er professor i ressinformatikk ved Universitetet i Oslo.. Jahh, så hva sier han (i følge Aftenposten)? - Hvis man bare låner nettverkskapasitet av andre for å komme på Internett, uten å bryte seg inn, så kan det godt hende at det er lovlig å benytte seg av trådløst nettverk på denne måten. Men foreløpig er det ikke noe rettspraksis på dette området, sier professor i rettsinformatikk Jon Bing ved Universitetet i Oslo. Men når man først bryter seg forbi hindringer, er det klart ulovlig, sier Bing: - Det finnes imidlertid flere dommer som viser at det blir sett på som en straffeformildende omstendighet når bedrifter ikke gjør noe for å sørge for egen sikkerhet. 4013111[/snapback] TAKK. Som Jon Bing sier, så er det ingen rettspraksis på området. Så surf i vei, men ikke bli pissed om naboen finner det ut og stevner deg for retten. Og da havner du i all sansynlighet i høyesterett til slutt. Så hvis noen av dere har romslig personlig økonomi, mye fritid, og er glad i advokater så snylt på naboen, nekt slutte når han/hun ber deg om det, og dra inn advokater. Vi kunne faktisk trengt en prinsippiell avgjørelse på dette. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) ok, også tilbake til sniffinga. Hvilket program kan benyttes?ah. ok. takk 3888293[/snapback] Et annet, som du kan se alt som foregår på nettet: WireShark (tidligere Ethereal) Det setter sammen dataene slik at du kan se DNS-oppslag og HTML-kode (inkl. webmail), MSN-meldinger, mail, etc. Det er veldig lærerikt å se på det:D Det bryter ikke krypteringer så det er helt lovlig, og det er nesten helt passivt, sånn at ingen merker at du kjører det. Det må da brukes på det trådløse nettet, ikke på en kblet PC tilkoblet routeren. Et annet heter Cain&Abel eller noe sånt, det viser passord og brukernavn mer konsist, hvis det er det du vil ha. Merk at noen funksjoner i dette er klart ulovlige å bruke. EDIT: Et annet viktig poeng er at alle kan kjøre slike programmer, så eieren av nettet har ikke noe privilegium her! Dette bør folk som deler nettet sitt frivillig tenke over. Alle naboene kan se alt som sendes over det trådløse nettet! Her så bruker jeg VPN for å skjule mine data, mens nettet ellers er åpent. Endret 19. november 2006 av fa2001 Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Det setter sammen dataene slik at du kan se DNS-oppslag og HTML-kode (inkl. webmail), MSN-meldinger, mail, etc. Det er veldig lærerikt å se på det:D Det bryter ikke krypteringer så det er helt lovlig, Eh... Hvilken verden lever du i? Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Det setter sammen dataene slik at du kan se DNS-oppslag og HTML-kode (inkl. webmail), MSN-meldinger, mail, etc. Det er veldig lærerikt å se på det:D Det bryter ikke krypteringer så det er helt lovlig, Eh... Hvilken verden lever du i? 7316537[/snapback] Nå bruker ikke jeg det til å spionere på andre, bare til å debugge programmer og sånt. Likevel tror jeg at det er greit å bruke det hvis man eier et trådløst nettverk (i den grad man kan eie det, altså at man eier basestasjonen). Hvis noen sender ut data på et medium de ikke vet hvor kommer fra eller om de har tillatelse til å bruke, så kan de ikke forvente at deres data er beskyttet. På den andre siden så må det være lov for folk å overvåke sitt private nettverk, uansett hvilken kryptering de bruker. Det å spionere på en nabo eller et åpent WiFi hot-spot synes jeg er i en gråsone. Det er kanskje fordi jeg ser for mye på det tekniske aspekted, men der er det i hvert fall klart at signalene kringkastes ut i lufta til alle som vil plukke dem opp. Da dette også gjelder mobiler, og 3G, så tror jeg loven kan være "imot" meg her, har ikke sjekket ut om det er lov til feks å avlytte en mobil. I hvert fall bør det være klart at på eget nett er det lov til å se på hva som sendes over det! Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Dette er det reneste tøv. Du har like lite rett til å avlytte og "se" på dataene som sendes her som du har rett til å åpne andres brev, selv om de ble lagt i din postkasse. Det gjelder uansett om det er ditt eller andres nett. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Dette er det reneste tøv. Du har like lite rett til å avlytte og "se" på dataene som sendes her som du har rett til å åpne andres brev, selv om de ble lagt i din postkasse. Det gjelder uansett om det er ditt eller andres nett. 7317070[/snapback] Et sted må grensen gå for når det er lov til å overvåke. Jeg må gjøre en antagelse, at det er lov til å overvåke sine egne data for å beskytte seg mot spyware, feilkonfigurasjon og lignende. Dette krever forresten nøyaktig samme fremgangsmåte som å overvåke andres trafikk. Det er da greit å overvåke LAN-kabler og krypterte WLAN, for man vet at det bare er en selv som kan bruke det. I forhold til åpne WLAN så er dette spørsmålet relatert til det trådstarter stilte (derfor er ikke dette så forferdelig OT:) -- Hvis man mener at åpne WLAN er privat hvis ikke annet er avtalt, så er det helt greit at jeg etterforsker problemer i nettet med WireShark, eller bare ser på det som sendes av ren nysgjerrighet, for det er bare jeg som har lov til å være der. Sånn som det er nå, så er det ikke forbudt å koble seg til (tror jeg konklusjonen ble), men det er fortsatt et privat nettverk, og ingen kontrakt er inngått mellom partene, hverken eksplisitt eller underforstått. Man har ingen forpliktelser i forhold til dataene som går over her. De som kobler til, har ingen rettigheter i følge personvernloven, for de abonnerer ikke på noen tjeneste fra meg, selv om jeg lar dem bruke min gateway, DNS-server o.l. Hvis du la et brev på en benk i parken med en adresse på.. (nei da, jeg skal spare deg for dårlige sammenligninger ) Hvis du mener at man tilbyr en informasjonstjeneste ved å sette opp et åpent aksesspunkt, og at når man kringkaster SSIDen så er det en implisitt kontrakt om å levere data til internett, så vet ikke jeg nok om loven her, men da tror jeg ikke du har lov til å se på det som sendes. Men for å bruke litt fornuft her, det går ikke an at man må søke til Datatilsynet hver gang man skal feilsøke på nettet, eller se på hvordan IP-nettverk fungerer eller lignende. jeg frostår at det er lurt å kryptere da, men det er nok ikke påkrevd av loven (en liten fotnote: kablet nettverk med switcher fungerer ikke så bra for å utforske trafikk over nettet, fordi data bare sendes dit det skal. Med WLAN og hub'er så sendes det til alle tilkoblede) Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) Dette er fortsatt kun tøv fra ende til annen. Mine data er min eiendom, uansett om brevet ligger på en benk i parken eller i hagen din. Det er fortsatt ulovlig å åpne det. Endret 19. november 2006 av kjeklulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå