Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bli oppdaget som snylter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I det øyeblikket man smekker opp et trådløs-nett påtar man seg plikter og ansvar.

 

Eiere av trådløstnettverk har selv ansvaret for å begrense tilgangen av sitt eget bredbånd. Det er fortsatt lovlig å koble seg til nettverk m/Internettilgang(det er eieren selv som plikter å ha tillatelse fra sin ISP til å dele videre).

 

[Lov om ansvar og plikter]

§ 1 Alle som er inkompetente har fritak fra alle lover, regler, plikter og ansvar.

§ 2 Alle andre er i utgangspunktet tapere.

[/lov om ansvar og plikter]

 

Selv ville jeg ikke ha koblet meg på ett (privat)trådløstnettverk for å få Internett-tilgang, det er moralen som sier at jeg ikke skal gjøre det, ikke fornuften.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I det øyeblikket man smekker opp et trådløs-nett påtar man seg plikter og ansvar.

 

Eiere av trådløstnettverk har selv ansvaret for å begrense tilgangen av sitt eget bredbånd. Det er fortsatt lovlig å koble seg til nettverk m/Internettilgang(det er eieren selv som plikter å ha tillatelse fra sin ISP til å dele videre).

 

[Lov om ansvar og plikter]

§ 1 Alle som er inkompetente har fritak fra alle lover, regler, plikter og ansvar.

§ 2 Alle andre er i utgangspunktet tapere.

[/lov om ansvar og plikter]

 

Selv ville jeg ikke ha koblet meg på ett (privat)trådløstnettverk for å få Internett-tilgang, det er moralen som sier at jeg ikke skal gjøre det, ikke fornuften.

Konge-innlegg! :thumbup:

En god avveksling fra navlebeskunde kverulanter som ellers "overbefolker" denne tråden..

Lenke til kommentar
Dette kan samanliknast med naboens epletre der ei grein med saftige epler heng over på din eigedom. Sjølvsagt forsyner du deg av det som kjem inn på din eigedom. På same måte sender naboen signal over på din eigedom, som du bør ha din fulle rett til å forsyne deg av.

Det kommer mange mer eller mindre uheldig analogier inn.

 

Når det gjelder trær så er det et strengt regelverk om hvor nærme disse kan stå og hvor høye de kan være i forhold til nabogrensen.

 

Så du kan med loven i hånd gå til naboen å si at han må hogge ned treet eller greinen.

Jau, analogiar passar sjeldan så bra som ein fyrst trur.

 

Så eg kan ikkje be han (med lova i handa) slå av sendaren sin dersom eg mottek signal?

 

Eg takkar ja til både epler og signal.

Lenke til kommentar
Og enda et poeng: er det ikke vanlig folkeskikk at dersom det er tvil om noe er gratis, så lar man være å ta tingen?

Det trodde jeg og. Men slik er det tydeligvis ikke.

 

Regelen er vel mer: ''Så lenge det ikke er skrudd fast så tar du det du kan'' ;)

Hvorfor skal jeg la meg hefte av mennesker som ikke er kompetente nok til å sette opp utstyret sitt skikkelig? Det finnes masse åpne nett rundtomkring, som er gjort åpne med vilje, disse har jeg ett ønske om å benytte, at noen andre folk blander seg inn blant disse, selv om de ikke vil, orker ikke jeg å gjøre til mitt problem. Jeg har rett og slett ikke lyst til å ta på med arbeidsbyrden ved å beskytte folk mot sin egen inkompetanse, når de tydeligvis er for late til å sjekke maunalen skikkelig engang.

 

La folkene som skaper problem ta arbeidsbyrden sier nå jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og enda et poeng: er det ikke vanlig folkeskikk at dersom det er tvil om noe er gratis, så lar man være å ta tingen?

Det trodde jeg og. Men slik er det tydeligvis ikke.

 

Regelen er vel mer: ''Så lenge det ikke er skrudd fast så tar du det du kan'' ;)

Hvorfor skal jeg la meg hefte av mennesker som ikke er kompetente nok til å sette opp utstyret sitt skikkelig? Det finnes masse åpne nett rundtomkring, som er gjort åpne med vilje, disse har jeg ett ønske om å benytte, at noen andre folk blander seg inn blant disse, selv om de ikke vil, orker ikke jeg å gjøre til mitt problem. Jeg har rett og slett ikke lyst til å ta på med arbeidsbyrden ved å beskytte folk mot sin egen inkompetanse, når de tydeligvis er for late til å sjekke maunalen skikkelig engang.

 

La folkene som skaper problem ta arbeidsbyrden sier nå jeg.

 

AtW

Det finnes masse åpne nett.. sier du. Har du bevis på dette ?

At en person er inkompetent gir deg ikke rett til å utnytte denne personen.

Lenke til kommentar
Og enda et poeng: er det ikke vanlig folkeskikk at dersom det er tvil om noe er gratis, så lar man være å ta tingen?

Det trodde jeg og. Men slik er det tydeligvis ikke.

 

Regelen er vel mer: ''Så lenge det ikke er skrudd fast så tar du det du kan'' ;)

Hvorfor skal jeg la meg hefte av mennesker som ikke er kompetente nok til å sette opp utstyret sitt skikkelig? Det finnes masse åpne nett rundtomkring, som er gjort åpne med vilje, disse har jeg ett ønske om å benytte, at noen andre folk blander seg inn blant disse, selv om de ikke vil, orker ikke jeg å gjøre til mitt problem. Jeg har rett og slett ikke lyst til å ta på med arbeidsbyrden ved å beskytte folk mot sin egen inkompetanse, når de tydeligvis er for late til å sjekke maunalen skikkelig engang.

 

La folkene som skaper problem ta arbeidsbyrden sier nå jeg.

 

AtW

Det finnes masse åpne nett.. sier du. Har du bevis på dette ?

At en person er inkompetent gir deg ikke rett til å utnytte denne personen.

Jeg har ingen ønske om å utnytte personer, men hvis jeg er i en by, der det er mange frivillige åpne nett (ble postet en stor liste for oslo i den andre tråden, sikkert noen som kan poste den igjen), så orker ikke jeg å undersøke hver eneste gang om det faktisk er åpent frivillig.

 

Hvis jeg sitter på min egen hybel, og vet at det er min inkompetente 65 år gamle nabo så stiller saken seg annerledes. Men hvis jeg ikke har mulighet til å vite det, så orker jeg rett og slett ikke å ta meg bryet det er for meg (og mange andre) og beskytte disse folkene mot seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og enda et poeng: er det ikke vanlig folkeskikk at dersom det er tvil om noe er gratis, så lar man være å ta tingen?

Det trodde jeg og. Men slik er det tydeligvis ikke.

 

Regelen er vel mer: ''Så lenge det ikke er skrudd fast så tar du det du kan'' ;)

Hvorfor skal jeg la meg hefte av mennesker som ikke er kompetente nok til å sette opp utstyret sitt skikkelig? Det finnes masse åpne nett rundtomkring, som er gjort åpne med vilje, disse har jeg ett ønske om å benytte, at noen andre folk blander seg inn blant disse, selv om de ikke vil, orker ikke jeg å gjøre til mitt problem. Jeg har rett og slett ikke lyst til å ta på med arbeidsbyrden ved å beskytte folk mot sin egen inkompetanse, når de tydeligvis er for late til å sjekke maunalen skikkelig engang.

 

La folkene som skaper problem ta arbeidsbyrden sier nå jeg.

 

AtW

Det finnes masse åpne nett.. sier du. Har du bevis på dette ?

At en person er inkompetent gir deg ikke rett til å utnytte denne personen.

Jeg har ingen ønske om å utnytte personer, men hvis jeg er i en by, der det er mange frivillige åpne nett (ble postet en stor liste for oslo i den andre tråden, sikkert noen som kan poste den igjen), så orker ikke jeg å undersøke hver eneste gang om det faktisk er åpent frivillig.

 

Hvis jeg sitter på min egen hybel, og vet at det er min inkompetente 65 år gamle nabo så stiller saken seg annerledes. Men hvis jeg ikke har mulighet til å vite det, så orker jeg rett og slett ikke å ta meg bryet det er for meg (og mange andre) og beskytte disse folkene mot seg selv.

 

AtW

Hmm ..ok .. men da er vi stort sett enige .. :roll:

Lenke til kommentar

ser dere snakker litt om trådløst her og når dere er inne på emnet.

Dere nevner at det er mulig å sniffe på maskinene som er innom trådløs.

Jeg har en kamerat som bor i blokk og han har trådløst. Han har kryptert det nå men før hadde han problmere med dårlig linje. Vi konstanterte uten å sjekke, at det var snyltrer. Har vært bedre i etterkant.

Lurte dog på hva for program som egner seg til sniffing ?

Om vi skulle finne på å åpne igjen og se om snylteren(e) kom tilbake, se om vi kunne finne ut hvem det er. Er bare 24 leiligheter i blokka så burde la seg gjøre :)

Lenke til kommentar
ser dere snakker litt om trådløst her og når dere er inne på emnet.

Dere nevner at det er mulig å sniffe på maskinene som er innom trådløs.

Jeg har en kamerat som bor i blokk og han har trådløst. Han har kryptert det nå men før hadde han problmere med dårlig linje. Vi konstanterte uten å sjekke, at det var snyltrer. Har vært bedre i etterkant.

Lurte dog på hva for program som egner seg til sniffing ?

Om vi skulle finne på å åpne igjen og se om snylteren(e) kom tilbake, se om vi kunne finne ut hvem det er. Er bare 24 leiligheter i blokka så burde la seg gjøre :)

Du kan godt sjekke om det er andre på nettverket..men hvis du bruker metoder for å komme inn i maskina til vedkommende..så er det straffbart..og vedkommende kan lett finne ut om det har vært noen der.

 

Er han flink med data..så kan det hende at dere kommer til å angre bittert..

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Det var noen som sa tidligere i denne tråden at de ikke ville få problemer med å sove om natta viss de surfet litt og skrev epost ved hjelp av naboens nettverk.

Men hvorfor skulle man bruke naboens linje til sånt i det hele tatt? :hmm:

Da er jo hele poenget med å stjele linja borte!

Det er jo til "heavy" nedlastning det er mest aktuelt.

Lenke til kommentar
Stemmer. Finnes det ikke en mellom ting mellom det  å knekke seg inn og det å bare glo på da ? Jeg vil så nære nettverkskortet hans som mulig, men uten å gå inn for å si det slik.

Du har lov å scanne pcn..

 

Det du eventuelt kan finne, er delte mapper og brukernavn..

Så bruker vedkommende sitt egentlige navn som login navn..etc..så er jo saken grei :roll:

 

edit: Jeg fant ut mer enn jeg ville om pc`ene mine når jeg kjørte en 30 dagers trial av GFI LANguard.. fult lovlig :roll:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...