Gå til innhold

Foto av raske bevegelser


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å prøve å ta noen bilder av folk i bevegelse (kampsport). Har et speilrefleks, Minolta Maxxum HTsi Plus. Raskeste lukkerhastighet på dette kameraet er 1/4,000. Blits sync 1/125. Har ikke peiling på fotografering, men har forstått såpass at om jeg skal fotografere et rask objekt og unngå å få etterslep, så må en ha liten lukkertid. Og en rask film for å få klare bilder. Men hvor rask lukkertid og film må jeg bruke? Hvilke andre ting må jeg ta i betrakning?

 

Har lyst til å ta serier, dvs flere blider i løpet av et sek, feks. Det skal gå ann ihht beskrivelsen av kameraet, men jeg vet ikke om det vil gå raskt nok, om det lar seg gjøre å fotografere av ulike deler av en og samme bevegelse.

 

Et siste spm; hvor kan jeg få tak i rimelig film (i Oslo) som er brukbar for dette formålet?

 

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke peiling på fotografering, men har forstått såpass at om jeg skal fotografere et rask objekt og unngå å få etterslep, så må en ha liten lukkertid. Og en rask film for å få klare bilder.

Hei,

 

Å fotografere 'ting i bevægelse' er vel noget av den største utfordring en fotograf kan opleve.

Å begynde med dette som 'nybegynder' er IKKE å anbefale. Man må nok lære sig alt det grunnleggende fotografering først - før man begynder på det mer avancerte.

Det kan fort bli for teknisk å forklare dig problematikken rundt dette emne - men kort fortalt - da koster hardwaren flæsk og krever mye lys.

 

PS. Kan sammenlignes med å prøve å kjøre en Formel1 racer - hvis man aldrig har prøvt å kjøre bil før!

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Selv om det er vanskelig å ta bilder av ting i bevegelse syns jeg ikke du skal la være å prøve :)

 

Påse at du har lukkertider på minst 1/125 (f.eks.) og minst x/objektivets brennvidde, bruk følgefokus om dette fins og motorframtrekk/seriefunksjon (kameraet ditt er ikke en "racer" med 2 fps men bruk det utstyret du har..)

 

Lømorks i torggata er en grei kilde for billig film, kjøp ti og ti for priser på rundt 30-35 kroner rullen. Skal du bruke sh/hv eller farge?

 

Kostnadene ved serieopptak med filmfotoapparater er ganske seriøse og med høyhastighetsfilm i særdeleshet. Bruker du sv/hv, vurder en film du kan "presse" på mørkerommet om du framkaller sjæl (TMAX400 for eksempel), ellers kan du bruke Fuji Press 800 negativ fargefilm. (800 for 20) Superia 800 går også an, gir visstnok veldig bra resultater men koster en del, positiv film er økonomisk nok anbefale men ikke med iso på over 400. Vurder behovet for dette.

 

Tenk også på fargebalanse, hvis dette skal foregå inne i en hall eller noe, vær obs på at lyset der inne kanskje ikke er dagslysfarget, bruk filter eller en god framkaller (eller svart hvitt). Alternativt; bruk blitz (men det spørs vel om den innebygde gjør susen, dessverre, avhenger seff. av avstand).

Lenke til kommentar

Takk for tipsene!

S/V film er å foretrekke om det gir større muligheter. Generelt sett er jeg ikke ute etter at det skal bli mest mulig "lekkert", men at jeg klarer å få til noe som fanger akkurat de riktige øyeblikkene uten at det ser ut som en spøkelsesdans.

 

Vet ikke om jeg trenger blits? Det er innedørs men ikke så verst lys, og den blitzen som er på kameraet virker vel ikke på høye lukkehastigheter, om jeg har forstått det riktig..

 

Det er et eget "sportsprogram" på kameraet. Vet ikke hvordan det funker, bortsett fra at det ihht manualen skal aktivere raskeste lukkehastighet og følgefokus (noe jeg også kan gjøre manuelt).

Lenke til kommentar
Det er et eget "sportsprogram" på kameraet. Vet ikke hvordan det funker, bortsett fra at det ihht manualen skal aktivere raskeste lukkehastighet og følgefokus (noe jeg også kan gjøre manuelt).

Bruk heller kamera i modusen Tv hvor du kan velge lukkertiden manuellt.

Sportsprogrammet tar riktignok bilder med kortere lukkertid, men den vil ikke være det samme hele tiden. Kommer an på hvor du sikter og hvor mye zoom du bruker. I Tv modus vet du helt sikkert hva lukkertiden er.

 

Lukkertid på minst 1/125 sek høres ut som et bra tips.

Hvis du har et digitalkamere med justerbar lukkertid kan det brukes for å sjekke hva som virker best. Om du må bruke høy ISO eller bildene blir mørke så gjør ikke det noe da de bare skal hjelpe deg å finne den lukkertiden som funker. Prøv å ikke "fryse" alle bildene. Finn balansen hvor raske spark og slag blir litt uklare mens resten av kroppen "fryses".

Lenke til kommentar
Blits sync 1/125. Har ikke peiling på fotografering, men har forstått såpass at om jeg skal fotografere et rask objekt og unngå å få etterslep, så må en ha liten lukkertid.

Hei

 

Siden du har blits sync på 1/125 kan du nok ikke ta bildene med raskere lukkerhastighet enn dette og samtidig forvente at blitsen skal gi deg ønsket effekt. Men den hastigheten burde vel også holde til å fryse de bevegelsen du er ute etter.

 

 

mvh

Roger

Lenke til kommentar

Ja, det er fordi lukkeren ved korte lukkertider er en spalte som beveger seg over bildet. Da vil blitzen bare vises på en del av bildet.

 

Av samme grunn vil ting som er i bevegelse bli forvrengte når man tar bilder av dem. En ting som beveger seg raskt vil bli dratt ut hvis den beveger seg med retninga til lukker spalten. Hvis motivet beveger seg mot spalteretninga så vil det bli sammentrykket.

 

I normale tilfeller så er det ikke synlig på bildene men i ekstreme tilfeller så kan det være et problem.

Lenke til kommentar
Hvis en slår av blitsen så må en da vel kunne ta bilder ned mot maks lukkerhastighet på kameraet. Hvorfor skulle ellers muligheten være der? Men skal prøve med 1/125 og blits først for å se hvordan det blir.

Ja, hvis du slår av blitzen kan du bruke hvilken lukkerhastighet du vil, så lenge den finnes som mulighet på kameraet da...

 

Men da får du jo heller ikke noe blitz...;-)

 

Som Kristallo sier så er blitzsync angitt som en lukkerhastighet som er den raskeste mulige hastighet du kan bruke der blitzen fyres av i det øyeblikket lukkeren er åpne. Og på ditt kamera er altså dette 1/125 sek.

 

Men så er det jo også sånn at hvis du først trenger blitz er vel dette fordi det er såpass lite lys at du må fylle på med mer lys selv. Og da kan det fort bli for lite lys til å bruke raskere lukkerhastigheter. Men prøv deg frem. Kan se ut som om du har et SLR for film (mulig jeg tar feil) men i så fall kan du prøve film med raskere følsomhet (ISO 800 eller 1000 kanskje). Har du digital kan du justere dette for hvert enkelt bilde.

 

 

Lykke til

Roger

Lenke til kommentar
Hvis en slår av blitsen så må en da vel kunne ta bilder ned mot maks lukkerhastighet på kameraet. Hvorfor skulle ellers muligheten være der?
Uten blitz så kan du bruke så lav lukkertid som belysningen tillater men hele bildet blir ikke eksponert samtidig.

 

Ved en lukkertid på 1/1000 sekund så vil spalten bruke ca 1/125 sekund (avhengig av kameraet) å bevege seg over filmen sånn at hver del av filmen er bare eksponert i 1/1000 sekund.

 

Hvis du tar bilde av en bil i 80 km/t så vil bilen ha flyttet seg 18 cm fra første del av filmruta ble eksponert til siste del av filmruta ble eksponert. Det vil bare være synlig i helt ekstreme tilfeller, for eksempel lysblink fra en blitz som varer så kort at bare en liten bit av filmen mottar lyset.

Lenke til kommentar

Ja det er et SLR. Får bare prøve meg frem, er ikke sikker på hva slags hastighet det jeg skal fotografere kommer opp i, men har sett en del forvrengte bilder fra denne kampsporten. Har kjøpt 800 film, kanskje jeg poster resultatene her etterhvert, for grusom nedslaktning..;-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen.

 

Nå har jeg prøvd å ta noen bilder hvor målet var å fryse raske bevegelser så mye som mulig..(topic). Etter råd fra en annen som fotograferte der brukte jeg så stor blenderåpning som mulig, og lot lukkertiden settes automatisk ut fra det. Slo av blitzen. Brukte Fuji Press 800 negativ fargefilm som anbefalt. Men kanskje jeg skulle bare ha satt høyest mulig lukkertid istedet?

 

De fleste bildene ble veldig kornete og feil i fargene (for mørke), og fikk ikke til noen frysning av bevegelsene.

 

Se et eksempel her: http://www.imagestation.com/picture/sraid1...ea/f3d0b9d0.jpg

(Bildene ser enda verre ut på web enn i original fil..)

Lenke til kommentar

Er dette bildet fra Kendo-klubben på Blindern?

 

Hvis det først og fremst er bildene du trenger, så ta kotakt, så kan jeg ta med mitt digitale speilrefleks opp og ta noen bilder for deg. (Bruker Olympus E-1 med blitzen FL-50 som synker helt til 1/4000, så her burde det være muligheter for ok bilder..)

 

Send PM hvis du er interssert.

Lenke til kommentar
De fleste bildene ble veldig kornete og feil i fargene (for mørke), og fikk ikke til noen frysning av bevegelsene.

Hei,

 

Du må bruke stativ.

Lysforholdene er ikke specielt bra i en sportshal - så da må du bruke en kraftig blitz.

Du kan med fordel tape et stykke tynt hvit papir foran pæren på blitzen (og blitz sat på max effekt) - da får du en bra defus effekt uten uøsnkede skygger.

 

Som skrevet tidligere - bra utstyr koster flesk!

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Har tatt en del bilder i sportshaller som frilansfotograf for aviser, blant annet av håndballkamper. Da brukte jeg som regel et EOS 5 med 70-200 f/2.8L og SpeedLite 540EZ.

 

Uten blits: Min erfaring er at du må bruke 800-1600 film samt minimum f/2.8 for å få gode bilder med tele. Et godt objektiv for dette bruket er f.eks Canon 70-200 f/2.8L eller f/135 f/2. Hvis man kan komme tett innpå kan man klare seg med f.eks 50mm f/1 eller 100mm f/1.4 og 200-film, men det er sjelden man kommer så nært motivet.

 

Hvis man skal bruke blits, må man for å få jevn belysning (ofte langt fra forgrunn til bakgrunn) og unngå skygger helst bruke indirekte lys. Høye tak krever minst 50 i ledetall og rask film (400-1600). Blitssynk på 1/4000 sekund kan man som regel glemme da ledetallet blir redusert drastisk (blitsen fyrer en rekke ganger i stedet for et kort, kraftig blink). Den lange lukkertiden som er nødvendig for blits-synk fører til stor sannsynlighet for etterslep/uskarphet i kantene hvis motivet beveger seg raskt.

 

Å ta gode bilder i en idrettshall er noe av det vanskeligste man gjør, og for å få det virkelig bra kreves det svært lyssterk optikk, rask film og god autofokus (stor blenderåpning er nådeløs mot feil fokus, samt at dårlige lysforhold er en utfordring for autofokusen). Jeg regnet med ca 200 eksponeringer under en håndballkamp for å få nok brukbare bilder.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere: hvis du vil fryse bevegelsene må lukkertiden selvfølgelig være så kort som mulig. Dette gjør at du må ha en større blenderåpning for å få tilstrekkelig lys, men stor blenderåpning gir dårlig dybdeskarphet. Det kan ofte gi en stilig effekt, men det forutsetter at du er nøye med fokuseringen. Hvis du fortsatt ikke har nok lys må du nok kompensere med mer lysfølsom film, som desverre også gir mer støy.

 

Lykke til

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar
De fleste bildene ble veldig kornete og feil i fargene (for mørke), og fikk ikke til noen frysning av bevegelsene.

Hei,

 

Du må bruke stativ.

Stativ i dette tilfellet er ikke nødvendig å bruke.

Hvis lukkertiden er så lav at det trengs stativ for å unngå kameraristing så er den også så lav at det ikke er mulig å fryse bevegelser.

Så lukkertiden opp i 1/125 sekund eller raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...