Rune69 Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Jeg skal hjelpe en gammel slektning med å overføre data (dokumenter) fra en steingammel pc som kjører win 3.11. Maskinen har bare diskettstasjon. Jeg får fint lagt over filene på disketter, men når jeg så stapper disketten inn i min maskin for å sjekke filene, får jeg straks beskjed om at disketten er infisert med et eller annet bootvirus. Jeg klarer ikke å fjerne viruset fra disketten, bruker AVG. Hvordan kan jeg få fjernet virus fra den gamle maskinen? Den har selvsagt ikke internett. Finnes det et enkelt antivirusprogram som kan installeres via diskett? Andre løsninger? Jeg tør forøvrig ikke begynne å ta fra hverandre maskinen, maskinen virker helt ukjent for meg inni, sett i forhold til dagens pc'er... Maskinen har ikke cd-rom. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Du kan jo prøve med denne: http://u4.eset.com/eval/msdos/noddosen.exe Det er NOD32 trial for Dos, skulle fungere greit på en maskin med win3.11 Eneste er at du må få delt opp installasjonsfila slik at de passer på 2 disketter. EDIT: Har du winrar kan den dele opp fila. Endret 20. mars 2005 av perpyro Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Jeg foreslår at du gjør følgende: - Sjekk om maskinen har USB. Det har den neppe, men hvis den har er løsningen innlysende... - Last ned en boot-disk. (Google) - Hvis det er plass nok igjen på denne, legg ting på bootdisken. - Hvis du skal overfæøre en del filer (>10MB) skrur du opp PCen og kobler til en harddisk til. (Sjekk først at det faktisk er IDE-grensesnitt). IKKE bruk en stor moderne disk, få tak i en gammel en. (Skriverbordsskuffen eller QXL) - Boot maskinen fra bootdisk og overfør det du trenger til den nye disken. - Put disken inn i ny maskin. Du skal ha et ganske hissig virus som greier å overføre seg selv da. En annen ting er at virus for Win 3.11 neppe utgjør noen særlig reel trussel for en moderne PC... EDIT: Doh.... Du kan jo selvsagt bare plukke ut hd, stappe den inn i en ny maskin og hente ut data direkte. (Men du ville altså ikke mekke på den...?) EDIT2: En ting til. Var jeg deg ville jeg IKKE ha prøvd å kjøre noe antivirusgreier på den gamle maskinen. Sjansen for at noe går så til de grader galt er ganske stor. 16bits MS-software er ikke akurat kjent for å være solide saker. Endret 20. mars 2005 av dostojevski Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Plukker du ut harddisken og monterer den i din maskin kan du jo faktisk scanne den for virus også. Lenke til kommentar
Rune69 Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Jeg endte opp med å ta ut disken ja. Da gikk det greit lell. Viruset var AntiEXE. Ble enig med oldisen om at maskinen kasseres, så derfor tok jeg sjansen på å sprette den. Har ikke sett et slikt monster siden jeg selv satt med ett rundt 1990....Takk for tips. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Antiexe husker jeg godt fra far min sin 486 50Mhz Gøy virus i grunnen, sletter alle exe filer etter hvert. Bra du torte ta skrittet å sprette maskina, den har ingan annen verdi en affeksjonsverdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå