Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Download kbps dropper (DC++) ved bruk av Nettverk!

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt fakta først:

Jeg kjører et trådløst nettverk hjemme. Alt fungerer fint.

Jeg har en bærebar maskin som kjører trådløst, og en stasjonær som bruker en TP-kabel rett i den trådløse bredbåndsruteren.

Jeg bruker "eksternt skrivebord" med den bærebare for å styre den stasjonære (jeg ligger i senga! :p hehe..)

Jeg laster ned ettellerannet med den stasjonære og DC++ som går på ca 210 kbps..

Jeg har Telenor ADSL 2048/128..

Så;

Når jeg går via nettverket i explorer (eller TotalCommander som jeg bruker), med min bærebare for å gå igjennom delte kataloger på min stasjonære, så tenkte jeg skulle spille av en .avi fil (film) som ligger der (da jeg skal se filmen på min bærebare i senga mi).. Men, når jeg gjør det, så ser jeg at downloaden på DC++ synker med opptil 30-40-50 kbsp (på overføringen som foregår på min stasjonære).. Når jeg pauser/stopper filmen, så stiger den til normalt igjen.

Hvorfor?

Jeg skal jo ha et nettverk som støtter (i teorien, men allikevel nokså nærme) 11Mbps! Hvordan kan det i heletatt påvirke downloadspeeden min? Signalstyrken er jo på topp og allting! Dette skjønner jeg ikke? Det er jo bare ei 2Mbps linje jeg har fra Telenor.. Burde jo ha 8-9 Mbps igjen til overføring av data ellers i nettverket! ..stemmer ikke dette? :(:hmm:

Tusen takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du har et nettverk med 802.11b, saa stoetter den i teorien 11Mbps. I praksis uten kryptering vil hastigheten ligge rundt 5Mbps. Med kryptering vil det vaere litt lavere.

Nettverket mitt er 802.11b. Tror ikke jeg kjører kryptering.. La oss si at den da kjører på ca 5Mbps.. Minus 2, så vil den jo komme på 3Mbps tilgjengelig for resten av nettverket.. Burde da gå ann å "snurre film" over nettverket med det, uten at det går utover internet-forbindelsen??

EDIT: Nettverkskortet som den stasjonære PC'n har (som også nedlastingen foregår igjennom) er et Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet-kort.. Men, den hemmer vel ingenting?

Endret av Bone
Lenke til kommentar

hm.. kan det vær et problem relatert til QOS? Prøv å slå av qos og se om det blir noen forskjell.

Realtek kortet i den stasjonære pc'en din er jo ikke av beste sort, og vil nok bruke "en del" cpu ved litt stressing, men det burde holde i lange baner til å holde tett med et WLAN.

Samtidig ligger bitraten på en typisk divxfilm mellom 1100 og 2000 Kbit/s på videosiden + "båndbredde" for lyd i tillegg (mellom 128 og 224Kbit/s), og da har du teoretisk en liten megabit eller 2 igjen av båndbredde å gå på hvis man går ut ifra at faktisk hastighet på wlanet ligger på rundt 5mbit. Men for å motta pakker må man også sende pakker, og dette vil også spise av båndbredden, så det KAN faktisk hende at wlanet ditt ikke henger med. Hvis du kjører UPNP og QOS er det en tynn teori om at du "topper" det som finnes av båndbredde og backplane på Wlanet og at i den sammenheng blir pakkene fra filmen prioritert av QOS, da videostrøm krever jevn båndbredde for å kunne spilles av flytende, og derfor nedprioriteres nedlastingen.

Dette er bare en tynn teori jeg sitter på, og jeg tar forbehold om at jeg kan ta feil eller ha feilkalkulasjoner her....

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
La oss si at den da kjører på ca 5Mbps.. Minus 2, så vil den jo komme på 3Mbps tilgjengelig for resten av nettverket.. Burde da gå ann å "snurre film" over nettverket med det, uten at det går utover internet-forbindelsen??

Hei,

Det går jo an å sette sig inn i hva 'å snurre film' over nettverket egentligt sluker av båndbredde.

Et par 'hurtigtests' her hos mig viser disse overførselshastigheter på Gigabit nettverk:

DivX = ca. 1MBytes/s = ca 8Mbit/s

MPG2 = ca 600KBytes/s = ca. 5Mbits/s (DVD-kvalitet)

MPG = ca. 140 - 180KBytes/s = ca 1,5Mbits/s (VCD-kvalitet)

Disse er bare retningsgivende. Sikkert nogen andre der får andre resultater - men det viser dog nogenlunde, hva 'film over nettverket' sluker av båndbredde.

Vi kan derfor konkludere, at ditt netverk ikke er kraftigt nok til å vise noget annet end en MPG-film i VCD-kvalitet - uten at det ut over Internet-forbindelsen.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Jeg har et slikt nettverk hjemme, og når jeg kjører speed-test over det lokale trådløse nettverket ligger sjelden hastigheten på mer enn 3-4 mbps. I tillegg så har du dette med at "pakker" kolliderer med hverandre.

Så; Et nettverk som opprinnelig skal klare 11Mbps, og bruker 2Mbps til internetoverføring (som jo er maks den kanten), vil få en videosnutt til å hakke, som bruker et sted mellom 1 og 2 Mbps ved avspilling!?

..du har muligens rett, men det virker jo litt søkt! :(:ermm::hmm:

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Sånn er det bare. Du vil ikke kunne oppnå teoretisk hastighet på et wlan. Har selv et Asus WL-500g som opererer default på 54Mbit (kan "hackes", men da går det utover stabilitet og signalstyrke av en eller annen grunn...), men her havner jeg i praksis på rundt 34-48 Mbit/s med et Asus WL-100g PCMCIA kort.

Lenke til kommentar

Jepp. Det er for at QOS er et "pakkeprioriteringssystem" (oooog pust...). Pakker som krever mer båndbredde blir tildelt dette (i denne sammenhengen "streaming" av video), og da må jo noe nedprioriteres for at proposjonene fortsatt skal opprettholdes. Hvis AP'et ditt har støtte for QOS og UPNP (universal plug and play) kan det hende at windows automatisk konfigurerer AP'et via UPNP til å prioritere videostrømmen. Er litt på tynn is nå, men det er som sagt en teori.

Lenke til kommentar
Jepp. Det er for at QOS er et "pakkeprioriteringssystem" (oooog pust...). Pakker som krever mer båndbredde blir tildelt dette (i denne sammenhengen "streaming" av video), og da må jo noe nedprioriteres for at proposjonene fortsatt skal opprettholdes. Hvis AP'et ditt har støtte for QOS og UPNP (universal plug and play) kan det hende at windows automatisk konfigurerer AP'et via UPNP til å prioritere videostrømmen. Er litt på tynn is nå, men det er som sagt en teori.

Åi.. hmm..

HER falt jeg dessverre litt ut :blush: ;

Hvis AP'et ditt har støtte for QOS og UPNP (universal plug and play) kan det hende at windows automatisk konfigurerer AP'et via UPNP til å prioritere videostrømmen.

Kan jeg sjekke dette på noe vis? I nettverk-options, eller noe?

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt for meg at det er 1-2Mb/s bitrate på en typisk divx film. Jeg komprimerer ukentlig både film i divx og mpeg2 (dvd) format, og når jeg komprimerer dvd topper jeg ca. på 8Mbit/s i videobitrate med mine innstillinger. Med Divx ligger jeg på fra 1.1 til 2 Mbit på bitrate på videosiden).

Hvis at nedlastingshastigheten synker variabelt kan det være fordi du spiller av en film med variabel bitrate....

Lenke til kommentar

Du kan sikkert sjekke støtte for QOS og UPNP i manualen på AP'et ditt eller i AP'ets webgrensesnitt. Teorien med at windows konfigurerer AP'et via upnp er litt tynn, og har mer tro på at det er et rent qos "problem". I seg selv er det ikke noe problem, men en konsekvens av at AP'et ditt mest trolig ikke henger med, derfor "bør du være glad for" at du får spilt av videoen flytende :)

Lenke til kommentar

Du kan sikkert sjekke støtte for QOS og UPNP i manualen på AP'et ditt eller i AP'ets webgrensesnitt. Teorien med at windows konfigurerer AP'et via upnp er litt tynn, og har mer tro på at det er et rent qos "problem". I seg selv er det ikke noe problem, men en konsekvens av at AP'et ditt mest trolig ikke henger med, derfor "bør du være glad for" at du får spilt av videoen flytende :)

Lenke til kommentar
JKJK og Kimmer;

Dere kom med to forskjellige båndbredde utregninger av avspilling av en DivX-film.. Fra mellom 1 til 2 Mbps, til ca 8Mbps.. Trodde personlig at 1-2 var riktig, men.. ?

Hei,

Nu har jeg ikke så mange Divx-filmer jeg kan teste med.

Har testet 2 stk med skikkelig bra kvalitet:

På den første fil jeg 8Mbits/s og den andre fik jeg 11Mbit/s.

Edit: Målt med 'DU Meter'.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

..og AP er? :blush:

Lenke til kommentar

kimmer: Var det med kopiering eller avspilling over nettverket? Har ikke testet det i praksis selv, men jobber ut fra mine vage teoretiske kunnskaper.

AP = accesspoint (altså den lille basestasjonen for trådløsnettet ditt). Hvis UPNP er avslått så er det nok kun et QOS "problem". At det er avslått på modemet skal ikke ha noe å si i denne sammenhengen, men hvis det slås på kan du f.eks. få nytte av at programmer kan automatisk åpne de portene de trenger mot nett. Dog, det kan også bli et sikkerhetsproblem.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...