Terrasque Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 terra@Desktop:/cdrom$ df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/mapper/dev-usr 7.0G 5.0G 2.1G 71% /usr root@Desktop:~# lvextend /dev/dev/usr -L +7G Extending logical volume usr to 14.00 GB Logical volume usr successfully resized root@Desktop:~# resize_reiserfs /dev/dev/usr resize_reiserfs 3.6.19 (2003 www.namesys.com) resize_reiserfs: On-line resizing finished successfully. terra@Desktop:/cdrom$ df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/mapper/dev-usr 14G 5.0G 9.1G 36% /usr Det er forresten alle kommandoene jeg gjorde.. Alt skjedde mens /usr var mounted. *lykkerus* Lenke til kommentar
zyp Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Jeg har selv brukt LVM i noen måneder, og jeg valgte også reiserfs for å kunne øke størrelsen online. Hvorfor øker du med så mye på en gang? Jeg pleier å bare øke med en og en gb etterhvert som jeg trenger. Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sata/dev 1.0G 85M 940M 9% /mnt/dev /dev/sata/filmer 20G 20G 735M 97% /mnt/filmer /dev/sata/home 3.0G 768M 2.3G 25% /home /dev/sata/musikk 26G 26G 934M 97% /mnt/musikk /dev/sata/opt 3.0G 2.6G 445M 86% /opt /dev/sata/stuff 11G 11G 927M 92% /mnt/stuff /dev/sata/tmp 2.0G 60M 2.0G 3% /tmp /dev/sata/torrent 7.0G 3.5G 3.6G 50% /mnt/torrent /dev/sata/tv 30G 27G 3.6G 89% /mnt/tv /dev/sata/usr 8.0G 7.2G 896M 90% /usr /dev/sata/var 4.0G 1.2G 2.9G 29% /var /dev/sata/virtualpc 9.0G 5.7G 3.4G 63% /mnt/virtualpc Glem forresten ikke å lese LVM-artikkelen hos Linuxguiden. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 ja,, lvm er litt kult, men brukes det ikke mest til å få mange hardisker til å være en? eks. å ha en stor mappe som går over mange hardisker? hvordan er det å opprette et volum, når en skal lage det. må en da formatere disken? og når en har et volum kan en da legge til en ny hd etterpå uten å formatere den ? bare litt usikker på hvordan lvm verkelig verker og det har ikke kommet på mye dok. på lvm2 hva er forskjellen på eks lvm og det elvm ? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Som sagt, les LVM-artikkelen. Forskjellen på LVM1 og LVM2 ligger mest i formatet på partisjonene og oppbyggingen av systemet, LVM1 er en egen kernelmodul, mens LVM2 kjører i userspace og bruker device-mapper. I praksis fungerer dem omtrent likt. Du mener vel EVMS (Enterprise Volume Management System). Jeg har ikke sett noe særlig på det, men det bygger visstnok på lvm, software raid, og diverse andre ting, som gjør det til en mer omfattende løsning. Jeg synes LVM er greit nok, og trives med det. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 En av grunnene var at det jeg skullle til å installere tok minst 5 gb hvordan er det å opprette et volum, når en skal lage det. må en da formatere disken? og når en har et volum kan en da legge til en ny hd etterpå uten å formatere den ? Du setter sammen flere partisjoner til en virtuell disk, som du igjen lager virtuelle partisjoner av, som du da kan formatere og mounte opp. Hvis filsystemet støtter resizing, kan du senere utvide den virtuelle disken og de virtuelle partisjonene og bare resize filsystemet til å dekke hele partisjonen. Og med reiserfs var det veldig enkelt, som jeg viste tidligere Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 reiser3.6 er gammelt og utdatert og elsket å hate. Å velge dette pga online resizing holder ikke mål, da f.eks bunnsolide og kjappe XFS også gjør dette Hvis du likevel har en irrasjonel forkjærlighet for Reiser, se da på Reiser4, som er en komplett omskrivning hvor mye spaghetti er fjernet (etter sigende). Du finne det på google. Du kan ikke legge til en harddisk/partisjon og beholde eksisterende data, nei. kopier de over annensteds og legg til partisjonen i etterkant. evt. eksisterende filsystemer går fløyten. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 XFS kan (i følge LVM-dokumentasjonen) ikke krympes. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Det stemmer EDIT: så mer presist formulert fra min side ville vært, "det finnes flere filsystemer som kan øke størrelsen mens de er montert" reiser klarer ikke online decreasing meg vitende. Endret 24. mars 2005 av Torbjørn Lenke til kommentar
zyp Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Nei, men reiserfs kan krympes offline. Både XFS og JFS kan øke størrelsen online, men de kan ikke krympes offline. Hvis man patcher kernel så kan man øke størrelsen på ext3 også online. Hva er galt med reiser 3.6 da? Har fungert flott for meg siden jeg startet å bruke LVM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå