rivasavi Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Hei, jeg har nettopp kjøpt meg ny pc, det jeg ikke er helt sikker på er hvordan kabler jeg trenger (IDE/ATA/S-ATA). Jeg skal ha 2 harddisker (ene på ca 50 gb som inneholder windows xp osv, andre 200 gb som jeg har til reserve) 1 cd rom og 1 cd brenner, hva som skal stå i slave og hva som skal stå i master for å få best ytelse. Ble spurt tidligere om det var 2 fysiske disker, og ja det er det! Takk Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Hvis enhetene er S-ATA-enheter, trenger du S-ATA kabler, enkelt og greit. Hvis enhetene er IDE, trenger du to kabler med plass til to enheter hver. Slik ville jeg ha satt det opp: Primary Master: 50 GB OS-disk Primary Slave: 200 GB (hvis denne er S-ATA, ville jeg hatt denne plassen tom, klar til en evt ny disk) Secondary Master: CD-leser Secondary Slave: CD-brenner Hvilken av de to siste som er master og hvilken som er slave, er i og for seg hipp som happ (eller er det hips om happ?), men du bør ikke blande harddisker og optiske enheter på samme kontroller, siden harddisken da vil måtte "vente" på CD/DVD-spilleren. Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 les guiden på HW. http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=9369&side=10 Vedr. S-ata hvis du har det så koples den med egne kablel til S-ata interface på hovedkort. Strømtilførsel kan hver spesialkabel eller overgang til standar strømkabel. Enkelte hardisker har begge strømtilførsels interface. Sjekk hjemmside fra leverandør. Lenke til kommentar
rivasavi Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Hadde besøk av en ordentlig data nerd, han sa hvertfall at jeg ikke burde ha begge hd'ene på samma kabel. Dvs HD borterst, brenner/leser i midten og siste slotten skulle inn i hovedkortet. har det noe å si om leseren sitter sammen med 50 gb (os disken) eller om brenneren sitter sammen os disken? f.eks 200 gb disk, leser, hk eller 50 gb disk, leser, hk, hva gir best ytelse? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Hadde besøk av en ordentlig data nerd, han sa hvertfall at jeg ikke burde ha begge hd'ene på samma kabel. Dvs HD borterst, brenner/leser i midten og siste slotten skulle inn i hovedkortet. har det noe å si om leseren sitter sammen med 50 gb (os disken) eller om brenneren sitter sammen os disken? f.eks 200 gb disk, leser, hk eller 50 gb disk, leser, hk, hva gir best ytelse? Ett fett hvilken optiske enhet som sitter sammen med harddisken, men hvis han kompisen din påstår at man får bedre ytelse ved å blande harddisker og optiske enheter på samme kanal (dvs kabel), så vet han ikke hva han snakker om. Men det er din avgjørelse, selvsagt. EDIT: Jeg siterer fra guiden som tag1 linker til: De samme innstillingene finner man også igjen på CD/DVD-enheter. Et lite tips: Har man bare én harddisk, og én CD/DVD-enhet, bør disse settes som "master" på hver sin kabel (på alle hovedkort kan man feste to eller flere slike kabler). Har man to av den ene typen, og én av den andre, bør samme type enheter settes på samme kabel. Har man f.eks. tre harddisker og én CD/DVD-enhet bør man sette to harddisker på den ene kabelen, og på den andre kabelen bør harddisken settes som "master", mens CD/DVD-enheten bør settes som "slave". På denne måten vil man oppnå best ytelse i systemet. Endret 20. mars 2005 av Aetius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå