Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bør jeg bestille NGT Bravo?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det letteste jeg kommer på må vel bli at du lar NGT-modem/router stå slik den står, og heller forbikobler routerfunksjonen i din eksisterende router.

Dette kan enkelt gjøres ved at du kobler kabelen fra NGT-boksen til en av LAN-portene på routeren istedenfor WAN-porten der den er koblet idag.

(Din eksisterende router vil i praksis fungere som en ordinær switch når det kun er koblet til enheter på LAN-portene)

Endret av John_^
Lenke til kommentar

Mulig jeg har misforstått deg litt, men trenger du egentlig router-delen i din trådløse router når du får router fra NGT?

Poenget mitt er at NGT-boksen kommer ferdig satt opp som en router (uten firewall på de nyeste), og det er muligens litt vanskelig (hva vet jeg, har ikke prøvd...) å forandre oppsettet i den for å få den til å fungere som en bridge (eller hva du nå vil ha den til å gjøre).

Hvis du derimot kobler kabelen fra LAN-pluggen i NGT-boksen til en LAN-plugg på din trådløse-router, så vil du i teorien (hvis den ikke er konfigurert på en veldig spesiell måte) få den trådløse-routeren til å fungere som en normal switch med trådløs tilkobling.

Jeg regner med at har drevet litt med nettverk og forstår forskjellen på router og switch, LAN og WAN.... :)

(Du bør deaktivere DHCP-serveren i din trådløse router hvis denne er aktiv når du skal prøve mitt forslag siden det allerede er satt opp en DHCP-server i NGT-boksen)

Lenke til kommentar

Aldri hatt problemer med mi Bravo linje, om du ser bort frå dei første 2 vekene utan nett :thumbdown:. Og eg synest at 5 veker er for lang leveringstid. Men når det første er oppe og går og du ikkje treng kundeservice så er 400 kroner ein meget god pris :yes:

Lenke til kommentar

Det skal funke fint å bruke andre routere enn NGT-routeren etter hva jeg har hørt, men NGT yter selvfølgelig ikke noen service hvis du får problemer (med en 3.parts router).

Det enkleste er at NGT-router og du setter opp den andre routeren din som en ren switch... (Hvis den er trådløs setter du opp som aksesspunkt)

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar
Han kan vel bruke Wan-porten på sin gamle ruter? 

Berre hugse på å endre protokoll på den frå PPPOE (som telenor brukar) til Ethernet.

Ja, det funker men da får du et ekstra (og unødvendig) hopp pga. at du får to routere i stedet for en. Jeg ville koblet lan-siden på Nextgentels router (Nextgentel leverer ikke modem) til en av lan-portene (på switch-delen) på routeren. I tillegg må du deaktivere DHCP på din egen router. Nextgentel støtter i utgangspunktet ikke å deaktivere routeren i boksen deres.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Koblingen på bildet ser ut som det jeg tenkte fUzZy^. (Går ut ifra at på 3com-routeren er den store pluggen WAN og de små LAN)

Å deaktivere alt som har med internett å gjøre tør jeg nesten ikke si ja til siden jeg ikke er helt sikker på hva du mener. Du trenger i utgangspunktet ikke å gjøre mer enn å deaktiverer DHCP-serveren i 3com-routeren.

Regner med at alle pc'ene du har koblet til routeren henter ip fra DHCP-server og ikke har fast ip. Hvis dette er tilfelle må du sansynligvis forandre ip, gateway og DNS.

Endret av John_^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...