Cerb89 Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 noen som kan hjelpe meg med det? Hvordan reinnstalere hele windows XP er det bare så sette inn CDen og reinnstalere, er det så idotsikkert eller er det mer avanstert? og hvor lang tid tar det? Takker på forhånd Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Å reinstallere Windows XP er for de aller fleste ingen heksekunst, alt du trenger å gjøre er som følger: Ta sikkerhetskopi av viktige filer du ønsker å beholde på den partisjonen du skal installere Windows XP på nytt. Såfremt du ikke av en eller annen merkelig grunn finner produktaktiveringen av Windows XP for spennende og interessant (eller har en cracket versjon av Windows), kan du jo alltids hoppe over dette ved å kopiere filen c:\windows\system32\wpa.dbl over til en diskett (eller liknende). Overse at du har alle nødvendige drivere for hånden. Mesteparten kan riktignok lastes ned fra Internett, men det er ikke alltid dette lar seg gjøre når man nettopp har installert Windows. Verifiser at du faktisk besitter en CD-nøkkel til Windows XP. Dersom du ikke ser ut til å greie å finne denne på CD-dekselet, kan du benytte dette programmet. Dernest kan du kjøre installasjonsprogrammet til Windows XP ved å sette i CD-en og følge instruksjonene. Dette er godt forklart på denne siden, men du kan, til forskjell fra hva som er forklart i denne guiden, går rett til sak ved å restarte datamaskinen med CD-en - uten å konfigurere alt dette i begynnelsen. Dessuten kan det nok være en fordel å reformatere partisjonen du skal installere Windows XP på, idet dette gir en langt friskere installasjon. Men det er selvsagt lettere å kun installere direkte, og ikke formatere. Når du så har kommer så langt at Windows endelig er reinstallert og på plass, må du begynne med installasjonen av drivere og programmer. Du kan også kopiere over wpa.dbl-filen i Windows Recovery Console eller i Windows Safe Mode (bruk F8 under oppstarten og velg Safe Mode). Endret 20. mars 2005 av aadnk Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Ikke at jeg er noen kløpper på data, så hvordan tar jeg sikkerthetskopi av filer da? Lenke til kommentar
icer Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Om du har brenner kan du bruke Nero, skal vere en funksjon som heter sikkerhetskopi (kopierer da hele disken tror jeg) men ellers kan du bare finne de filene du vil beholde og brenne de... Jeg anbefaler å brenne eller kopiere filene over til en annen maskin fordi igår formaterte jeg C og D partisjonene mine, og da for all musikken på E og F.... Alle filmene og installasjonsfilene låg fint, men alle sangene forsvant... Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Jepp Nero har det. Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Uten å konfigurere alt dette i begynnelsen. Dessuten kan det nok være en fordel å reformatere partisjonen du skal installere Windows XP på, idet dette gir en langt friskere installasjon. Men det er selvsagt lettere å kun installere direkte, og ikke formatere. kan du oversette til Norsk? Lenke til kommentar
miCro Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Uten å konfigurere alt dette i begynnelsen. Dessuten kan det nok være en fordel å reformatere partisjonen du skal installere Windows XP på, idet dette gir en langt friskere installasjon. Men det er selvsagt lettere å kun installere direkte, og ikke formatere. kan du oversette til Norsk? Når du skal legge inn windows vil installasjonsprogrammet spørre deg om du vil formatere (slette all data) den partisjonen (i de fleste tilfeller "Lokal Disk (C:)") du ønsker å installere Windows på. Fordelen med å gjøre dette er at alt av gamle filer blir slettet. Du får altså en ren installasjon av windows hvor alt det du fra før av hadde liggende på denne partisjonen, nå er borte. Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 takk for oversettelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå