Gå til innhold

Koble laptop til bilen.


Anbefalte innlegg

Jeg har behov for å koble laptopen til motoren på min E-28 M5 for å monitorere div. styringssignaler.

 

Er det noen i den forbindelse som vet om et sted jeg kan få tak i dette ferdig? Tenker da på både program, og tilkoblingsadapter.

 

Trenger også internett adresser til steder der de beskriver hvordan en serie/paralell port virker på PC'en. Og hvilken pinner som er til hva.

 

Er veldig takknemlig for alt av tips ang. dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, på en måte. Vil ikke helt si "akkurat" det samme. For det blir sett litt på som harry, men ja.

 

Men twinturbo, og 470hk+ så begynner behovet for å kunne monitorere diverse ting seg litt.

For å kunne få til det må jeg nok koble meg paralellt inn på styringsenheten. Men er også interesert i å få tak i noe som en kan koble seg til pluggen i motorromet. På denne måten kan en ikke monitorere like mye, men denne metoden hjelper litt også.

 

Så er det noen som vet noe.....Please post.

Lenke til kommentar

De fleste som spør om slikt ønsker vel å skru tilbake kilometerstanden og tjene 10 tusner?

 

Søk i Google, Altavista eller Kvasir for "hand held car programmers" eller lignende. Du må uansett ha en slik hånd holdt enhet for å chippe opp hestekrefter..... (som et universal verktøy)

Lenke til kommentar

Bare en liten historie: Kjøpte ny Golf VR6 i -92, og hadde et merkelig intermittent rykke-problem som viste seg svært vanskelig å finne ut av. Jeg ønsket da å kunne logge data under kjøring, og diskuterte med importøren for å få låne en diagnoseboks, evt få vite noe om signalene på diagnosekontakten. Det ble blankt avvist. Så jeg anskaffet et PC program som fungerer som logikk-analysator via parallellporten. Trakk ledninger fra tenningsensor og injector og koblet til en egenprodusert microcontroller interface som jeg igjen koblet til en laptop. Når jeg kjente rykket kunne jeg trykke på en knapp, og dermed lagret logikk-analysatoren noen sekunder rundt dette.

Deretter dekodet jeg disse filene slik at jeg fikk tallverdier for tiden mellom pulsene. Disse verdiene kunne jeg så plotte. Fikk da noen fine turtallskurver, med et kraftig hakk der jeg kjente rykket. Det som var pussig var at det skjedde etter at injektorene hadde stoppet (bensinkutt ved ca 1600 rpm). Problemet ble aldri løst, men da de så kurvene så kjøpte VW bilen tilbake.

(Har nå en 95 VR6, uten dette problemet).

Lenke til kommentar

De burde nesten ha en topic her om biler.. Greit at det ikke har så mye om data å gjøre, men de fleste folk som liker data er gutter og gutter liker jo ofte biler :smile:

 

Når det gjelder det spørsmålet om den twinturbo (omfg!) BMW`en så har jeg ikke snøring på hvordan man gjør det, men hvis du oppsøker forskjellige tuning sjapper så kan de sikkert komme med gode råd.

 

hmm.. 400++ hk.. jeg som koste meg med corrado`en min med 220hk:( (g60 med turbo)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...