ways Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 kjører ubuntu på en relativt ny laptop. og laptopen er temmelig lydløs, så den får stå på om natten. problemet er at noen ganger henger en prosess seg. ofte famd. da går cpuen på 97%, og viftene spinner opp. hvordan kan jeg hindre dette? jeg tenkte om det var mulig å begrennse cpubruk (kun om natten da). eller hindre at speedsteppingen stepper opp. det holder jo lenge med 20% om natten. er en pentium m 1700. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Er det lenge siden du formatérte pcen? Har du antivirus, brannmur og anti-spyware-program? Lenke til kommentar
ways Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Er det lenge siden du formatérte pcen? Har du antivirus, brannmur og anti-spyware-program? ble installert i desember. nei, nei og nei. tror du det er derfor fam jobber? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Er det lenge siden du formatérte pcen? Har du antivirus, brannmur og anti-spyware-program? Du hører kanskje hjemme på Windowsforumet? Lenke til kommentar
ways Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 ja, jeg syntes den hørtes litt rar ut. dessuten har det vært sånn siden install. låser seg en gang eller 2 i uka. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 *blåse efikkan tilbake til Windowssiden av forumet* Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 For downstepping: modprobe speedstep-centrino modprobe cpufreq-powersave echo powersave > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor For å steppe opp igjen: echo performance > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor Lenke til kommentar
ways Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 For downstepping: modprobe speedstep-centrino modprobe cpufreq-powersave echo powersave > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor For å steppe opp igjen: echo performance > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor det ser ut til å virke veldig bra ja. takk! slang sammen et bash-script for å forenkle oppgaven. standard var userspace hos meg, så jeg velger å bruke den fremfor performance. ./navn <1, 2 eller 3> #!/bin/bash #variables path2file="/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor" normal="userspace" low="powersave" high="performance" #testing for files test -e $path2file if [ $? -ne 0 ]; then echo "file does not exist. please check configuration" exit 1 fi #user competece check if [ -z "$1" ]; then echo "1: $normal 2: $low 3: $high" echo "current step:" cat $path2file exit 0 fi if [ $1 = 1 ]; then echo $normal > $path2file echo "set to" cat $path2file exit 0 fi if [ $1 = 2 ]; then echo $low > $path2file echo "set to" cat $path2file exit 0 fi if [ $1 = 3 ]; then echo $high > $path2file "set to" cat $path2file exit 0 fi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå