Gå til innhold

Kontrollere viftehastighet på AMD 64 3800 BOXED?

mags

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått HP t870 gjennom PC-ordning på jobben, og opplever at boxed-viften på CPUen har en lei tendens til å dra avgårde mot helt uante høyder av RPM og bråk hver gang jeg spiller. For meg virker det ikke som den reagerer på varme i seg selv, men på CPU-belastning - hver gang det er loades (kartskifte o.l.) hører jeg et knepp i høretelefonene, og viften drar seg opp et hakk. Finnes det en måte å cappe viften på uten å gå via bios? Har nemlig rotet rundt i bios (Phoenix) (OEM-HK fra en større leverandør - husker ikke hvilken) uten å finne noe særlig der. Noen som vet råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

kjøp en viftestyring å kjør viften på 5v, eller last ned et viftestyring program, og styr den derfra.

Endret av Slettes-xwByZdFZ
Lenke til kommentar

Speedfan har ikke klart å styre viftene noe bra, ikke hos meg ihvertfall. Den står på 100% (26** rpm), som jeg synes er lavt til å være 100%. Hos en kamerat viste den også 100% Han har AMD og jeg har Intel, så det virker som om enten programmet ikke vil sette noe som er over standard, ellers er viftene på standard 100%. :) Dette er jo bare tilfellet hos meg og en kamerat, kan jo hende at det er annerledes hos dere, da. :)

Lenke til kommentar

Loomy: høres ut som om du ikke har lest hvordan Cool And Quiet skal stilles inn.. Husk å aktivere denne i bios, samt å sette "power management" til "minimal ett ellerannet".. samt innstallere amd64 driverene (kan hende du ikke trenger dette).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...