Gå til innhold

12v, 3.3v og 5v. Hva bruker de forskjellige?

Anbefalte innlegg

Hei!

Så vidt jeg har fått med meg så er 3.3v railen til ram, 12v til skjermkort og cpu? (Med andre ord, jeg kan nada:D)

Så om noen hadde giddet å opplyse meg litt?

Har en OCZ 520w'er med justerbare rails, så i forbindelse med overklokkking, lurer jeg på hva jeg skal justere på, og hvor mye det er forsvalig å sette opp volten til på de forskjellige linjene.

Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Så dumt da...

EDIT:

Dette brukes de til:

+3,3V

Med ATX standarden kom også +3,3V (AT hadde den ikke) slik at hovedkortet ikke lenger trenger spenningsregulatorer til +3,3V kretsene. Brukes så godt som bare til elektronikken. Bærbare PCer bruker den i en viss grad til motorer.

+5V

Brukes til elektronikken og i en viss grad til motorer.

+12V

Brukes mest til motorer (disker, vifter m.m), i mindre grad til elektronikken.

+5Vsb

"5V stand-by" gir spenning til hovedkortet uavhengig om PCen står på eller ikke og tillater med det bestemte kretser på hovedkortet å alltid være aktive. Får ikke hovedkortet denne spenningen får du heller ikke skrudd på PCen.

-5V

Moderne ATX hovedkort bruker ikke denne spenning, den er der kun fordi ISA buss standarden krever den. Har ikke hovedkortet ekspansjonsspor for ISA kort har det heller ikke bruk for -5V

-12V

Blir i likhet med -12V rutet til ISA bussen. Hovedkortet gjør kun unntaksvis bruk av -12V. Har du nyere ATX hovedkort gjør det mest sannsynlig ikke bruk av -12V.

Står jo helt tydelig på siden...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
-5V

Moderne ATX hovedkort bruker ikke denne spenning, den er der kun fordi ISA buss standarden krever den. Har ikke hovedkortet ekspansjonsspor for ISA kort har det heller ikke bruk for -5V

Jeg er ikke 100% sikker på det jeg nå spytter ut,

men etter hva jeg husker så er det moen nye hovedkort som interne lydkort som krever -5V..

*edit*

fant en post som omhandlet dette på forum.ok.no også ;)

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=389463

Endret av nikk0
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
-5V

Jeg er ikke 100% sikker på det jeg nå spytter ut,

men etter hva jeg husker så er det moen nye hovedkort som interne lydkort som krever -5V..

*edit*

fant en post som omhandlet dette på forum.ok.no også ;)

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=389463

Døh, nå må du ikke syte for det jeg spytter ut, er sakset direkte fra ok.no ;)

Lenke til kommentar

Det "glupe" er vel å besøke sidene til produsenten av sitt "utvalgte" :love: hovedkort og se etter krav til PSU som blir stilt der. Kikket på sidene til MSI og fant kravet til -5V for K8N Diamond for over 3 mnd. siden, etter det ble det endel kikking etter PSU som kunne dekke krava (24 pin ATX OG -5V). Før eg bestilte min Diamond i midten av januar var en PSU som dekka krava funnet - Tagan 480-U01 - ikke gitt bort koster ca. 850,-

Skjønner ikke "grininga" til enkelte over at PSU er så "ekstremt dyrt", når en plukker RAM over 2000,- , skjermkort i 3 -5000,- klassen , CPU fra 2300,- og opp

- fort 10K i "elektronikk" og så at en PSU til 1/10 del er "dyrt" :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...