Gå til innhold

Homofili hva er dine synspunkter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke enig med Dotten. Det er ikke OK å gå bort til homofile og si "jeg liker ikke det dere holder på med". Det er rett og slett frekt og krenkende.

 

Overhodet ikke frekt og krenkende. Det er en måte å si sin mening, noe som er fult lovlig. Og så lenge man gjør det på en respektfull måte og også aller helst kommer med begrunnelser, så er det bare flott. Da får de som blir snakket til anledning til å komme med sine synspunkter og komme med motargumenter. Eller de kan be vedkommende gå vekk, de er ikke interessert i å diskutere.

 

Uansett, å tie ihjel folk man er uenig i er uklokt. Skal man bli fonrærmet fordi man selv ikke klarer å stå for det man mener, så har man et problem.

 

Men at man skal kunne gå bort til fremmede folk på gaten og kommentere deres livsstil eller annet hører ingen steds hjemme.

 

Hvorfor ikke? Får man kun lov til å ytre sine meninger overfor kjentfolk? Man må tåle at andre har andre meninger og respektere at de gir uttrykk for de meningene (så lenge de gir uttrykk på en akseptabel måte).

Lenke til kommentar

Vel. Rasisme er også en mening. Skal rasister kunne gå bort til en person og si akkurat hva han mener på en "respektfull måte" også?

 

Jeg sier ikke at man skal tie ting ihjel. Jeg sier at man kan ta det opp i passende fora. Jeg går heller ikke bort til en person som kler seg på en måte jeg ikke liker og sier "du, jeg synes bekledningen din er utrolig stygg, fordi bilringene dine henger utenfor buksen."

 

Folk som ikke liker negre - helt ok for meg. Nazister, helt ok. Homofobe, helt ok. Så lenge de ikke direkte krenker enkeltpersoner eller skader noen.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med Dotten. Det er ikke OK å gå bort til homofile og si "jeg liker ikke det dere holder på med". Det er rett og slett frekt og krenkende.

 

Overhodet ikke frekt og krenkende. Det er en måte å si sin mening, noe som er fult lovlig. Og så lenge man gjør det på en respektfull måte og også aller helst kommer med begrunnelser, så er det bare flott. Da får de som blir snakket til anledning til å komme med sine synspunkter og komme med motargumenter. Eller de kan be vedkommende gå vekk, de er ikke interessert i å diskutere.

 

Uansett, å tie ihjel folk man er uenig i er uklokt. Skal man bli fonrærmet fordi man selv ikke klarer å stå for det man mener, så har man et problem.

 

Men at man skal kunne gå bort til fremmede folk på gaten og kommentere deres livsstil eller annet hører ingen steds hjemme.

 

Hvorfor ikke? Får man kun lov til å ytre sine meninger overfor kjentfolk? Man må tåle at andre har andre meninger og respektere at de gir uttrykk for de meningene (så lenge de gir uttrykk på en akseptabel måte).

Jeg er enig i at det i enkelte tilfeller kan være helt greit å gå bort til folk som gjør et eller annet du ikke liker. F.eks hvis noen slår eller plager et annet menneske (eller et dyr for den saks skyld) syns jeg det er kult om du går bort og forsøker å stoppe dette eller sier klart i fra at dette liker du ikke.

 

Men å gå bort til noen å si at "jeg liker ikke at du er forelsket i dette mennesket. Deres kjærlighet er for meg ekkel og kvalmende. Jeg sier dette bare fordi jeg mener at det er riktig av meg." Det syns jeg ikke er en fin ting. Uansett hvor lovlig det må være.

 

Det er snakk om noens følelser her. Er det vanskelig å akseptere at noen er glad i hverandre? Det må da være viktigere og verre ting i verden du kan protestere mot :p

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Det dreier seg om alminnelig folkeskikk. (Jeg vet at det ordet bare står i fremmedordboka nå til dags. :p )

 

Du må skille mellom det som er en offentlig ytring og det som er en privat handling. Kjærtegn er definitivt det siste, med mindre det gjøres demonstrativt. Sex på scenen på Quart er en offentlig ytring fordi den er ment sånn og tvinges på deg, og fordi den som handling støter alminnelige moraloppfatninger. Uavhengig av om paret er heterofilt eller homofilt.

 

Et kyss på gata er en privat handling uansett hvor offentlig åstedet er. Folk flest ville ikke reagere på det om de var heterofile, de ville eventuelt snudd seg vekk. Det samme må gjelde uansett kjønn og legning. At eventuelle forbipasserende synes det er demonstrativt og/eller kvalmende er i så fall deres problem.

 

Om homofile marsjerer for like rettigheter har du full anledning til å reagere og diskutere med dem av hjertens lyst, på samme måte som de kan gjøre det hvis du stiller deg opp på Karl Johan og snakker om din hjertesak. Men ellers er både legning og kjærtegn en privatsak, og skal være det.

 

Og ja, det gjelder andre grenser overfor kjentfolk. Selvsagt gjør det det. Blandt kjente har det utviklet seg sosiale koder for hva man kan si og ikke si, og man vet (forhåpentlig) når det sårer. Selv da kan man komme i skade for å si noe upassende. Men man har ihvertfall anledning til å gjøre det godt igjen senere. Overfor fremmede har man ikke disse kodene. Hvordan i all verden skal du kunne vite at ditt "respektfulle" bidrag til sammfunnsdebatten ikke virker sårende på vedkommende?

 

Det har ingenting å gjøre med hvorvidt man "står for det man mener". Det har noe med om man ønsker å diskutere meningene med vilt fremmede når man er ute for å hygge seg med kjæresten. Folk må ha anledning til å definere den grensen. Jeg diskuterer gjerne homofili med deg her på forumet, men det er et valg jeg gjør. Og om jeg var ute og spaserte med fruen og kysset henne, og en eller annen dust begynte å gå etter meg og ville diskutere det, hadde jeg bedt ham ryke og reise...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Vel. Rasisme er også en mening. Skal rasister kunne gå bort til en person og si akkurat hva han mener på en "respektfull måte" også?

 

Ja, hvorfor ikke? Da vet man hva vedkommende mener. Tenk deg en på jobben din som har rasistiske holdninger og ser "ned" på deg, men dette får du aldri vite direkte, fordi vedkommende gjør slik du mener. Han sier ingenting. Men han motarbeider deg i stillhet uten at du noen gang får vite det. Om vedkommende isteden hadde vært åpen om det så kunne du vært vitende om hans meninger og kunne sagt han imot. Og hans meninger ville også fått konsekvenser for han. Og ikke bare deg.

 

Jeg går heller ikke bort til en person som kler seg på en måte jeg ikke liker og sier "du, jeg synes bekledningen din er utrolig stygg, fordi bilringene dine henger utenfor buksen."

Nei, men det er jo en individuell ting. Regner med at du ville gitt beskjed om noen stod og urinerte på åpen gate. Noen ser på åpen homofili med liknende avsky. Og gjør man det så må man få lov til å si ifra, uansett hvor uenig vi er i deres meninger. For da kan man få anledning til å motsi vedkommende. Terskelen er forskjellig fra folk til folk.

 

For det er en individuell ting når det kommer til hva man vil si ifra om, om de som er mot homofile har så store problemer med det at de ønsker å si ifra, så la dem få lov å si ifra. Så kan man få anledning til å "opplyse" vedkommende.

 

 

Folk som ikke liker negre - helt ok for meg. Nazister, helt ok. Homofobe, helt ok. Så lenge de ikke direkte krenker enkeltpersoner eller skader noen.

 

Der er vel forksjellen på deg og meg. Du ser på det som ikke krenkende å holde sin mening skjult for deg, jeg mener det er krenkende om de holder det skjult. Og for meg er det heller ikke ok at folk ikke liker negre, at folk er nazister eller at folk er homofobe. Men jeg nekter de ikke å mene det. For det gir meg anledning til å si dem imot.

Lenke til kommentar

Det tom waits for alice har skrevet er et saklig og godt innlegg. Jeg støtter ham til fulle.

 

Jeg trenger ikke å vite hva alle mener om meg. De kan få mene det de vil. Kristne kan få ha sin tro, muslimer sin - men det betyr ikke at jeg har noe behov for at de skal komme og argumentere mot min levemåte og livsstil. Hvis jeg ber om andres mening så er det noe annet. Jeg har ikke behov for å vite at noen hater trynet mitt. Hvis en person har et så stort problem med meg at han må gå så hardt til verks at han skal motarbeide meg, så er det litt annereldes. Det er uansett HAN/HUN som har problemet, ikke jeg. Det er han/hun som trenger å gå i seg selv og tenke seg litt om.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er enig i at det i enkelte tilfeller kan være helt greit å gå bort til folk som gjør et eller annet du ikke liker. F.eks hvis noen slår eller plager et annet menneske (eller et dyr for den saks skyld) syns jeg det er kult om du går bort og forsøker å stoppe dette eller sier klart i fra at dette liker du ikke.

 

Men å gå bort til noen å si at "jeg liker ikke at du er forelsket i dette mennesket. Deres kjærlighet er for meg ekkel og kvalmende. Jeg sier dette bare fordi jeg mener at det er riktig av meg." Det syns jeg ikke er en fin ting. Uansett hvor lovlig det må være.

 

Men hele poenget er jo at enkelte homofobe mener homofili er like ille som f.eks. dyreplageri, som du nevner. Deror er det greit at de sier ifra. Terskelen er forkjslelig fra person til person. Det må man respektere. Og så kan man bruke, f.eks de argumentene du bruker til å forklare vedkommende hvorfor de syntes homofili er greit.

 

Du må vise forståelse for at andre har andre terskler for hva de tollererer enn det du har. Og da må de få lov til å påpeke det som overskrider deres terskel.

 

Det må da være viktigere og verre ting i verden du kan protestere mot :p

 

For min del, helt klart. Men jeg respekterer og forstår at andre mennesker har andre meninger og ser på dette som viktig å protestere mot.

Lenke til kommentar

Fordi om folk har rett til å ha sine egne meninger, betyr ikke deres mening er RIKTIG. Voksne folk må kunne greie å styre seg. Hvis de har et så utrolig stort behov for å ytre seg mot homofile, så bør de gå i seg selv. Dyreplageri og homofili kan ikke sammenlignes. Homofile skader ikke andre.

Lenke til kommentar
snip

Hva man anser som folkeskiss, kvalmendes, støtendes osv er en høyst idividuell sak.

 

Om jeg hadde vært homofil og vist det åpenlyst og en person kom bort til meg og sa han var imot det jeg gjorde, han var overbevist om at jeg ville komme til helvete og håpet jeg ville tenke meg om, slik at jeg ble spart, så ville jeg nok bare sagt "takk for omtanken, men jeg tror nok ikke jeg havner i helvete ;)"

 

Folk er så hårsår når andre sier sin mening. Så lenge det skjer på en akseptabel måte så bør man bare akseptere det. Og så får de som ytrer sin mening akseptere om vedkommende ikke er villig til å diskutere saken og vil være ifred.

 

Vi bor i et fritt land og da må man respektere andre sin frihet, også til å ytre sin mening. Vi har ingen rett i å bestemme når andre skal få lov til å si sin mening eller ikke. Så da må man tollerere at enkelte vil si sin mening.

Lenke til kommentar

Dotten:

 

Så hvis noen fra f.eks. Jehovas Vitner kom bort til deg og hadde bestemt seg for at de ville diskutere med deg, så ville du motatt de med åpne armer?

 

Hadde du syne det hadde vært rasende festlig å få prakket på seg masse kristenfundamentalisme der du gikk stille og rolig bortover gaten?

 

Man skal ikke være nødt til å tåle at alle og hvermansen kommer bort til deg for å ytre sine bissare meninger bare fordi man beveger seg utendørs.

Lenke til kommentar

 

Jeg trenger ikke å vite hva alle mener om meg. De kan få mene det de vil. Kristne kan få ha sin tro, muslimer sin - men det betyr ikke at jeg har  noe behov for at de skal komme og argumentere mot min levemåte og livsstil.

Nei, men du kan ikke nekte andre i å ytre sin mening. Respekter at folk er forskjellig og at enkelte ønsker å ytre sin mening.

 

Fordi om folk har rett til å ha sine egne meninger, betyr ikke deres mening er RIKTIG. Voksne folk må kunne greie å styre seg. Hvis de har et så utrolig stort behov for å ytre seg mot homofile, så bør de gå i seg selv. Dyreplageri og homofili kan ikke sammenlignes. Homofile skader ikke andre.

Om meningen er riktig eller ikke har jo ingen ting å si. Poenget er at man må få lov til å ytre sin mening. At dyreplageri og homofili ikke kan sammenlignes er jo greit nok, men om "Ola" syntes begge deler er like avskyelig så må man få lov til å ytre sin mening.

 

Det er den beste måten å få "Ola" til å ombestemme seg.

Lenke til kommentar
Vi bor i et fritt land og da må man respektere andre sin frihet, også til å ytre sin mening. Vi har ingen rett i å bestemme når andre skal få lov til å si sin mening eller ikke. Så da må man tollerere at enkelte vil si sin mening.

Nei. Folk har rett til et privatliv, og det privatlivet går foran andres rett til å gjøre som de vil. Jeg kan lukke døren hjemme, og reservere meg mot telefonselgere/-tiggere. Det samme gjelder på gaten, man blir ikke fritt vilt fordi man går utendørs.

 

Ja da, folk har rett til å si sin mening. Men de kan ikke kreve et publikum.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Dotten:

 

Så hvis noen fra f.eks. Jehovas Vitner kom bort til deg og hadde bestemt seg for at de ville diskutere med deg, så ville du motatt de med åpne armer?

 

Hadde du syne det hadde vært rasende festlig å få prakket på seg masse kristenfundamentalisme der du gikk stille og rolig bortover gaten?

 

Man skal ikke være nødt til å tåle at alle og hvermansen kommer bort til deg for å ytre sine bissare meninger bare fordi man beveger seg utendørs.

Det kommer jo helt ann på. Jeg respekterer at de ytrer sin mening. Men som sagt, om jeg ikke ønsker å diskutere med de så får de respektere det.

 

Jeg blir ikke forbannet fordi noen kommer med en mening til meg, så lenge de kommer med den på en skikkelig måte. Og ønsker jeg ikke å diskutere så er det bare til å si nei.

 

Poenget er at man må få lov til å si hva man mener i dette landet, det er et (forholdsvis) fritt land.

 

Tåler man ikke å få en mening slengt mot seg i gaten, så har man et problem, ikke personen som kommer med meningen.

 

Livet er for kort til å irritere seg over at noen ønsker å si hva de mener.

Lenke til kommentar
Vi bor i et fritt land og da må man respektere andre sin frihet, også til å ytre sin mening. Vi har ingen rett i å bestemme når andre skal få lov til å si sin mening eller ikke. Så da må man tollerere at enkelte vil si sin mening.

Nei. Folk har rett til et privatliv, og det privatlivet går foran andres rett til å gjøre som de vil. Jeg kan lukke døren hjemme, og reservere meg mot telefonselgere/-tiggere. Det samme gjelder på gaten, man blir ikke fritt vilt fordi man går utendørs.

 

Ja da, folk har rett til å si sin mening. Men de kan ikke kreve et publikum.

 

Geir :)

Man krenker ikke privatlivet ved å si at "jeg liker ikke at du kliner på åpen gate". På et offentlig sted så er man på et offentlig sted. Kliner man på et offentlig sted så må man respektere at andre kan kommentere det.

 

Det er ingenting ulovlig med det.

Lenke til kommentar
Jeg blir ikke forbannet fordi noen kommer med en mening til meg, så lenge de kommer med den på en skikkelig måte.

Hvor stor er sjansen for dette hvis en homofob av dimensjoner som synes at homofili er like ille som å voldta og drepe små babyer vil diskutere?

 

Tror du at hvis han ser to homoer på gaten at dette kommer til å utvikle seg til en saklig og ryddig diskusjon der begge parter for ytret sine meninger? Virker rammene for denne diskusjonen tilrettelagt for det?

 

Folk kan ytre sine meninger som de vil, men ikke faen om jeg må tåle å høre på masse dritt fra en vilt fremmed på gaten. Da kan de sette opp en stand med en ropert og holde på derfra.

 

edit:

 

Og jo... det kan lett oppfattes som krenkende, selv om man befinner seg i full offentlighet. Det er faktisk grenser for hva du kan si til andre mennesker.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Hvor stor er sjansen for dette hvis en homofob av dimensjoner som synes at homofili er like ille som å voldta og drepe små babyer vil diskutere?

 

Tror du at hvis han ser to homoer på gaten at dette kommer til å utvikle seg til en saklig og ryddig diskusjon der begge parter for ytret sine meninger? Virker rammene for denne diskusjonen tilrettelagt for det?

 

 

Vel om de ikke makter å gjøre det på en skikkelig måte, er det jo en helt annen sak. Men så lenge det foregår skikkelig så ser jeg ikke problemet. Men det kan godt være det foregår på en skikkelig måte.

 

Forholder meg ikke til hvis, hvis, hvis. Jeg nevner hva som skal til for at jeg tollererer meningsytring.

 

Folk kan ytre sine meninger som de vil, men ikke faen om jeg må tåle å høre på masse dritt fra en vilt fremmed på gaten.

 

Det trenger du ikke heller. Men du har ingen rett til å kreve at andre ikke skal få lov til å ytre sine meninger, så lenge de ikke blir direkte ufin, krenkende, mobbende eller voldelig.

Lenke til kommentar
Man krenker ikke privatlivet ved å si at "jeg liker ikke at du kliner på åpen gate".

Jo. Hvis du går bort til vedkommende for å si det. Man har faktisk rett til å få gå i fred på gaten.

 

På et offentlig sted så er man på et offentlig sted. Kliner man på et offentlig sted så må man respektere at andre kan kommentere det.

Man må opplagt tåle det. Men respektere det må man ikke.

 

Det er ingenting ulovlig med det.

Nei, heldigvis er det en del ting folk greier å tenke ut selv.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...