Gå til innhold

Homofili hva er dine synspunkter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mitt syn på homser er enkelt. så lenge de ikke prøver seg på meg, og ikke driver med noe klining mens jeg kan se det, gir jeg faen i hva de gjør. fram til en av de ovenstående reglene blir brutt ser jeg på dem som alle andre.

Det er slike som deg som gjør at homofili fremdeles ikke er 100% godtatt i samfunnet. Skal homofile leve i skjul og ikke få vise kjærligheten sin slik som andre mennesker? Hvis du ikke liker at NOEN kliner offentlig, så hadde det vært noe annet.. men da burde du i såfall uttrykt deg på en annen måte.

Lenke til kommentar
mitt syn på homser er enkelt. så lenge de ikke prøver seg på meg, og ikke driver med noe klining mens jeg kan se det, gir jeg faen i hva de gjør. fram til en av de ovenstående reglene blir brutt ser jeg på dem som alle andre.

Det er slike som deg som gjør at homofili fremdeles ikke er 100% godtatt i samfunnet. Skal homofile leve i skjul og ikke få vise kjærligheten sin slik som andre mennesker? Hvis du ikke liker at NOEN kliner offentlig, så hadde det vært noe annet.. men da burde du i såfall uttrykt deg på en annen måte.

Man må få lov å være motsander av homofili. Homofile må respektere at andre er motstandere av homofile. Det er en fri verden. Men grensen må gå ved å skade andre. Både fysisk og ved mobbing.

 

Men om jeg hadde vært imot homofile, så bør jeg få lov til å gå bort til homofile og si "jeg liker ikke hva dere driver med" fulgt opp med en begrunnelse.

 

Dog ville jeg vært interessert i å høre den begrunnelsen, så lenge man tollererer at heterofile viser sin kjærlighet offentlig. Selv kan jeg ikke se hvorfor kjønn skal spille noen rolle når det kommer til å vise kjærlighet. Men jeg nekter ikke andre å mene noe annet og ser ikke det store problemet med det.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med deg der, Dotten. Har inntrykk av at hvis folk sier de er imot homofili så blir de stemplet som intolerante med en gang. Jeg har som sagt ikke noe imot homofile/lesbiske, men vil ikke at de skal ha muligheten til å adoptere barn. Grunnen til dette er enkel: Et barn trenger en mor og en far. Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid forbli. Det er unormalt å ha to fedre eller to mødre, og det er ikke så lett for barna heller, som ufrivillig blir satt i den posisjonen.

Lenke til kommentar

Hva vet du om hvordan det er for barna? Har du spurt noen av dem?

 

Hva med barn som vokser opp med kun mor eller kun far? Hvorfor er det unormalt å ha to fedre eller to mødre? Fordi noen vil nekte homofile å adoptere. Det kan anses som like unormalt å ikke ha biologiske foredlre. Det er ikke "normalt" det heller. Hva som er normalt er noe vi selv definerer og bestemmer.

 

Jeg er ikke enig med Dotten. Det er ikke OK å gå bort til homofile og si "jeg liker ikke det dere holder på med". Det er rett og slett frekt og krenkende. Det er ikke ulovlig å vise kjærligheten sin offentlig, og det er ikke et stort problem. Det er ikke akkurat som om det vrimler over av homofile som går og tafser og kliner i all offentlighet. Lukk øynene og gå forbi. Mind your own business, sier jeg bare.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

La meg vinkle det på en annen måte: Har du spurt barn med homofile/lesbiske foreldre hvordan de har det? Hvis du har det, så vil jeg gjerne at du skal fortelle meg hva de sa for noe.

 

Jeg har valgt psykologi som valgfag på skolen. Jeg har nøye lest den delen av boka som omhandler oppdragelse. Det står svart på hvitt at barn trenger en mor de kan forholde seg til og en far de kan forholde seg til. Det kreves en balanse, yin og yang. Men som du nevner så finnes det faktisk skilte foreldre. I de fleste tilfeller får barnet treffe både sin mor og sin far med jevne mellomrom. Det finnes unntak, men de kan ikke jeg ta utganspunkt i.

 

Er det ikke en mulighet for at homofile/lesbiske skiller seg? Eller har de et sterkere kjærlighetsbånd enn oss heterofile? Er de flinkere til å oppdra barn enn heterofile?

 

Edit: Jeg kjenner en gutt som hadde homofile foreldre. Han hadde det greit en stund, men så ble ting forverret. Han stakk av fordi han ikke orket situasjonen lenger. Han ble mobbet og baksnakket. I dag har han fosterforeldre. En mor og en far. Han har det mye bedre nå, det sier han selv i allefall.

Endret av Grundig
Lenke til kommentar

Jeg er enig med darkness.

 

Jo, homofile må finne seg i at deres livsstil blir diskutert. Og dersom de deltar i en slik diskusjon (som for eksempel denne) må de finne seg i at folk sier at "jeg liker det ikke!" Men at man skal kunne gå bort til fremmede folk på gaten og kommentere deres livsstil eller annet hører ingen steds hjemme. Så lenge de ikke bryter loven eller plager andre. Homofile eller ikke. Som Dotten selv sier:

 

Det er en fri verden. Men grensen må gå ved å skade andre. Både fysisk og ved mobbing.

Da må vel homofile ha friheten til å kline i fred på gata. Det skader ingen andre...

 

mitt syn på homser er enkelt. så lenge de ikke prøver seg på meg, og ikke driver med noe klining mens jeg kan se det, gir jeg faen i hva de gjør. fram til en av de ovenstående reglene blir brutt ser jeg på dem som alle andre.

Problemet er at du ikke "ser på dem som alle andre". Du later som, så lenge du ikke ser dem drive på. At du ikke vil de skal prøve seg på deg er greit, du har rett til å beskytte ditt privatliv. Men når du vil regulere deres rett til sitt privatliv tråkker du over, og da er det ikke lenger så enkelt. Med mindre du er mot "klining" på gata sånn generelt.

 

Jeg kjenner en gutt som hadde homofile foreldre. Han hadde det greit en stund, men så ble ting forverret. Han stakk av fordi han ikke orket situasjonen lenger. Han ble mobbet og baksnakket. I dag har han fosterforeldre. En mor og en far. Han har det mye bedre nå, det sier han selv i allefall.

Ja, jeg tviler ikke på at det skjer. Problemstillingen her er at det er omgivelsenes fordommer som ødelegger, ikke at han hadde homofile foreldre. Så blir spørsmålet om fordommer skal få lov til å bestemme hva som er naturlig. Det kan du jo ta opp i psykologitimen på skolen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du har et godt poeng. Burde man la omgivelsene bestemme om homofile/lesbiske burde få adoptere barn eller ikke?

 

Det er nå slik at mange synes dette med homofile/lesbiske og barn er "unaturlig". Jeg er ganske sikker på at det vil ta laaang tid før det blir akseptert i samfunnet (hvis det i det hele tatt vil bli akseptert). Alle har en mening om dette temaet, uansett. Men la oss sette oss inn i barnas situasjon. Du har to mammaer eller to pappaer. De fleste andre vennene du har, har en pappa og en mamma. Jaha tenker du, hvorfor har jeg to av samme kjønn? Barn flest vil kanskje ikke reagere sterkt på dette før omgivelsene begynner å hakke på dem. De blir mobbet, baksnakket og ledd av. Ja, det er faktisk sånn det er, jeg snakker utifra det jeg har hørt og vet. Er det riktig å utsette barna for dette? Er det virkelig det? Dere som mener homofile/lesbiske burde få lov til å adoptere: Tenk igjennom akkurat det. Fordi dere vet like godt som meg at dette ikke blir akseptert. Dere vet at barn kan være onde. Dere vet at barn vet hvordan de skal såre andre barn. Og igjen: Det er jo ikke bare barna som reagerer på dette "fenomenet". Mange voksne og eldre mennesker stiller seg kritiske til dette. Så mitt svar er faktisk ja, vi burde la omgivelsene spille en rolle ettersom dette påvirker barna.

Lenke til kommentar

Som Geir sier, det er fordommene som gjør at barn mobber barn av homofile foreldre. Det er jo helt på tryne. Barn trenger å lære at homofile er likeverdige mennesker.

 

Mange som har en annen hudfarge enn foreldrene sine har blitt mobbet. Skal man la være å adoptere fordi det finnes rasister i verden?

Lenke til kommentar

Jeez. Det finnes barn som blir mobbet p.g.a. at foreldrene deres har dårlige jobber også. Det er ikke relevant for denne diskusjonen. Og jeg skal svare deg på spørsmålet ditt, darkness|: Selvfølgelig skal mørke få lov til å adoptere barn selv om det finnes rasister i verden. Men det som er poenget her er at det er mer unormalt med homofile foreldre enn mørke foreldre. Jeg kan forstå homofiles ønske om å adoptere og oppdra et barn, men igjen, man må tenke på barnets ve og vel!

 

Nå skal jeg ut en tur, men opptar gjerne diskusjonen når jeg kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar

Ja, og jeg spør igjen. Hvorfor er det mer unormalt med homofile foreldre? Jeg sa forresten ikke mørke foreldre. Jeg sa at barna hadde en annen hudfarge enn foreldrene.

 

Barnets vel og ve har ingenting med homofiles evne som foreldre, men tullinger som mener at homofili er en stor synd. Fordommene sprer seg igjen til barna deres som tror at homofili er galt. Det hjelper ikke akkurat på at vi fortsetter i samme gamle sporet.

Lenke til kommentar

Nå kjente jeg at jeg ble litt småforbanna. Det er så mange barn som vokser opp i dårlige hjem, blir misbrukt, har alkoholiserte og narkomane foreldre, eller kanskje ikke har foreldre i det hele tatt osv. og så skal noen sitte å si at homofile ikke skal kunne være foreldre?

 

Hvis noen har lyst på barn, er glad i barn, kan gi dem et godt og trygt hjem og en stabil og trygg oppvekst som de ellers aldri kunne fått så er det en fantastisk ting uansett hvilken legning de har. Hvis vi skal tilpasse samfunnet til de som diskriminerer og mobber har vi allerede tapt syns jeg da.

Lenke til kommentar

Det er mer "unormalt" med homofile foreldre enn med adoptivforeldre med annen hudfarge fordi samfunnet har nektet de førstnevnte normale rettigheter så lenge. Vi har rett og slett ikke latt det få lov til å bli normalt.

 

Omgivelsene har bestemt mye rart opp gjennom tiden. Også her i landet. At enslige mødre med korte skjørt var løse på tråden og at ungene deres skulle fryses ut, at ungene ikke fikk leke med naboens barn fordi foreldrene var kommunister/EU-tilhengere/osv. Når jeg vokste opp ble vi advart av lærerne mot å omgås adoptivbarn med annen hudfarge.

 

Hver gang har man skjøvet hensynet til barna foran seg for å rettferdiggjøre de voksnes fordommer.

 

Hva med at "norske" barn ikke måtte omgås innvandrerbarn. (Ja, det slo begge veier. Og nei, det er ikke så lenge siden...) Men jeg applauderer de foreldrene som var tøffe nok til å si til sine barn at de ikke skulle bry seg om mobbingen, men velge sine venner selv.

 

Mine foreldre hadde en venn som giftet seg med en jente fra Asia på 60-tallet. Folk synes det var uhørt, og han ble frosset ut av omgangskretsen. Argumentet var det samme: "Tenk på barna..." Mine foreldre fikk valget. De valgte vennskapet. Det synes jeg var modig og riktig. Og på grunn av folk (pionerer er vel en god karakteristikk) som denne vennen og hans asiatiske kone kan norske gutter og jenter forelske seg i folk av alle folkeslag uten mye oppstuss.

 

Det blir som raseskillet i USA. Det ble utfordret av foreldre som valgte å busse ungene sine til hvite skoler. Var det til barnas beste? Antagelig ikke, siden de måtte ha politivakt i skoletiden. Men hadde det ikke vært for dem hadde raseskillet antagelig bestått fremdeles. Hva med de første svarte/hvite par som valgte å gifte seg og få barn?

 

Barn kan være ondskapsfulle, javisst. De har ikke lært sosiale regler. Men de har ikke fordommer. De kommer fra oss voksne. Det er vi som skal utfordres, det er vi som må innse at det er normalt. Ikke alle vil gjøre det. Homofobi vill fortsatt eksistere, akkurat som rasehat og annen intoleranse. Men jeg har tro på utviklingen her. Tenk litt på det før du bestemmer hva som er riktig her. Hjem med homofile foreldre vil bli en realititet, uansett, og jo fortere vi blir kvitt fordommene, jo bedre blir det for barna i disse hjemmene. Hvis du virkelig vil barnas beste, skal du sloss mot intoleransen overalt hvor du møter den, ikke gi den kunstig åndedrett.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at dere har veldig sterke meninger om dette temaet. Som jeg fortalte i sted kjenner jeg en gutt som før hadde homofile foreldre. Han ble mobbet, baksnakket og ledd av. Synes dere virkelig at det er riktig å utsette barn for dette, bare fordi vi skal ha likestilling mellom heterofile og homofile? Ærlig talt. Jeg har som sagt ikke noe imot homofile, men syns rett og slett det er for jævlig at barn skal utsettes for påkjenninger fra omgivelsene på denne måten.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at dere har veldig sterke meninger om dette temaet. Som jeg fortalte i sted kjenner jeg en gutt som før hadde homofile foreldre. Han ble mobbet, baksnakket og ledd av. Synes dere virkelig at det er riktig å utsette barn for dette, bare fordi vi skal ha likestilling mellom heterofile og homofile? Ærlig talt. Jeg har som sagt ikke noe imot homofile, men syns rett og slett det er for jævlig at barn skal utsettes for påkjenninger fra omgivelsene på denne måten.

Så vi skal gi etter for en gjeng drittunger? Da skal vi vel nekte folk å føde barn med store ører i samme slengen? For ikke å snakke om de fattige!!!

Lenke til kommentar
Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg sier bare at det er galt å utsette barn for noe slikt.

Men vi utsetter dem ikke for det. Tvet imot prøver vi å skape et samfunn der de ikke utsettes for det.

 

Du snakker som om det finnes et status quo. At vi kan finne en slags "krigsstillstand" hvor problemet med fordommer ikke er der fordi vi ikke utfordrer dem. Men slik er det ikke. Fordommene i samfunnet er i konstant bevegelse, og dytter vi ikke imot så feier de oss overende.

 

Og barn som kameraten din står aller mest utsatt til, uansett. Jeg foreslår ikke at vi dytter ham foran oss i en politisk kamp, jeg foreslår at vi alle slår ring rundt ham slik at han ikke behøver å flytte fra foreldre som antagelig var glad i ham. Da støtter vi både ham og alle de andre barna som uungåelig vil befinne seg i samme situasjon i fremtiden.

 

Det dreier seg om at vi som ikke har noe imot homofile sier fra så tydelig at de som sprer fordommer til barn og voksne blir et spakt mindretall. Hadde din venn gått på skolen med mine barn, hadde jeg gjort akkurat det. Samlet alle foreledrene i klassen og sørget for at de lærte sine unger å ikke mobbe ham for noe han ikke kunne noe for. Det går faktisk an, jeg har vært med på det i andre sammenhenger. Noen vil ikke høre, voksne såvel som barn, men når de blir i mindretall er det ikke så tøft lenger.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at dere har veldig sterke meninger om dette temaet. Som jeg fortalte i sted kjenner jeg en gutt som før hadde homofile foreldre. Han ble mobbet, baksnakket og ledd av. Synes dere virkelig at det er riktig å utsette barn for dette, bare fordi vi skal ha likestilling mellom heterofile og homofile? Ærlig talt. Jeg har som sagt ikke noe imot homofile, men syns rett og slett det er for jævlig at barn skal utsettes for påkjenninger fra omgivelsene på denne måten.

Du nekter tydeligvis å høre på argumentene våre, og gjentar det samme igjen og igjen. Synd. Vi trenger ikke være enige alle sammen, og heldigvis er det ikke du og jeg som skal bestemme. Vi får bare bli enige om å være uenige.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...