Gå til innhold

Vannet ble veldig varmt uten vifte

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde for ca 2 timer siden å slå av vifta på radiatioren. da var temparaturen på cpu ca 27-28 grader (tatt ved blokk så den er mindre.) Og nå, etter jeg sjekket tempen var den på 39, ogdet bare etter et par timer. jeg vil bare advare enhver person å ikke har vifte i vannkjølinga :nei:

PS: jeg skulle bare teste dette, jeg er ikke så dum å skrur av alle viftene uten at det for konsekvenser :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt min PC de siste 2 døgnene uten noen av viftene på radiatorene på. CPU har aldri gått over 32c idle, 40c load (AMD 64 3000+ @ 2470MHz, 1.625v). GPU holder seg på 42-44c idle og 48-50c load også (6800ultra @ 475/1300).

En 120mm vifte bak i kabinettet (Papst som kjører på rundt 700-800rpm) og en 80mm i front, forran HDD'ene (Papst som kjører på rundt 800-900rpm).

Da har jeg det i tillegg ganske varmt inne - 22-24c normalt sett :)

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Det sier seg jo selv da, det er en grunn til at man skal bruke vifter liksom... :p

Ja men det ble varm overaskende fort. nå har den blitt normal igjen forresten :ermm:

det er ikke særligt fort, om jeg sskrur av viften på kjøleribba mi stiger tempraturen etter 2min

Lenke til kommentar

hm.. dette kom egentlig ikke som et sjokk siden luften rundt radiatoren kommer bare til å bli varmet opp.. men er nesten ikke nødvendig med vifter hvgiss man har stor nok radiator.. pointet er bare at lufta må byttes ut den og ;) så du kan gjøre slik som bidz, sette 1-2 vifter på veldig lavt turtall. da blir den ikke like varm..

btw. åssen system har du (kanskje nyttig å vite det og ;) singel eller dual radd?)

Lenke til kommentar

btw. åssen system har du (kanskje nyttig å vite det og ;) singel eller dual radd?)

singel

I tillegg er den vel montert inne i kabinettet, eller? I så fall vil ikkje varmeenergien bli transportert ut av kabinettet på ein effektiv måte uten vifter.

Eg har ein passivt kjølt radiator som er 35 x 45 x 3,8 cm. Med kjøling av amd 2500+, NB og Radeon 9200 (80 watt tilsammen??) blir forskjellen mellom luft og vatn ca 6-7 grader ved 100% load. Hadde eg plassert radiatoren inne i kabinettet ville nok temperaturen gått opp ein god del.

Skulle eg dermed ha kjøpt vifter til denne radiatoren ville det blitt dyrt, f eks 3x3 120mm vifter blir fort 900-1500 kr :thumbdown: Sett frå ei anna side kunne eg vel ha kjølt 4-9 PCer uten problem :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...