johnohod Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Har nettopp skrudd sammen en PC av litt nye og gamle deler. Følgande er satt sammen: Asus A7V600-X, KT600 (ny-innkjøpt) Twinmos CL2,5 PC2700 512MB (brukt) Radeon 9250 (ny-innkjøpt) Athlon 2500+ (brukt) Fortron/Source PSU (brukt) Det som skjer er følgande: Når du skrur på PCen kjem eit lite pip, viftene startar. Så slår den seg av. Ingen signal til skjerm, ingen POST. Dersom eg brukar jumper for å slette BIOS går PCen i 10-15 sek før den slår seg av. Det kjem ikkje bilde på skjermen. Har prøvd følgande utenom å slette BIOS -Bytta skjermkort -Bytta RAM -Skrudd HK ut av kabinettet -Starta uten kjøler (dristig, men i tilfelle den digre kobbertingen kortsluttar noke) -Kobla fra HD og CDROM Finns det meir eg kan teste, eller må eg sende inn HK til komplett og klare meg uten pc i påska Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Hvor sterk er strømforsyningen? Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2005 Trur det skal vere 350W. Merkelappen står vendt opp mot taket av kabinettet så eg ser det ikkje uten å skru den ut. I verste fall er den 300W. Men eg har vanskelig for å tru at den skal skape problem. No er det jo kun HK og CPU-vifte som er kobla på.... Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2005 Har sjekka PSU. Det er 300W. Kan det virkelig vere problemet? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Ja det kan være problemet . Manualen til mitt socket A kort anbefaler min 350W PSU . PSUen skal også støtte atx12v spesifikasjonen . Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2005 Har nettopp finlest manualen. Der står at minste psu watt er 230, mens en trenger 300 for et fullt konfigurert system. I tillegg skal en vere sikker på at PSU "can provide 8A on the +12V lead and at least 1A on the +5volt-standby lead (+5VSB)". Korleis ein sjekkar dette anar eg ikkje. Men sånn generelt yter vel Fortron bra, så den burde vel klare dette? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Det er jo en merkalapp som forteller specs om ampere og max load på alle PSUer . Eller pleier FSP psuene å levere det de er spesifisert for imotsetning til andre billig psuer . Eller bruk google til å søke på modell nummeret , produkt koden . Du vil sikkert finne den og specs da. Er den relativ ny kan du kikke på microplex.no om de har samme modell da de har en del FSP psuer . Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2005 Det er denne strømforsyninga Såvidt eg kan sjå yter den max 15A i +12v og max 2A i +5Vsb. Dvs. nesten dobbelt av kravet for HK. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Skulle være nok til det oppsettet det . Du er sikker på at strømforsyningen er iorden da . Hva skjer hvis du starter systemet med kun hoved kort og strøm tilkoplet da ( dvs. uten minne , grafikk kort , HDer , CDroms ) Da skal det normalt pipe eller ha noen dioder eller noe som forteller at minne mangler .( post debugger) . Ta det skritt for skritt . Fyr det først uten noe annet enn cpu og kjøler . Piper det e.l at noe mangler (eks. minne) , slå av og monter det . Fyr opp igjen Piper det e.l at noe mangler (eks. AGP kort) , slå av og monter det . Fyr opp igjen osv osv . Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Det er nøyaktig det samme som skjer. Et lite pip, cpu-vifte rekker å snurre igang, så slår alt seg av. Har brukt strømforsyninga i et liknande oppsett i 3-4 mnd. og den har funka flott. Så eg reknar med at enten HK eller CPU er defekt. Endret 20. mars 2005 av johnohod Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Du sa prøvd alt dette utenom å slette bios . Har alltid hatt for vane å cleare cmos på nye hovedkort før jeg tar de ibruk.(man vet ikke hva som kan være lagret av user settings der). Prøv å resette cmos på hovedkortet . Slå av PSUen helt , eller kople fra . Vipp ut bios batteriet . Sett clear cmos jumperen på discharge i minst 30-60 sekunder . Tilbakestill . Hvis du ikke får det til å boote da med virkende cpu/ram/gfx kort høres det ut for meg som hovedkortet er gåent . Det kan være en liten mulighet at det prøver å boote opp med DDR400 hastighet på rammen . Via kort er kjent for asynkrone oppsett av minne og cpufsb. Om du har mulighet ville jeg prøvd det med en pc3200 brikke for det eventuelt ble returnert. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Formulerte meg kanskje litt klønete, men eg har prøvd å slette bios og. Har også prøvd 3200 ram. Får prøve å snakke med komplett i morgon. Takk for alle gode forslag! Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Det som forøvrig gjer dette ekstra irriterande er at det er HK nr 4 eg har fått fra komplett som er defekt! Dvs. 4 av 5 hovedkort eg har kjøpt hos komplett har vore feil på. Mystiske greier. Kanskje dei ikkje blir håndtert heilt bra på lageret? Lenke til kommentar
eiga Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Det som forøvrig gjer dette ekstra irriterande er at det er HK nr 4 eg har fått fra komplett som er defekt! Dvs. 4 av 5 hovedkort eg har kjøpt hos komplett har vore feil på. Mystiske greier. Kanskje dei ikkje blir håndtert heilt bra på lageret? Håper det ikke er samme PSU som er brukt på alle HK Tilbake til seriøsiteten: PSU kan være 'slitt' slik at den ikke klarer å stabilisere utgangspenningene. ATX standarden tilsier at da skal power-good gå lav og maskinen stanser da bootprosessen. Har hatt å gjøre med noen slike PSU'er, og felles for dem er at de klarer å boote mindre krevende systemer(rimelig under max). Det er mulig at de blir 'utbrent/slitt' dersom de yter over lengere perioder oppunder max spesifikasjon. Alle slike PSU'er jeg har vært borti har jobbet oppunder max-load. Spinner opp vifter og LED's lyser->stopp. Du kan altids prøve å trykke ctrl+alt+delete når maskinen har stoppet for å foreta en varm-boot av PSU. Er litt usikker på om det skal gå ann i en slik situasjon men det skader ikke å prøve. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Hmm. Eg har dessverre ikkje ekstra PSU å teste med... Men den eg har er < 6 mnd. Og den har dreve et Shuttle-system som i utgangspunktet klarer seg med en mindre PSU så eg trur ikkje den har gått max heller, men alt er jo selvfølgelig mulig. Er det mulig å finne ut om PSU er gåen uten å skaffe til veie en ekstra å teste med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå