Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få alle pcene i samme lokal-nettverk?

Anbefalte innlegg

Har satt alle til MSHOME, men bare to vil finne hverandre.

Tror det har noe med oppsettet mitt å gjøre, se bildet:

Altså den første routeren som har PPPoE kjører på følgende ip'er: 192.168.2.X

Den adnre kjører på: 192.168.62.X

Kanskje der feilen ligger?

Hva må deaktiveres??

EDIT: Hastigheten på internett detter ned til 150kbps når jeg har koplet til den andre routeren, uten den har jeg ca. 750kbps... noen som har noen tips?

post-61-1111256319_thumb.jpg

Endret av datating
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det vedlagte bildet er er skjema over hvordan oppsettet mitt var før da jeg hadde NGT som hadde DHCP-funksjonalitet i sine DSL-modem. Har en annen ISP i dag, så jeg måtte bytte ut min 4 ports 10/100 Mbit switch mot en 4 ports router for DHCP etc.

Men prinsippielt skal det være mer eller mindre likt i praksis.

Antok ditt modem har DHCP, om ikke er det bare å bytte ut switchen med en router med DHCP. Til ditt oppsett vil jeg anbefale å bytte ut den routeren din mot en switch.

Lenke til kommentar

Hadde det bare gått... ;)

Der jeg har modem, pc1 og den første routeren er nede, altså ikke i samme etasje som pc 2 og pc3...

hvordan kan det gjøres da?

(la ved et skjema hvordan det kan se ut hvis jeg bytter ut med en switch, vil det funke?)

post-61-1111271469_thumb.jpg

Endret av datating
Lenke til kommentar

Hvis de 2 siste datamaskinene er i en annen etasje er det jo bare å strekke kabel fra swichen og inn i dem.

Bare sørg for lang nok kabel, så skal det nok ordne seg. Dette oppsettet med switchen vil nok bli det beste for deg! Og ja, det funker :D

Endret av Gundersen
Lenke til kommentar
Hvis de 2 siste datamaskinene er i en annen etasje er det jo bare å strekke kabel fra swichen og inn i dem.

Bare sørg for lang nok kabel, så skal det nok ordne seg. Dette oppsettet med switchen vil nok bli det beste for deg! Og ja, det funker :D

Eh? Er jo kabel fra switchen jeg har strekt nå da! Sikker på at du ikke mente fra routeren? Du kan bare glemme det! Gidder ikke strekke 2*30meter rundt huset!

Lenke til kommentar

Det enkelse er vel å slå av dhcp serveren på router nr 2 sånn at alle maskinen får ip fra den første routeren... sitter her med et nesten likt oppsett og samme probl. dvs helt til jeg fikset det slik at det bare var 1 dhcp server i hele nettverket.. og vips ikke noe prob. lengre..

Sitter her med totalt 7 PC'er fordelt på 2 etg + en router i hver etg. den ene routeren er satt til å fungere kun som en switch, slik at alle pc'ene får ip fra routeren som er koblet til firewallen og internett...

Lenke til kommentar

Det du gjør: setter en kabel fra Modem til switch og så kabler fra den til alle pc'ene, går litt kabler, men da har du ihvertfall nett på alle maskinene!

Og TP kabler idag er vell ikke så veldig dyrt? Du kan jo bare legge kabelen gjennom noen vegger hvis du har en drill.

Edit: Det finnes såklart mange måter å ordne nettverk på, dette er en av de.

Ikke sikkert dette er den mest fornuftige metoden.

Endret av Gundersen
Lenke til kommentar

Blir som Skag1 sier.

Router nummer 2 må du disable DHCP tjenesten. På denne måten får alle pc'ene tildelt ip adresse fra Router 1 / DSL-modem. Da vil di være i samme subnet. Router 2 er mao "unødvendig", det ville vært tilstrekkelig med en switch. Det som skjer med pc 2 og 3 er at trafikken deres blir NAT'et 2 ganger, det vil du bli kvitt ved å skru av DHCP servicen i router2.

Lenke til kommentar

Ja, er DHCP-trøbbel jeg fryktet med 2 stk DHCP'er og derfor villle bytte ut den "overflødige" routeren med en enkel switch istede. Slå av DHCP på den routeren de 2 PC'ene er koblet til, så skal det i teorien fungere fint :)

Om ikke må du nok ty til en switch.

Edit: Foresten datatingen, har du mulighet til å koble flere maskiner til DSL-modemet ditt? Ser nesten sånn ut når du kobler til en PC samt en router. Vanligvis bare bytter man ut PC'en som skal kobles rett i modemet med en switch for å splitte antall tilkoblinger så sant modemet har DHCP.

Problemet ditt vil jeg tro kommer av den andre routeren som lager et nytt subnett i nettverket ditt. Derfor PC'en koblet til modemet ikke kan nå de PC'ene bak den routeren (tipper jeg). Ved å skru av DHCP evt bytte ut med en switch vil alle maskinene tilhøre det samme nettverket.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...