Nilsen Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 btw, det funker også å seriekoble 100stk 2,3Volts LEDS og koble de opp på 230V Prøv selv Jeg skal gjerne se hvordan hendene dine ser ut hvis du holder 100stk led i hendene dine, med den spenningen Lenke til kommentar
perstian Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 "ja, det var akkurat det jeg skulle til å gjøre" tenk litt selv du.. rart at det funker med 4stk 3Volts dioder seriekoblet på 12V Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Så prøv selv da. Sleng fire leds på en 12v kobling. Gjør ikke du det, gjør jeg det! Lenke til kommentar
perstian Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 lykke til. har gjort det mange ganger før. HF Lenke til kommentar
"GROGI" Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 FOR FA*# Natrium. DET FUNKER. Det er enkel matte!. 1 led. 3 volt= DØD på 12 volt. 2 leds 3+3 volt= 6volt. o.s.v. 4 leds 3*4= 12 volt! altså de 4 ledsa trenger 12volt for å lyse!! Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Så forklar meg grogi. Hvordan kan elektronet som kommer fra 12v rail, vite hva som skjer etter den har truffet en led? Det går ikke. Praskis og feil teori er to forselige ting. Hvis du er så bråsikker, så gi meg ett bilde hvor du bviser dette. Tydelig! Jeg gidder ikke å ødelegge 4 leds, kun for dette. Ok. Jeg testa. De lyser som ett hælvette i 2 sekunder, så dør de sakte ut og etter 2 min har de smeltet, og sprengt, nettopp fordi de får for høy spenning. Temp. på leden va oppe i 110 grader. Definerer du det som at det funker, bør du tenke en gang til. Endret 20. mars 2005 av Natrium Lenke til kommentar
"GROGI" Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 hvor my volt trengte de ledsa du brukete. husk at tråd starter hadde leds som trengte 3,3 volt 3,3*4=13.2. altså 12volt skal ikke kunne brenne opp disse ledsa eller sprenge å smelte for å ha nevnt det. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) De var 3.3v Endret 21. mars 2005 av Natrium Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 må faktisk holde med natriom her fordi det første som skjer er jo at 12 v vil bli sprøyta inn i denne første ledsen uten anelse om at den skal videre...menmen fra min andre tråd viser dette min kunnkap om elektronikk.....Bare å prøve dette da.... Lenke til kommentar
stidz Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) vis noen av dere har gått elektro så skjønner dere at spenningen vil bli fordelt, husk at strømmen er den samme i kretsen, og det er strømmen som ødelegger LED'sa IKKE spenningen, og natrium, strømen går fra + til - men elektrodene går fra - til + jeg har koblet så sinnsykt mange LED's pg mange av dem uten motstand og alle funker, du kan koble sammen hvordan LED's du vil i en serie krets bare tde går på like mange mA f.eks 3x 3,3v og 1x 2.2v 30mA fra clasern, det vil da funke helt bra, oppererer de på lik strøm så kan du bare plusse sammen spennings fallet over vær av LED'sa hadde vi tenkt sånn som du gjør nå ville jo alle motstander i serie gått med en gang. jeg er helt sikker. tviler du så PM meg så skal du få nr til læreren min! Endret 21. mars 2005 av stidz Lenke til kommentar
perstian Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 akkurat det jeg prøvde å si, kanskje litt dårlig formulert osv, men men.. jeg hadde aldri hoppet inn i diskusjonen hvis jeg ikke hadde fått hjelp av broren min som går på elektro Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) natrium, du tar feil, vi hadde akkuratt o det i natur og miljø på skolen. spurte faren min også, han jobbet som elektiker, men er nå lærer på elektro... så lenge det er lik motstand på lampene vil spenningen fordele seg likt over alle lampene. Endret 21. mars 2005 av norma_saw Lenke til kommentar
stidz Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 natrium, du tar feil, vi hadde akkuratt o det i natur og miljø på skolen.spurte faren min også, han jobbet som elektiker, men er nå lærer på elektro... så lenge det er lik motstand på lampene vil spenningen fordele seg likt over alle lampene. du glemte noe, og vis det ikke er lik motstand vil fortsatt ikke den første få all spenningamen fordelingen over de like vil være lik men ikke den ulike u = I*R Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Ok, jeg gir meg. men det jeg ikke skjønner er hvorfor ed nr.1 ble så sabla varm... De slutta jo å funke etterto min. Hadde jeg hatt hjerte til å ødelegge 4 leds til kunne jeg skjekket om dette var en tilfeldighet. Lenke til kommentar
stidz Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Ok, jeg gir meg. men det jeg ikke skjønner er hvorfor ed nr.1 ble så sabla varm... De slutta jo å funke etterto min. Hadde jeg hatt hjerte til å ødelegge 4 leds til kunne jeg skjekket om dette var en tilfeldighet. ta det med ro, kanskje en produksjons feil, dien strømmen er den samme i hele kretsen, Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Den ideen til Natrium vil funke vint det, ser ikkeno problem. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Det må du! Om ikke sier det kapoof! Om LEDen får for mye volt sprenger LEDen. Du kan strekke det ganske langt, men ikke prøv! Du kan regne ut hvor høy resistansen (ohm) må være her: http://www.metku.net/index.html?sect=view&...dcalc/index_eng Det skal stå hvor mange volt LEDen skal ha på pakka eller på sida. Husker vi har lært noe sånt i Naturfagen. Men jeg husker det ikke helt. Noe sånt V=R*A eller no sånt V=R/A Husker ikke hva som er riktig? Noen som vet? btw: Er 5v den som går til Floppy? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) U = R * I ? Hadde nettopp prøve om strøm og elektronikk! Fikk 4+ forresten.. Endret 27. mars 2005 av Glisevask Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) U = R * I ?Hadde nettopp prøve om strøm og elektronikk! Fikk 4+ forresten.. P=u*i = Effekt= spenning * strøm Ohms lov U=r*i = Spenning = resistans * strøm Blir ikke den nederste den rette å bruke i slike sammenhenger?? Glisevask: har dere hat en slik "trekant" (som f.eks vei,fart,tid) men husker du hvilken benevning som skal stå øvers? Volt? btw Glisevask hadde også prøve i elektro for en stund siden fikk 5+ 2 1/2 poeng ifra 6`er Edit: Vi går vist på samme alderstrinn og. Endret 27. mars 2005 av Kissa4ever Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå