Christian86 Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 sitter med nikon D70, et kamera jeg er veldig fornøyd med. det jeg lurer på. Hvilke filtere finnes, og hva kan de brukes til? skal gjerne ha noe som hjelper ved disse anledningene bruk ved sterk sol/sommer bruk til portrett bilder osv Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 sitter med nikon D70, et kamera jeg er veldig fornøyd med. det jeg lurer på. Hvilke filtere finnes, og hva kan de brukes til? skal gjerne ha noe som hjelper ved disse anledningene bruk ved sterk sol/sommer bruk til portrett bilder osv Av filtre finnes det en uhorvelig mengde. For digitalfotografi er det til å begynne med tre typer filtre som er intressante: Sirkulære polarisasjonsfiltre ND filter (ND=Neutral density. m.a.o. grått) Gradert ND Graderte filtre må du ha i form av firkantede filtre som sitter i justerbare holdere slik at man kan justere hvor graderingen forekommer i rammen. Fargede filtre kan være nyttige også for digitale fotografer når man jobber i sterkt farget lys, slik at man unngår å saturere en fargekanal før man får en anstendig eksponering i en annen, men er mindre intressante for spesielle effekter, siden slike lett kan legges på etterpå. Polafiltre er nyttige for å fjerne reflekser på vegetasjon og vannoverflater. Det kan gi mer mettede farger i naturbilder. Det kan også gi en dramatisk effekt på blå himmel siden lyset 90 grader fra solen er sterkt polarisert. Husk disse filtrene må vris for å oppnå ønsket effekt. ND filtre kan være nyttige om lyset er for sterkt for ønsket lukkertid/blenderåpning. ND filtre fås i mange varianter fra 1 stopp dempning og oppover. Det finnes også justerbare ND filtre (Disse er to polafiltre lagt på hverandre, hvor det ene vris i forhold til det andre) Graderte ND filtre har en halvdel med filtrering og den andre uten. Disse kan være nyttige for å justere scener med alt for mye kontrast. F.eks en skyggelagt naturscene med en sterkt opplyst himmel som bakgrunn. Husk alle filtre kan gi opphav til ghosting/flares for å redusere risikoen kjøp filtre med multicoating, men alle filtre vil uansett degradere ytelsen til objektivet noe. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2005 takker for svar. I første omgang tror jeg at jeg snevrer det enda mer inn. Når jeg tar bilder mens det er vinter, så har jeg opplevd at kameraet gjør snøen mer blå enn hvit. hva kan gjøre dette bedre? faren min nevnte at det fantes filtere som gjorde dette bedre, men kanskje kameraet mitt er like flink til å ordne dette? Polarfilter blir vel det ene jeg skal kjøpe. Sammen med kamera/laptop bag. Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Grunnen til at snøen blir blå er ofte at hvitbalansen er stilt feil, eller at bildet blir undereksponert når det er mye snø. Du kan kompensere for begge deler med kameraet uten bruk av filter. akam.no hadde en liten guide om vinterfotografering. Den kan være nyttig å lese. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Filtre kan brukes til å redusere visse fargespekter eller forsterke dem. Dessuten finns polariseringsfiltre til å fjerne reflekser på ikke metalliske overflater. Du kan lese mer her. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Eller så kan du skaffe deg et IR filter Tråd med link til IR foto og hvor du får kjøpt. Lenke til kommentar
TBSkippy Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 (endret) Du kan kompensere for begge deler med kameraet uten bruk av filter. akam.no hadde en liten guide om vinterfotografering. Den kan være nyttig å lese. http://akam.no/art.php?artikkelid=14163 http://www.kodak.com/US/en/corp/magazine/tips/2001_01/ Endret 19. mars 2005 av TBSkippy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå