dkvam Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Holder på med overklokking av en Intel Prescott 3.0Ghz CPU. har satt den på 3.51Ghz som er det høyeste jeg klarer å få PC'en til å fungere med. (Vcore satt til 1.475C) Når jeg kjører Prime95 (dobbelt) så stiger temp til ca.52C , men samtidig senker Vcore seg til 1.36V Hvorfor skjer dette? Er det noe galt med HK'et mitt?? (Bruker en Zalman kjøler med 120mm vifte.) Lenke til kommentar
nonplus Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Normal oppførsel av hk ditt. Hvis pc er stabil er det ikke noe å bry seg med. Du kan legge skylda på intel, de la opp til variabel spenningkontroll i design guidene som hovedkortprodusentene må følge. Det kan hjelpe med en såkalt droopmod, søk google på ditt hovedkort. Kjøleribber på mosfets og en feit PSU er heller ikke å forakte. Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 #!@## Intel Ble også skuffet over Prescott. 3.51Ghz i et godt kjølt kab. med en av de største kjølerne jeg kunne finne!(Zalman Cu7700,) Kan det at jeg har 4 rambrikker påvirke klokkingen av CPU negativt? (Vet lite om overklokking) Har heller ikke all verdens strømforsyning.. Aopen 350W m 120mm vifte. Kan jeg forvente å ta ut mye mer med vannkjøling , eller bør jeg bare sitte og vente til dobbeltkjerne CPU begynner å dukke opp? Skal se litt på det er droopmood , har et ASUS P4p800 Deluxe. Lenke til kommentar
nonplus Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Prescott drar noe vannvittig med strøm og utvikler masse varme når du øker spenningen og flere MHz. Vannkjøling og en 28-33 amperè 12 volt psu tror jeg nok du må ha for å få en stabil pc oppmot og over 4 GHz. Men trenger du virkelig raskere cpu? Jeg ville som du sier venta på nyåret 2006, alt går mot dualcore. Det er der fremtiden er så langt vi kan se.. Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Sykt strømforbruk.... Holder på med videoredigering , og 3Ghz er egentlig for spakt for det programmet jeg bruker. Men jeg gidder ikke bruke 3000 på skikkelig vannkjøling + PSU. (for å få noen som kanskje heller ikke er sååå mye raskere) Venter heller til dobbeltkjerne kommer. Problemet er at da må jeg kjøpe alt av HK/CPU/RAM pånytt! hadde håpet at ram'en var et kjøp jeg kunne ta med videre , men neida , nå er det DDR2 som gjelder. Da sitter jeg igjen med 2GB Kingston Value ram... grrr EDIT:*sukk* nytt skjermkort må man kjøpe og..... Endret 20. mars 2005 av dkvam Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Sykt strømforbruk.... Holder på med videoredigering , og 3Ghz er egentlig for spakt for det programmet jeg bruker. Men jeg gidder ikke bruke 3000 på skikkelig vannkjøling + PSU. (for å få noen som kanskje heller ikke er sååå mye raskere) Venter heller til dobbeltkjerne kommer. Problemet er at da må jeg kjøpe alt av HK/CPU/RAM pånytt! hadde håpet at ram'en var et kjøp jeg kunne ta med videre , men neida , nå er det DDR2 som gjelder. Da sitter jeg igjen med 2GB Kingston Value ram... grrr EDIT:*sukk* nytt skjermkort må man kjøpe og..... DDR2 til AMD kommer nok ikke med det første, vent til dual-core AMD64 kommer så beholder du ramen din ! Det blir s939 Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 DDR2 til AMD kommer nok ikke med det første, vent til dual-core AMD64 kommer så beholder du ramen din ! Det blir s939 Har vurdert det ja , hvis den kommende AMD viser til bra ytelse innen videoredigeringsoppgaver kontra intel sin dobbeltkjerne(pris selvsagt tatt i vurdering) så lukter det AMD i huset igjen ja... Hva er status på AMD sin dobbeltkjernelansering? og Intel sin? Noen som har noen anelse om prisnivå??? Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 At vcore 'dropper' 0,1V (og gjerne mer en det) under load er et kjent fenomen med disse HK'ene. (Alle HK'er forsåvidt men ASUS P4C800 kortene var/er ekstreme). Tor ikke dette er en tilsiktet konstruksjon fra ASUS sin side; ei heller et resultat av varme, men skyldes rett og slett at HK ikke klarer å forsyne cpu med stabil spenning under load. En droop-mod fixer dette, let litt på forumet her, det er skrevet spaltevis om akkurat dette kortet. Min erfaring med droop-moden er udelt positive; før mod falt vcore 0,15-0,20V under load, etter mod: 0,02-0,04V. Dette igjen muliggjør høyere overklokk uten å sette vcore altfor høyt. Fikk også +100Mhz høyere, stabil overklokk etter modden. mvh r. Lenke til kommentar
nonplus Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Tor ikke dette er en tilsiktet konstruksjon fra ASUS sin side; ei heller et resultat av varme, men skyldes rett og slett at HK ikke klarer å forsyne cpu med stabil spenning under load. Hvis du søker på "Dynamic VID prescott" finner du at variabel vcore er for å beskytte prescott cpu'n. Det er også en test hvor plasten hovedkortet(abit ic7-max3) lå på smelta, så varmen er et problem. Det er vel ikke for ingen ting at abit bruker seriøs kjøling på top intel kortet sitt. Man kan jo spørre seg hvorfor en billig resistor gjør voltdroppen mindre, ville være en enkel sak for asus å montere en på hk'et. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå