Gå til innhold

Støvsuger angrep hovedkort

kmess

Anbefalte innlegg

Dette er scenarioet:

Jeg henter et håndkle og brer det utover ingangspartiet for så å sette min stasjonære pc oppå. Deretter fjerner jeg et deksel, bytter fra sug til blås på støvsugeren og setter igang. Underveis er jeg så uheldig å komme borti en liten del av hovedkortet og rive denne helt av. Det kunne virke som om den satt veldig løst og ingen andre deler eller komponenter på kortet ble skadet.

Delen ser ut som et veldig lite batteri som sitter på en liten svart plast brikke. Hele saken er ca. 5 millimeter lang og har en diameter på rundt 3 millimeter. Den satt omtrent nederst og bakerst på hovedkortet og ved siden av den nest nederste PCI sloten.

Hvis det kreves kan jeg legge ved bilder av hovedkort, komponenten og mer informasjon om hovedkortet.

Men det jeg lurer på er om det er noen stor fare å slå på maskinen i denne tilstanden og hvordan jeg eventuellt burde gå fram får å ordne det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er scenarioet:

Delen ser ut som et veldig lite batteri som sitter på en liten svart plast brikke. Hele saken er ca. 5 millimeter lang og har en diameter på rundt 3 millimeter. Den satt omtrent nederst og bakerst på hovedkortet og ved siden av den nest nederste PCI sloten.

hvordan jeg eventuellt burde gå fram får å ordne det.

Er det mulig å lese av noe informasjon på denne komponenten som falt av? jeg antar at det er en mikro-kondensator (capicator). Hvis det er mulig å lodde den på plass igjen ville jeg gjort det hvis det fremdeles er noe å lodde i

Endret av funkytronics
Lenke til kommentar

Det høres ut som CMOS bateriet, dette er bare å sette på plass igjen så burde du kunne starte maskinen. Det hadde vært fint med et bilde som kan bekrefte eller avkrefte dette.

Edit: leste litt fort, er nok ikke cmos bateriet da...

Endret av ersa
Lenke til kommentar

Funker ikke å overføre fra kamera til noen av de bærbare pcne mine. Kamera er fra 98 og pcne er fra 2003 og 2005. Veldig gammeldags overføringsmetode. Ser ut som en jack plugg i den ene enden og en sånn liten skjerm "plugg" i den andre. På den stasjonære er tegnet "|0|0|".

Jeg kunne søke etter bilder av delen på nettet, men hva burde jeg søke etter?

På den lille komponenten står det:

#3H

1 0

1 6v

Skulle gå over fra å bruke stasjonær til å bruke bærbar idag så det var jo et ganske passende tidspunkt. Men mamma skule hjelpe til med finansieringa av laptopen mot at hun fikk den gamle stasjonære så er litt teit hvis den ikke funker. Tror nok jeg bare forsøker å slå den på og krysse fingrene.

Er det mulig at virkningne av den manglende delen vil skje over tid, eller er det sånn at hvis ikke det smeller med en gang så er jeg safe? Kan den ha noe med PCI slotene å gjøre?

Endret av kmess
Lenke til kommentar

På den lille komponenten står det:

#3H

1 0

1 6v

Det er umulig å forutsi hva slags virkning det har å ikke bruke denne komponenten. Er du riktig uheldig har du klart å bryte baner på hovedkortet ditt..

Med det som står på komponenten kan det være batteri eller kondensator

Endret av funkytronics
Lenke til kommentar

Det høres etter all sansynlighet ut som en kondensator. Lodd på hvis du er en kapabel lodder, hvis ikke så få en som kan til å gjøre dette. Ikke noe hokus-pokus, bare husk å ikke varm komponenter opp mer enn nødvendig for å kjapt smelte loddetinnet og feste kondensatoren. Du kan også bruke tynne ldeninger mellom kondensator og hovedkort for å få litt avstand og mer arbeidsrom når du lodder. Husk at den må loddes på rett vei! :). Anbefaler IKKE starte uten å få loddet denne på først!

Lenke til kommentar

Hvis jeg ser riktig så er den der 2-3cm på mitt hk. Denne jeg snakker om er 5mm. Ikke så ulik i utseende, men bare mye mindre. Det var kanskje misvisende å si batteri, men det ligner egentlig litt. Vet ikke hvor mye som er likt på forskjellige hk, men på mitt står det en lignende komponent som den som falt av ved siden av en svart brikke som det står ICS på. Kunne jo sjekket ut det hvis du gidder.

Edit:Så ikke svaret fra sjursen før nå. Hmm, hva vil en kondensator si? Blir vel nødt til å la den stå da. Får la pappa ta seg av den loddinga. Best det tror jeg.

Endret av kmess
Lenke til kommentar

Er høyst sansynelig en kondensator ja, en kondesator i en pc brukes sansynelig vis til og "glatte" vekselspenninger til likespenninger, den svarte brikka er sansyneligvis en IC (integrated curcuit). Lodd på (med svak svak varme) og håp at det ikke var mye statisk elektrisitet i dne støvsugeren.

Lenke til kommentar

Jaja, ok. Høres ikke så ille ut. Blir bare en liten utsettlse på multimedieparadiset som jeg holder på å lage her da. Pappa har god peiling på lodding og data så det burde gå greit.

Takk for hjelpen alle sammen!

Endret av kmess
Lenke til kommentar

Her er et bilde av en smd capacitor (flate-montert kondensator) som jeg trur det er du beskriver:

B8819980726.jpg

Tallene du oppgir betyr antagelig 10uF, 16V max. Siden disse er elektrolyttiske kondensatorer så er de polariserte og da må du passe på sette de tilbake riktig vei slik som noen nevnte tidligere.

Endret av funkytronics
Lenke til kommentar

Kan høres ut som en kondensator som satt i en socket. Du skal ikke klare å suge av en kondensator som er loddet fast. Da er det bare å trukke den på plass igjen. Husk å sette den riktig. Normalt har den merking eller tusj på toppen slik bildet til Funkytronics viser. Som bilde viser skal alle stå samme vei. Hvis du lurer skal det også være trykt på HK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...