Gå til innhold

Ny ekstern hadisk, trenger litt hjelp..

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å kjøpe meg en ekstern harddisk for backup. Lurer på om dere har noen tips til meg i denne sammenheng, er det noe jeg bør holde meg unna? Er det best med usb eller fireware? når det gjelder pris, så tenkte jeg ikke å overstige 1500.

Kanskje dere kan komme med noen spesielle anbefalinger?

På forhånd takk for hjelpen! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en Freecom ekstern hdd på 250 gb som jeg er meget fornøyd med. Den er også veldig diskret og stille gående, eneste litt irriterende er det lille blå lyset som blinker noe "grasat" når den jobber.

Vil derfor anbefale en slik. Jeg betalte 1800 kr for de den.

Jeg anbefaler på det sterkeste å bruke USB2 framfor Firewire (pga at usb 2 er raskere), men hvis du ikke har tilgang på usb2, er det mye bedre med firewire enn usb1.

Hvis jeg husker rett så overfører:

*usb1--- 1mb/s

*Firewire---350mb/s

*Usb2---480mb/s

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler på det sterkeste å bruke USB2 framfor Firewire (pga at usb 2 er raskere), men hvis du ikke har tilgang på usb2, er det mye bedre med firewire enn usb1.

Hvis jeg husker rett så overfører:

*usb1--- 1mb/s

*Firewire---350mb/s

*Usb2---480mb/s

du husker feil, og tar feil.

usb-"1" maks 12mbps

firewire 400 mbps

usb hi speed/2.0 480 mbps

usb2 har dog mye høyere overhead så ytelsen vil uansett være høyere for firewire en usb 2.0, i tillegg vil er det jo et spørsmål i hvilken grad harddisken klarer å levere dette.

Jeg har en lacie 160gb usb 2.0.

Mine tips:

hvis du kan ikke trenger masse plass, gå for 2,5" disker i stedet da disse ikke trenger ekstern strømforsyning. Som faktisk etter min mening er overraskende mye pes.

usb 2,0/firewire - det ville jo være en fordel å ha begge, men viktig at du ihvertfall har usb 2.0 da mange nyere maskiner kun har dette (mange eldre maskiner har kun firewire).

Lenke til kommentar

det beste kjøpet er ein vanlig ide disk og eit kabinett i tillegg til det. GRUNNEN: det i 9,5 av ti tilfeller at det er harddiskkabinettet som tar kvelden før harddisken inni uansett om du kjøper ferdig ektern eller ide+kabinett løsning. OG det sure med ferdig disk då er at du ikkje får ut det du har på disken fordi du ikkje kan ta den ut fordi du mister garantien på den... ved ide+kabinett løsningen sender du kabinettet i retur og har all data sikkert liggende på pulten din mens du venter på nytt kabinett..

Lenke til kommentar
det beste kjøpet er ein vanlig ide disk og eit kabinett i tillegg til det. GRUNNEN: det i 9,5 av ti tilfeller at det er harddiskkabinettet som tar kvelden før harddisken inni uansett om du kjøper ferdig ektern eller ide+kabinett løsning. OG det sure med ferdig disk då er at du ikkje får ut det du har på disken fordi du ikkje kan ta den ut fordi du mister garantien på den... ved ide+kabinett løsningen sender du kabinettet i retur og har all data sikkert liggende på pulten din mens du venter på nytt kabinett..

meget mulig. Men det er ofte dyrere og dårligere (større og styggere kabinetter).

Lenke til kommentar

meget mulig. Men det er ofte dyrere og dårligere (større og styggere kabinetter).

nja... ville ikkje påstå at det er so mykje dyrere!

Disk 200GB

pluss rundt 400-500kr for kabinett.

då sitter du med ein disk med kabinett etter ditt ønske for rundt 1200-1300

kabinettene er heller ikkje so store som du påstår og mange av dei er veldig fine også...

godt argumentert innlegg frå deg forresten!

for den prisen fant eg kun denne her https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=23057 og då er det den ulempen som følger med disken da...

Endret av ghost7
Lenke til kommentar
hvis du virkelig trenger ytelse, er ekstern serial-ata en god løsning.

Nope, samme ytelse på P-ATA og S-ATA. Er akkurat det samme om han velger det ene eller det andre.

Men siden sata-harddiskkabinetter kobler til pc'en med Sata, mens Ide-harddiskkabinetter kobler til via usb, vil usb(2) grensesnittet trekke ned hastigheten, mens sata ikke blir begrenset pga dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...