Gå til innhold

ADM, AMD64 eller intel celeron?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at trådstarteren har sagt han vil ha ett system bestående av

nytt HK , ny CPU , Gfx-kort , 1024MB ram til rundt 4000,- som

minst matcher P4 2.8ghz.

Driver med utvikling og programmering og vil ha et gfx kort til å spille MS flight simulator med .

Hvis noen kan sette opp et 939 system med samme prestana/ytelse som de jeg postet tidligere til samme pris gleder jeg meg til å se det .

Om 2-3 år er det nye hovedkort , nye chipset med enda nyere features

og performance . Samme utvikling skjer med amd cpuer også .

Så å velge f.eks et 939 NF4 hovedkort nå idag for å ha i lang tid fremover , og kun oppgradere cpu syns jeg blir meningsløst argument

overfor denne brukeren og bruksområde.

Dessuten er dual mem channel overvurdert hvilket man kan se her:

http://www.behardware.com/articles/531/page6.html

HT hypertransport kanalen er ikke i nærheten av å maxes ut på

nforce3 K8T800 chipset så her spiller det ingen rolle om det er 800 eller 1000mhz.

Dessuten er cpu speed essensiellt for A64 cpuer og 754 cpuene

med høyere hastighet enn tilsvarende 939 modell veier opp endel også.

Derfor vil ett 754 system med 3400+ rocke .

Skjønner at mange på forumet her liker alt av det siste i teknologi .

Men det er lov å bruke hodet sammen med lommeboka når man anbefaler hw til en "ikke" uber gamer , entusiast .

Lenke til kommentar

Enig med mye av det du skriver syar, med noen få untak. spesielt dette "2.4ghz for 939 med 512KB L2 cache koster til sammenlikning rundt 3000,-" Hva er det for en sammenligning? det blir hel på jordet med tanke på at en 939 cpu med 512mb cache på 2.4ghz er en 3800+. Mener du at ytelsen er tilnærmet like ? Mye mer logisk å sammen ligne med en 3500+ (som også er dyrere, men ikke på nært den brutale helbommen du kom med der)

Lenke til kommentar

ytelsen til 3400+ er jo faktisk nesten i klasse med 3800+ til s939, så å kalle det en helbom synes jeg er litt drøyt, i testen til behardware ligger den i nesten alle testene nermere 3800+ i ytelse enn 3500+. I gaming er saken en helt annen, der blir 3400+ slått av 3500+, men nå skal ikke trådstarter ha en gaming prosessor...

Ellers vil jeg si at oppsettet til syar2003 ser meget bra ut med 3400+, hvis man ikke overklokker er dette noe av det beste med tanke på pris og ytelse i dag...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

Trådstarter "ønsker" selv Connect3D ATi Radeon 9600 256MB kr 975,00 hos pyton.no

Dersom man klikker på dette kortet hos pyton så er det bilde av en 9600 XT eske. Men det er ikke XT spesifikasjoner som står oppført.

Du har valgt 256 mb versjonen, denne vil ikke yte bedre enn 128 mb versjonen. Skjermkortet er "for dårlig" til å kunne bruke de ekstra 128 mb. De er der rett og slett for å lure forbrukeren til å tro at de gjør et bedre kjøp.

Altså, skal du på død og liv ha dette Radeon 9600 kortet så kjøp 128 mb versjonen til 813,- Ikke noe poeng å kaste 162 kroner ut av vinduet.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke "helt" på jordet . Bare litt . :!:

Uansett , meningen er å belyse at ett 754 oppsett ikke nødvendigvis er graut .

At AMD fremdeles relativt nylig har sluppet 3400 og 3700 til 754 bør

medføre at det synker inn at 754 ikke er døden nær .

Mobile A64 slipper man også fremdeles kun på 754 .

Lenke til kommentar

Hvis det er riktig at "At AMD fremdeles relativt nylig har sluppet 3400 og 3700" er "relativt nylig" bortimot ETT ÅR!!! Og det er ganske lenge i dataverden. Det kommer aldri til å komme en cpu som er raskere enn 3400 (3700 er like rask men har mer cache) til socket 754. Det er det mange her minner trådstarter om. Deriomt kommer det foruten cpuer på 2,6 og 2,8 Ghz også til høsten dual kjernecpuer. Mens det på 754 bare kommer sepron cpuer, faktisk må du være rask hvis du skal ha en 3400 cpu til 754, for den er så gammel at den snart forsvinner fra markedet.

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2303

Til 4000kr er nok 754 den beste løsningen, men jeg ville mye heller hatt en 3000 cpu og ett bedre skjermkort. -Det eneste maskinen blir godt til om han kjøper 3400 og ett 9600 kort er super pi.

Lenke til kommentar

Cupla: Eg har aldri sagt noko om at eg ønsker å ha Connect3D ATi Radeon 9600 256MB. Grunnen til at eg tok det var fordi det var ein passeleg pris. Eg har med andre ord aldri hatt skikkelege kunnskaper om alt dette. Det har blandt anna med at eg ikkje har økonomi nok til å oppgradere noko serleg for å teste ting - som det ser ut til at visse andre her har.

Bare for at de skal forstå behovet mitt til å oppgradere kan eg jo meddele at min noverande data bare har 634MHz og 192MB RAM. He, he.

Dersom eg hadde fått ein betre datamaskin slapp eg å gå på bibelioteket for å designe i Photoshop.

Eg likar svært godt systemet som syar2003 viste frå komplett. Dette var rett og slett, ja, komplett.

Men treng eg eigentleg AMD64?

Endret av knuto
Lenke til kommentar

Eller bare ein ting, syar2003. I oppsettet ditt:

=========================================================

Radeon 9600 pro 829,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302975&cks=PRL

CPU s754 3400+ 2,4ghz boxed m/vifte 1790,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300492&cks=PRL

Hovedkort

MSI K8T NEO-FSR, K8T800, Socket-754,ATX , SATA/ATA, GbLAN, DDR, LYD, AGP8x , 595,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122995&cks=PRL

Minne CL 2.5 , corsair Value pc3200 , 1024MB - 999,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118737&cks=SPK

Sum - 4213,- ( 2.4ghz A64 m/1024MB ram)

=========================================================

...linker du jo til ein prosessor som bare er 2.0GHz og ikkje 2.4GHz som du skreiv...

Lenke til kommentar
Hvis det er riktig at "At AMD fremdeles relativt nylig har sluppet 3400 og 3700" er "relativt nylig" bortimot ETT ÅR!!! Og det er ganske lenge i dataverden. Det kommer aldri til å komme en cpu som er raskere enn 3400 (3700 er like rask men har mer cache) til socket 754. Det er det mange her minner trådstarter om. Deriomt kommer det foruten cpuer på 2,6 og 2,8 Ghz også til høsten dual kjernecpuer. Mens det på 754 bare kommer sepron cpuer, faktisk må du være rask hvis du skal ha en 3400 cpu til 754, for den er så gammel at den snart forsvinner fra markedet.

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2303

Til 4000kr er nok 754 den beste løsningen, men jeg ville mye heller hatt en 3000 cpu og ett bedre skjermkort. -Det eneste maskinen blir godt til om han kjøper 3400 og ett 9600 kort er super pi.

For det første:man kjøper et oppsett som passer til bruken av pcen, hadde du fulgt litt med hadde du sett at vedkommende ikke spiller så krevende spill. Ergo sparer man på den fronten. Til bildebehandling er en god cpu greit og en del ram er et must, ergo så bruker man pengene der...

Når vedkommende sier han ikke skal opgradere før om 2-3år ser jeg ingen grunn for å gå for s939 som blir utfaset snart uansett og erstattet av m2... Det kommer riktignok et par kjappere cpuer fremover og den etterlenktede dual core som sikkert koster 10000kr fordi den eneste dual core til s939 er faktisk en fx prossesor...

Lenke til kommentar

Relativt nylig gjelder det jeg har sett her i norge .

Er kun noen måneder siden 3400/3700 i ny stepping har vært å bestille her .

3400 cpuen er en DH7-CG newcastle core .

Rigtignok er det lengre siden som nevnes , at:

3200(2.0) 3400(2.2) 3700(2.4) alle i clawhammer C0 og 1M -L2 forfatning ble introdusert for en stund siden.

Lenke til kommentar
Det kommer riktignok et par kjappere cpuer fremover og den etterlenktede dual core som sikkert koster 10000kr fordi den eneste dual core til s939 er faktisk en fx prossesor...

dessverre, men det koster nok ikke det om 2-3år

(følg litt med *knis knis*)

Lenke til kommentar
Det kommer riktignok et par kjappere cpuer fremover og den etterlenktede dual core som sikkert koster 10000kr fordi den eneste dual core til s939 er faktisk en fx prossesor...

ææææ??? hva mener du nå??? hva skal jeg følge med på?? uansett hvem i allverden bryr seg om hva en cpu som kommer snart koster om 2år... Det har jo ingenting for seg å kjøpe en utdatert cpu selv om den er billig i forhold til lanserings pris...

Lenke til kommentar

AMD Athlon 64 2800+ 1.8Ghz Socket 754 kr 995

Abit KV8Pro, K8T800 Pro, Socket-754 kr 735

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 kr 465

XFX GeForce 6800LE 128MB DDR AGP, Tv-Out/DVI kr 1695

--------------------------------------------------------------------

Sum: kr 3890

Vist du er villig til å overklokke litt kan dette bli bra. Grafikkortet skal vere ca på Radeon 9800 nivå, men er du heldig kan du unlocke noen pipes og oppnå i overkant av NV6800 nivå.

og ikkje gløym å sjekk om det finst demovarer, du finner feks.

Abit KV8Pro, K8T800 Pro, Socket-754 til 495 kr

og

Sapphire Radeon 9700 Atlantis 128MB DDR AGP til 795 kr

Da kan prisen reduseres til 2750! kr

Eit røvarkjøp spør du meg

Priser hentet fra komplett.no

Endret av SN-AVATAR
Lenke til kommentar

De eneste som virkelig har noe igjen for et top-of-the-line-system er hardcore multiplayer gamere som ikke kan ha fps-drop under 60. For alle andre (som ser på omfattende oppgraderinger som en helt naturlig prosess), så er et socket 754 HK, en AMD64 CPU, og 1 GB med RAM godt nok for absolutt alt som finnes av software for menigmann. Dersom man kjøper et GF 6600 i tillegg, så vil man også kunne spille alle spill som kommer ut i løpet av 1-2 år.

En slik oppgradering får man for 4000,- kr, så det er bare å bestille. Det eneste problemet med et slikt oppsett, såvidt jeg vet, er at KT800 ikke liker TwinMos RAM, så det kan være greit å styre unna den kombinasjonen.

Lenke til kommentar

Er helt sikker på at om 2-3 år har vi helt noe annet i sikte enn nåværende s939 ;)

Lenke til kommentar

At KT800 og Twinmos ikkje går i lag er ukjent for meg? har satt saman ein PC for ein kamerat med same hovedkort, minne og prosessor som eg nemnte i forgje post, overklokka frå 1,8Ghz til 2,3Ghz og greier, steinstabilt. måtte jo sjølvsagt stille minnet på 4/5 for at det skulle gå.

Lenke til kommentar

Har selv mekket rundt fem dataer med k8t800 og k8m800 bare i år, og det fuker fint med twinmos. -Men personlig ville jeg heller valgt nforce3 (aller helst 4, men det blir litt over budsjett).

un0kai: Det er 2-3år til han skal oppgradere.

jarno: Jeg forstår godt hva du mener, men poenget var at hvis han heller vil kjøpe et system med f.eks m2, eller noe fra Intel om 2-3 år så må han også kjøpe ddr2 minne, så da hadde det vel nesten vært bedre å kjøpe en Intel løsning nå som gjorde nytte av ddr2...

Mitt forslag er:

Hovedkort s939 med PCIe

MSI RS480M2-IL,ATI Xpress200, Socket-939 SATA, LAN, m-ATX, VGA, PCI-Ex16 kr 860

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=305577&cks=PRL

Dette hovedkortet har onboard vga som er minst like god som 9600

1gig minne:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs kr 979

AMD Athlon64 cpu

http://komplett.no/k/kl.asp?bn=10483

Her er det flere å velge mellom...

porto kr 100

----------------------------

Sum med Athlon64 3000+ = 3200kr

Sum med Athlon64 3500+ = 4000kr

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...