Gå til innhold

Hva tar du for en jobb?

Anbefalte innlegg

Jeg er selvlært og tar jobber for kjente og ukjente når det gjelder å bygge eller å rette alskens tullball folk finner på... men penger blir det lite av for sånt.

Hvilke priser gjelder i markedet - hva er rimelig/normalt å ta for å komme hjem til folk for å velge formatering evt. oppretting?

sukk... det er så mye dusteri å se hva folk laster etc... blir nesten oppgitt over hvor mye møkk de tar ombord av risikomenyer, spyware via nettet og generell ukritisk omgang derute, og hvor lite de gjør for å sikre mot problemer (har jeg antivirus så heter det antivirus....o.s.v.)

Samme visa om-og-om-igjen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pleier ikke å gjøre sånt, selv har jeg bare gjort det 2-3 ganger, og det var da for venner, nå bare ber jeg dem gjøre det selv.. :grin:

skal si en ble oppgitt når hann fikk beskjed om å reinstallere xp som han akkurat hadde reinstallert, bare fordi han hadde lagt inn northon, grunnen til at han mårre reinstallere første ganger var fordi at han ikke tenkte seg helt om når han brukte et rense program, og dermed fjernet "visse" duplikat filer.. :lol:

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet endel for et firma med mye forskjellig innen data, og tjener ca 112 kroner i timen. Ikke spesielt godt betalt, men det er endel ting som inngår i den lønna og. Hvis du kan mye og jobber effektivt, og kanskje stiller en form for garanti for det du gjør, synes jeg ikke at 300 er urimelig å ta hvertfall..

Lenke til kommentar
...fordi at han ikke tenkte seg helt om når han brukte et rense program, og dermed fjernet "visse" duplikat filer.. :lol:

det er helt trygt å fjerne 100% duplikat filer i operativ systemet så lenge du vet

hva du gjør. Du må jo redigere i windows registeret f.eks ellers kan du jo bare

glemme dette.har du en dll fil som du har f.eks 5 identiske kopier av på windows

så kan du trygt slette de 4 og oppdatere registeret ved hjelp av f.eks

Registry First Aid.

Men vil ikke anbefale noen å gjøre det som ikke har generell peiling eller kan miste verdifull data i prosessen...Krever tålmodighet og omhu, i verste tilfelle må du lese igjennom mange hundre stinavn (les:paths) til forskjellige dll.filer.generelt filer.

Adobe og Macromedia bruker mye ting dobbelt f.eks.

I bunn og grunn de fleste programmer som har mer enn selve exe fila og ett par custom dll filer, bringer gjerne nye duplikate dll filer inn i systemet ditt..

Dette høres kansklje helt uinteressant ut, men det er ikke fordi du installerer

så mange programmer i windows at pc'n din blir treg etterhvert...

Det går på disse duplikatene av systemfiler og SELVFØLGELIG "duplikate" register

oppføringer. De er da ikke duplikate, men såklart feil siden f.eks

C:\documents and settings\all users\application data\macromedia\settings\system.dll

er lengre enn

c:\windows\systerm32\system.dll. Pluss noen andre detaljer.

Dette var da ett grovt eksempel. (skulle gjerne finnet ett håndfast eksempel men min maskin er fri for duplikater....)

Tweak windows så mye du vil, dette har MINST like mye å si for en windows installasjon med mange programmer og noen spill..

Lenke til kommentar

Dere sammenligne dere med arbeidstidspriser for firma. Dette må dere huske: Firmaer må betale 25% mva, De må betale lønn til arbeider, skatt, forsikringer, strøm, telefon, lokaler, m.m.

En arbeiders lønn kan fint ganges med 2 for å finne kostnaden for arbeideren eks. tjener du 125 kroner timen er firmaets kostnad ved å ha deg ansatt 250 kroner så kommer resten av utgftene + mva til slutt.

Det som diskuteres her er svart arbeid, arbeid som det teoretisk ikke finnes garanti på, heller ingen forbrukerrettslige krav kan stilles mot repratør, alt dette fordi ingenting kan dokumenteres.

Eneste kunden kan gjøre hvis det skjer noe som kunde og repratør ikke blir ening om, er at kunde kan true med å ringe skatteetaten. Da har nok den som er repratør et lite problem!

Å sette annonse i avisa er jo et lite sjanse spill, det gjorde en kompis av meg også. Han ble ringt av en som sjekket om han jobbet svart, jobbet visst på ligningskontoret. Han fikk priser på forskjellige reprasjoner, han spurte om erfaring og hvor mange kunder han hadde og hvor mye ca han hadde i måneden. Kompisen svarte ( han visste ikke hvem ringer var ennå ) og han sa sånn ca hva hen tjente svart. Vips noen måneder etterpå kommer det krav om skatt , straffeskatt m.m fra staten. Han nektet men de hadde faktisk annonsa som bevis , da han aventerte etter arbeid.

Jeg vil bare minne om følgende: Jeg maler svart men også andre farger! :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...