Gå til innhold

motorisert (plexigalss) luke åpner

Anbefalte innlegg

hei.. jeg er ganske ny når det gjelder case modding! men jeg har noen kule planer!

driver å bygger pc'n min inn i en blå plastikkboks (40x30x18,5) som jeg hadde leketøy oppi når jeg var liten! har fått til det meste jeg skal og får til resten også!

men jeg sitter fast på et område!

lokket på boksen er flat! i det skal jeg montere inn to plexi glass vinduer, som kommer til å fungere som luker!

her om dagen så drev jeg og plukka fra hverandre en gammel cd-rom! og fant ut at motoren i cd-rommen går ann å bruke til noe!

det jeg vil gjøre er; bruke motoren til å åpne og lukke luken(e)! men jeg vet ikke helt hvordan! jeg må nok brukte et par gir og litt strikk, men jeg må også ha en knapp til å åpne og lukke greia! har googla litt men fant ikke stort som hjalp!

om noen hadde en litt radikal ide eller rett og slett noen tanker får å få meg på rett kjøl så hadde det vært helt konge ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja.. det er bare at greia med "kabinettet" mitt er at på lokket så er det kanter! så den kan ikke blir dratt no sted! kan bare gå opp!

motoren fungerer slik at når + er mot + så går den en vei og når + er mot - så går den tilbake! (dårlig forklaring, men men)

finnes det en bryter som gjør sånt ?

Lenke til kommentar
ja.. det er bare at greia med "kabinettet" mitt er at på lokket så er det kanter! så den kan ikke blir dratt no sted! kan bare gå opp!

motoren fungerer slik at når + er mot + så går den en vei og når + er mot - så går den tilbake! (dårlig forklaring, men men)

finnes det en bryter som gjør sånt ?

hæ?

Lenke til kommentar

ikke for å ødelegge en god ide, men de motorene er ikke akkurat kraftige, så du vil få store problemer med å få det til å fungere. uansett må du lage en "girkasse" for å øke styrken og senke farten.

enkleste alternativ jeg kommer på i farten, er å bruke en servo til rc- fly eller bil, og en hjemmesnekra kontroller. blir nok det enkleste.

Lenke til kommentar
ikke for å ødelegge en god ide, men de motorene er ikke akkurat kraftige, så du vil få store problemer med å få det til å fungere. uansett må du lage en "girkasse" for å øke styrken og senke farten.

enkleste alternativ jeg kommer på i farten, er å bruke en servo til rc- fly eller bil, og en hjemmesnekra kontroller. blir nok det enkleste.

Tror at den motoren blirr litt for svak jah! heller værten idè med en sånn motor som man fikk i gamle bilbane biler (ut av den litt større sorten) å heller gire den ned...

Går også nn å få kjøt løs vil jeg tro..

Lenke til kommentar

mulig man trenger en sterkere motor! men hvis den motor'n jeg har klarer å dytte ut en cd så klarer den vel også og dytte opp et lite plexi glass stykke på 88g?!

men nok om motor, er ikke det som er det største problemet!

noen som har peiling på hvordan man kan sette sammen noe sånt?!

Lenke til kommentar

God ide, men er nok ikkje gjennomførbar, som nevnt tildligere i denne posten. Fett hvis du klarer å gjennomføre dette, f.eks. med en annen motor.

PS. Ikke bruk utropstegn etter hver settning, det er både irriterende, og imot nettiketten eller rettningslinjene.

Lenke til kommentar
Ville en slik motor være kraftig nok?

en slik motor er mer egnet enn den fra cd-rommen.

problemet er uansett å konstrukere girkassen, slik at ikke lokket flyr av sted.

mange ting med tannhjul som kan brukes, men hovedproblemet er jo at du må lage en krets som stopper motoren når lokket er helt oppe og nede. dette har en servo innebygget. du kan jo alltids slakte en servo hvis du vil.

ang bryter som snur spenningen:

en 3-veis 2-polt bryter funker.

post-226-1111281909_thumb.jpg

Endret av clubzoda
Lenke til kommentar

klart det vil funke med momentanbrytere, men du er jo ikke kvitt problemet med giringen.

du kan alltids slakte cdrommen helt og bruke det giret som er der. da får du også en tannstang på kjøpet. men ser for meg at det kan bli litt problemer med tilpassingen.

i cdrommen er også styring for stopping av luken som du kan bruke. gjerne ett par brytere en eller annen plass inni der. men da må du enten bruke hele printen fra cdrommen, eller finne ut hvilke kretser som er i bruk til styringen

Endret av clubzoda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...