Pixi Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 (endret) Tenker på å kjøpe meg en Fil/lasteserver for privat bruk. Har satt opp dette oppsettet og lurer på hva dere syntes om oppsettet, om dere har noe annet forslag, om noe bør byttes ut, etc. Prisklasse: Mellom 6-8k. Får vel noe helt ok, til den prisen...? Oppsett: Kabinett: Chieftec Hovekort: Asus RAM: TwinMos Skjermkort: XFX CPU: Intel HDD: Seagate Tenkte 2 sånne harddisker i starten, så er det bare å putte i fler etterhvert. Skjerm, mus/tastatur og optisk stasjon har jeg. Endret 18. mars 2005 av Pixi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Personlig ville jeg hatt et hovedkort med innebygget skjermkort f.eks. dette. Dette fordi det blir en mindre vifte og man trenger bare skjerm for innstalering av OS'et. Resten av tiden kjøres via RDP mot serveren. CPU kan også være litt mindre. Selv har jeg en 2.4 GHz Celeron D prosessor. Med ISA, DC++, FTP, WUS og Trend Antivirus ligger min server på mellom 40 og 60 % load konstant. Det blir kanskje litt lite, men bare til nedlasting er det helt greit. Kan du spare ned på alt untatt minne så gjør det. Serveren virker raskere med mye minne enn med rask prosessor. Annbefaler 1 GB minne, men ikke beste kvalitet. Gail sin brikker går greit. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Tenker på å kjøpe meg en Fil/lasteserver for privat bruk.Har satt opp dette oppsettet og lurer på hva dere syntes om oppsettet, om dere har noe annet forslag, om noe bør byttes ut, etc. Prisklasse: Mellom 6-8k. Får vel noe helt ok, til den prisen...? Oppsett: Kabinett: Chieftec Hovekort: Asus RAM: TwinMos Skjermkort: XFX CPU: Intel HDD: Seagate Tenkte 2 sånne harddisker i starten, så er det bare å putte i fler etterhvert. Skjerm, mus/tastatur og optisk stasjon har jeg. Skal du kjøre den som server, kan det være en idè å sette opp RAID. http://www.adaptec.com/worldwide/product/p...AID+Controllers Dette kortet skal være meget bra i forhold til prisen. Hardwaren du har listet opp ser meget grei ut, men det kan være en idè å bytte HK og CPU til ett AMD socket-kort og en eller annen billig AMD-CPU, ettersom AMD er billigere enn Intel. Kabinettet kan du forøvrig droppe; Hvorfor ikke prøve å teipe hele oppsettet på veggen? Til operativsystem kan jeg forøvrig anbefale FreeBSD. Burde gå nokså greit å sette opp SAMBA med fildeling, og DC++ kan vel emuleres via FreeBSDs nydelige Linux-emulasjon? Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Er det best med en: Intel P4 2,4Ghz eller: AMD Athlon 2800+ i serveren? Er det stort sett bedre med AMD i servere, eller er det omvendt? Endret 21. mars 2005 av Pixi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Tror ikke du vil merke noen forskjell. Windows 2003 liker godt Intel pga. HT (hyper threading). men jeg vet ikke om den AMD har HT (hyper transport). Vet ikke om noen Linux eller andre ikke-windows støtter SMB, men det gjøre de sikkert. PS. Sjanse for store feil i mitt innlegg på diverse forkortelser. Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Tror ikke du vil merke noen forskjell.Windows 2003 liker godt Intel pga. HT (hyper threading). men jeg vet ikke om den AMD har HT (hyper transport). Vet ikke om noen Linux eller andre ikke-windows støtter SMB, men det gjøre de sikkert. PS. Sjanse for store feil i mitt innlegg på diverse forkortelser. Har tenkt på å kjøre Windows 2003 ja, så da går jeg nok for Intel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Vent å hør hva andre sier. Har ikke testet Windows 2003 med AMD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå