Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan enklest dele adsllinjen til to pcer.

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

jeg skal nå få internett adsl...og har 2pcer som jeg vil ha internett på...hva er den letteste,beste og billigste måten og dele denne linja på?

et spørsmål til

hvis man bruker en 20m kabel fra et adslmodem til en pc vil det da gå tregere med internett om man hadde brukt en 5m kabel

#topic endret av moderator jankee#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De aller fleste leverer router med ADSL-pakka så en switsj vil nok gå bra ja.

På det andre spm så vil du ikke merke noe forskjell på en 5 meter og en 20 meters nettverkskabel. Pass på at det er en Cat 5 kabel.

Det er ikke interessant hva de fleste leverer, men hva han faktisk får. Hvis han får levert modem er det ikke da litt dumt å kjøpe en switch? Funker det med switch mot modem? (Og da mener jeg modem og ikke router a'la Nexgentel.)

Kanskje trådstarter kan svare på hvilken leverandør han har valgt?

Når det gjelder kabellengde er det helt riktig at du ikke merker noen forskjell så lenge kabellengden ikke overstiger spesifikasjonene, som vel er 100 meter for ethernet på cat 5. I praksis vil det fungere med lengre kabler enn 100 meter også, fordi spesifikasjonen nok inneholder en viss sikkerhetsmargin.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Patchkabel UTP CAT5E krysset rød 5m RJ-45/RJ-45, AWG24

er det en av disse kabelene jeg trengel ellr?

fant den på komplett

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

Lenke til kommentar
det enkelste av alt er å kjøpe en krysser kabel, CAT45 som du setter fra din pc og inn i den andre pc'n. og så kjøper du deg et nettverkskort til 100 kr og setter internett der, så sier du bare i instillinger at other users gets internet trough you.

Har testa det selv.

Nåja, som en nødløsning går det jo men disse sakene er ikke ekstremt stabile, med BC kan man koble til to maskiner via en switch så det blir ikke stort enklere.

Dog så vil en router være og foretrekke hvis man skal kjøre LAN mellom maskinene i tillegg til nett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
oki, men da tror jeg at jeg kjøper en ruter og tre cat5kabler:)

Tre? Du har jo bare to PCer du skal ha internett på. En kabel fra routeren til hver PC.

Lenke til kommentar

Har selv Bluecom med et Speedstream modem og bruker en switch til å dele ADSL tilkoblinga til 3 PCer, funker helt fint.

Bluecom gir ut opp til 5 (eller 3) IPer over dhcp, slik at du i praksis slipper å bruke en bredbåndsrouter, men da heller kun trenger en hub/switch.

Lenke til kommentar
Kjøp en router slik at routeren hele tiden er koblet opp mot internett. En switch vil kreve at du har oppkoblingsprogram på pc'ene, noe som er mindre brukervennlig. Tror det er slik det fungerer, men rett meg om jeg tar feil

Hvorfor skulle en switch mot modem kreve oppkoblingsprogram? Modemet er da koblet opp mot internett hele tiden. Som jeg sa tidligere, jeg har også Bluecom og bruker bare en switch til å dele internet mellom 3 maskiner og jeg er rett på nett med alle maskinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...