Gå til innhold

Støymålinger på et Lian-Li PC6077 (og innhold)

Anbefalte innlegg

Jeg har fått hendene i en dB måler, og da kunne jeg ikke dy meg mot å måle støynivået fra PC'n. Det ble kun en ganske rask måleserie og ikke noe sånn veldig seriøst. Før jeg kommer med resultatene bør jeg kanskje nevne hva hva jeg har i maskina. Som sagt dreier det seg om et Lian Li PC6077. I kabinettet er det 3 vifter. Jeg har kun den bakre og vifta foran HD i drift. Strømforsyninga er Tagan TG480-U01, kjøleren til CPU er Igloo silent Breeze(19dB), skjermkortet har passiv kjøling. HK har passiv kjøling. 3 HDer er i drift hvor av 2 er WD2500JD og den tredje er WD1200JB. Sistnevte støyer klart mest av de tre HDene. Ingen optiske enheter er i bruk, ingen bruk av viftestyring eller cool 'n' quiet.

Målingene ble gjort fra siden av kabinettet i en avstand på ca 1 meter.

Jeg gjorde 4 målinger, hvor første rett og slett bestod av å måle støyen uten noen form for inngrep på utstyret. I andre forsøk fjerna jeg sidedøra, tredje kobla jeg ut den bakre vifta. Det var meninga å koble ut begge viftene men kontakten til HD vifta lå for kronglete til så jeg klarte rett og slett ikke å koble den ut uten større inngrep. I siste forsøket er bakre vifte og de to WD2500JD HDene kobla ut.

Målingene ble gjort når maskina var i tomgang(idle), dB-målingene er A-veid.

Resultatene går som følger:

1. 45,5dB

2. uten sidedør: 46,5dB

3. uten vifte: 39,3dB

4. uten HD og Vifte: 38,8dB

Når maskina var slått av var støynivået i rommet lavere enn 28dB. Dessverre kan jeg ikke si noe om hvor mye lavere da instrumentet har 28dB som laveste utslag og alt mindre enn dette vil kun gi 28dB på instrumentet.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...