Gå til innhold

Flashe bios uten floppy

Razor 36

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har alltid brukt en scandisk/chkdsk sjekket floppy for bios flashing og jeg har gjort flere hundre uten feil .

Oppdatere bios via windows er noe t.o.m produsentene av hovedkort fraråder . Hvorfor ?

Er vel en grunn til at du er så glad i å kjøre..

scandisk/chkdsk

..kan det ha noe med at floppy er så stabilt som lagringsmedie? Syns du motsier deg selv ganske kraftig i den setningen.

Husker før i tiden da CD-brenner o.l ikke var vanlig. Pleide å splitte store filer med arj eller zip i DOS. Det kunne fort bli flere titalls disker på en stor fil, men da man skulle sette sammen filen på maskinen du flyttet til kunne du banne på at en eller flere disketter var korrupte. Dette var ikke spesifikt for en floppystasjon. Har lang erfaring med floppy for å si det sånn.. så det skal du ikke tvile på :)

Har selv oppdater utallige BIOS`er via windows og har aldri opplevd problemer med dette.

Kan du vise til noen sider der produsenten fraråder windows flash?

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Noe kan kompileres til cd'er , men ikke alt .

Og for å være ærlig , hvorfor skal jeg kaste bort å brenne cd'er istedet for å bruke en floppy for noe som kun opptar noen kb og dessuten kan gjenbrukes .

Dessuten er det ikke cdbrenner i servere "orginalt" . Ikke skal man trenge det heller .

Du vet vel at floppy disker er et ustabilt medie? :hmm:

Har man mulighet så oppdater ALLTID bios via windows!

Virkeligheten er jo stikk motsatt av det du skriver. Disketter er slett ikke noe "ustabilt medie" og BIOS update fra Windows er noe man bør unngå så sant man har andre muligheter (og det har man jo). Det er alt for mange ting som kan gå galt under en "Windows BIOS update" til at man bør risikere dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Noe kan kompileres til cd'er , men ikke alt .

Og for å være ærlig , hvorfor skal jeg kaste bort å brenne cd'er istedet for å bruke en floppy for noe som kun opptar noen kb og dessuten kan gjenbrukes .

Dessuten er det ikke cdbrenner i servere "orginalt" . Ikke skal man trenge det heller .

Du vet vel at floppy disker er et ustabilt medie? :hmm:

Har man mulighet så oppdater ALLTID bios via windows!

Virkeligheten er jo stikk motsatt av det du skriver. Disketter er slett ikke noe "ustabilt medie" og BIOS update fra Windows er noe man bør unngå så sant man har andre muligheter (og det har man jo). Det er alt for mange ting som kan gå galt under en "Windows BIOS update" til at man bør risikere dette.

Vel, på 80-tallet var ikke floppyer av god kvalitet, og jeg har ødelagt et hovedkort eller 2 på det. Til tross for "verify".

Jeg har _aldri_ feilflashet et hovedkort, CD-ROM, DVD-ROM/brenner eller noe annet når jeg har flashet fra CD-ROM eller Windows. Med dagens hovedkort, som lar deg flashe om igjen dersom du har feilflashet er det det samme om du flasher fra windows eller fra floppy, men det er enklere å flashe fra windows.

At man _må_ flashe fra floppy fordi det er sikrest, er vranglære.

Lenke til kommentar

Selvmotsigende ?

Bullshit , jeg har disketter med data på fra 80tallet som har ligget ute

i boden i tyve år , de funker fint enda .

Har ikke kjøpt nye siden jeg hadde 386 maskin og det er en god stund siden.

Scandisk/chkdsk bruker jeg for å sjekke at diskettstasjonen har rett

hode alignment og ikke skriver/leser feil .

Det er nemlig det som i 99% av tilfellene fører til lesefeil , ikke mediet.

Dessuten er flashing gjennom windows kjekt .

Men det er mer omfattende og har flere kilder for feil enn fra dos.

Windows skal kommunisere via exe / dll / drivere / acpi subsystem osv .

Mens flash fra diskett er realtime aksess til bios .

At produsentene fremdeles lager oppdaterte executable award dos flasher og

at den ligger i bios zip fila man laster ned fra de er bevis nok nok for meg

at det er den foretrukne metoden.

Ofte er også brukerens utelatelse av switcher kilde til problemer samt

at man ikke resetter user dataene sine til default før bios -oppdatering .

Award flash guide fra xbits er en bra oppsummering :

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...ios-update.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Det er mange meninger her :)

Men at flashing fra Windows er mer omfattende er bare tull. Last ned og dobbeltklikk. Ferdig.

Flashe fra floppy krever at du laster ned, legger ting på floppy, booter fra floppy og skriver kommandoen i DOS. Og du må lage en bootbar floppy, men det holder med at du gjør det en gang.

Uansett, jeg mener at flashing er like sikkert fra Windows som fra DOS, men jeg har sluttet å flashe i DOS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Forresten, jeg ser at de fortsatt selger Skoda 1970-modell, så da betyr vel det at det er den foretrukne modellen over årets Mercedes-modeller da?

Jeg har noen kassetter med spill på som fortsatt fungerer så jeg mener at vi alle bør flashe fra kassett og med TurboTape. Fuck utvikling, la oss bruke det gamle :D

Lenke til kommentar
Forresten, jeg ser at de fortsatt selger Skoda 1970-modell, så da betyr vel det at det er den foretrukne modellen over årets Mercedes-modeller da?

Jeg har noen kassetter med spill på som fortsatt fungerer så jeg mener at vi alle bør flashe fra kassett og med TurboTape. Fuck utvikling, la oss bruke det gamle :D

Moro å kverulere litt eller ? :p

Lenke til kommentar

bruker selv msi liveupdate til å flashe bios med i window. men den ting er sikkert, det er mer stabilt å flashe fra dos. grunnen til dette er at når man er i windows er det mange prosesser som kjører i bakgrunnen, noe som kan påvirke biosflashingen og resultere i en bad flash. det er veldig viktig å lukke alle kjørende applikasjoner når man fortar en biosflash fra windows. tenk selv hvis harddisken begynner å løpe løpsk under flash...

når man bruker en bootbar floppy til å flashe med, er det ingenting som ligger å kjører i bakgrunnen, dermed helt stabilt. men det er veldig viktig å bruke en god floppydisk som ikke er defekt...

gjør man dette riktig er det bare et strømbrudd som kan forårsake en bad flash.

floppyflash i dos er egentlig å foretrekke, har sett mange fortvilte sjeler på diverse forum som har ødelagt bioschippen sin ved å flashe i windows..

happy flashing!

Lenke til kommentar

Sigh ...

Windows flash som omfattende kontra realmode menes her selve prosessen gjennom windows subsystemet .

( .exe / dll / system drivere / acpi-subsystem) .

Og det gir en større risk enn flashing fra realmode dos , utenfor windows .

Mener ikke omfattende i den forstand av hva brukeren skriver av kommandoer eller klikker på osv.

Lenke til kommentar
bruker selv msi liveupdate til å flashe bios med i window. men den ting er sikkert, det er mer stabilt å flashe fra dos. grunnen til dette er at når man er i windows er det mange prosesser som kjører i bakgrunnen, noe som kan påvirke biosflashingen og resultere i en bad flash. det er veldig viktig å lukke alle kjørende applikasjoner når man fortar en biosflash fra windows. tenk selv hvis harddisken begynner å løpe løpsk under flash...

når man bruker en bootbar floppy til å flashe med, er det ingenting som ligger å kjører i bakgrunnen, dermed helt stabilt. men det er veldig viktig å bruke en god floppydisk som ikke er defekt...

gjør man dette riktig er det bare et strømbrudd som kan forårsake en bad flash.

floppyflash i dos er egentlig å foretrekke, har sett mange fortvilte sjeler på diverse forum som har ødelagt bioschippen sin ved å flashe i windows..

happy flashing!

Jeg vet ikke hvordan dere konfigurere maskinene deres, men jeg har aldri vært plaget med at windows kræsjer. Dessuten gidder jeg ikke flashe fra DOS da dette kun skaper extra arbeid. Nå står det ettertrykkelig at man skal slå av ALLE programmene som kjører før flash, om noen velger å ikke følge disse retningslinjene så får de bare ta konsekvensene av dette.

Jeg har flashet bioser i DOS fra midten av 90tallet og syns ikke dette er så vanskelig, men hvorfor gjøre dette når det finnes winflash apps som gjør jobben enklere?

Og når det gjelder folk som har fått feil etter winflash, så kan du nok finne like mange på forum som har føkka ting til ved dos flash. Tror ikke du skal lete så lenge

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan dere konfigurere maskinene deres, men jeg har aldri vært plaget med at windows kræsjer.

jeg snakker ikke for meg selv her,jeg følger alltid prosedyrene ved bios flash og har selv flasha med dos siden midten av 90 tallet. de to siste gangene jeg har jeg brukt liveupdate og dette virka utmerket for meg. men det er noen der ute som ikke har så mye peil heller, det er til de jeg skriver..

PS! Gratulerer så mye med dagen, hvis du sier at du aldri har hatt crash i windows......(hvis det ikke var under flashing du mente da) :thumbup:

Lenke til kommentar
PS! Gratulerer så mye med dagen, hvis du sier at du aldri har hatt crash i windows......(hvis det ikke var under flashing du mente da) :thumbup:

Jøss, så dere er plaget med win kræsj og BSOD? Aldri vært noe problem for meg iallefall. Må virkelig tenke leeenge og hardt for å huske sist det skjedde. Syns uansett synd på deg om dette er noe som skjer deg ofte :dontgetit:

Når det først har skjedd skyldes det vel oftest en overentusiastisk overklokk..

Stikkord:

- velprøvde og sertifiserte drivere

- kvalitetsikring av overklokking (intensiv testing)

- BIOS og drivere som ikke fulgte med kortene dine (legg de som fulgte med der de hører hjemme, i søppeldunken din)

Lenke til kommentar

Vel Kan ikke si at jeg har hatt behov for å bruke floppy til å oppgradere bios på en god stund og godt er det. Hadde ett soyo hovedkort for noen år siden der jeg måtte bruke floppy for å oppgradere bios. men selv med en ok floppy + RIKTIG bios gikk biosoppdateringen fille veien. Første gangen sendte jeg det i retur, andre gangen havnet det i søpla. No more Soyo for me :thumbdown: Kan forøvrig nevne at jeg har ett Asus hk nuh.

Lenke til kommentar
Jøss, så dere er plaget med win kræsj og BSOD? Aldri vært noe problem for meg iallefall. Må virkelig tenke leeenge og hardt for å huske sist det skjedde.

Hehehee ! Da har ikke du sett Win95/98/98SE/ME osv... :!:

Joda, hadde endel BSOD på de OS`ene.. men WinXP = :thumbup:

Grunnene til BSOD og kræsj er som oftest:

- bug i drivere

- bug i BIOS

- for stor overklokk

- betaprogramvare

- ny programvare

- feil i hardware

- feil konfig av hardware

Jeg anbefaler aldri noen å flashe BIOS hvis de har overklokket PC`en til det marginale/grenseland. Skru isåfall klokkefrekvensene ned før du flasher.

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal være enig med deg der. Men floppy er et magnetisk medie, og liker ergo ikke magnetiske felt (elektromagnetiske felt finner du overalt). Man bør passe på hvor floppydisken ligger..

Men uansett, hvorfor anbefale DOS flash via floppy når det finnes så mange dårlige lesere der ute?

Lenke til kommentar
Men uansett, hvorfor anbefale DOS flash via floppy når det finnes så mange dårlige lesere der ute?

Når man har gjort det noen hundre ganger så blir det en vanesak.

Vel ! Nå for tiden tar jeg MSI-kortene med live-bios, aldri sviktet.. ;)

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal være enig med deg der. Men floppy er et magnetisk medie, og liker ergo ikke magnetiske felt (elektromagnetiske felt finner du overalt). Man bør passe på hvor floppydisken ligger..

Hehe , så du mener at fra tiden du laster ned en bios og kopierer den til en

floppy og 5 minutter etterpå flasher er den skadet av magnetisme .

Nei det argumentet kan du dra lenger på landet med .

Harddisker er magnetisk lagring det og.

Hva med de jeg har hatt liggende ute i kald bod i over 15 år da

dataene på de er intakt den dag idag .

Det sier vel egentlig at floppyer kan være like levedyktige eller tom. bedre enn billige cd-r plater som data er wasted på etter 6 måneder som flere skrekkslagent har erfart.

Jeg har ikke dårlig floppy leser og fra tid til annen blir det kontrollert med

tidligere nevnte metode .

Hva andre gjør for være opp til dem .

Hvis du hadde lest hva som var nevt tidigere om flashingens aksess via hardwaren/software

får du grunnen til at flashing fra realtime mode er foretrukket av hovedkort produsenter og andre .

Jeg har foreslått flashing fra DOS , ikke nødvendigvis floppy , ref. tidligere innlegg.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...