Gå til innhold

Hjelp får ikke slangene skikkelig tette

Anbefalte innlegg

Jeg har netopp montert min vannkjøling, jeg har nye messing nippler fra microplex størrelse 3/8" og jeg har 1 slange klemme på hver nippel høyest oppe på nippel`n men det lekker alikevel en dråpe og 2 fra begge nipplene på cpu blokk, har type waterchill vannkjøling.

Takker for alle tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Slangeklemmene skal settes NEDE på nippelen, og 3-4mm fra enden på slangen.

Har du et riktig forhold mellom slanger og nipler, dvs at slangen skal gå trangt over niplene, så skal det være bortimot "umulig" å få en lekkasje. Kunne vært greit å få litt info om hva slags slange og slangeklemmer du benytter.

Det som faktisk også kan skje om man benytter ("dårlige") slangeklemmer, er at disse i enkelte tilfelle ikke holder seg "runde" nok ved (for hard) tiltrekking, og dermed vil slangen kunne deformeres som følge av dette.

Noe som i sin tur kan gi opphav til lekkasjer.

Nå "taler jeg nok Roma midt imot", når jeg hevder at slangeklemmer (i stål) er en uting. De slangene som vanligvis brukes i vannkjølingsøyemed (PVC o.l) er strengt tatt dårlig egnet for slangeklemmer. Slangene i seg selv er såpass myke at de alt for lett gir etter (og deformeres) om man trekker klemmene for hardt til.

Ideelt sett skal slange og nipler passe såpass godt til hverandre at man strengt tatt ikke behøver klemmer for å få de tette.

Klemmer skal i alle fall bare benyttes som en ekstra forsikring for at slangen sitter, IKKE som et hjelpemiddel for å få forbindelsen tett!

Skal / må man benytte klemmer bør i alle fall disse være av plast, alternativt kabelstrips.

Det er i alle fall min uttalte oppfatning om saken!

I de (snart fire) årene jeg har holdt på med slike ting, har jeg fortsatt tilgode å benytte noen som helst form for klemmer eller strips.

Noe som enkelt og greit kan forklares gjennom at jeg alltid benytter silikonslanger, og et riktig forhold mellom slange og nipler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...