Eirik_R Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 er ferdig med vgs til sommaren og lurer på kva eg skal ta meg til neste år... har lagt merke til at det er mange rundt om på forumet her som går på ntnu eller nettopp er ferdige. det ville då vere fint om nokre av desse kunne lage ein liten kommentar om sitt studium liknande det golfbag har skrive i Holger's lille NTNU-tråd. lese katalogar og brosjyrer er eg i god stand til, og har her ein ganske stor stabel av desse, så det er alt det som eventuelt ikkje står i katalogen som er interessant. tanken var at dette kanskje også kjem betre fram når det er studentane sjølve som har skrive dette tankar om det å gå frå fullført tre års bachelor i ingeniør og bygge på til master ville også vere fint tenker særleg på desse studiuma: Bygg- og miljøteknikk Datateknikk Elektronikk Energi og miljø - langt på veg dekt av golfbag Materialteknologi Fysikk og matematikk Marin teknikk Teknisk kybernetikk som kanskje dei fleste legg merke til er det ingeniørfaga som er av interesse... Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 (endret) er ferdig med vgs til sommaren og lurer på kva eg skal ta meg til neste år... har lagt merke til at det er mange rundt om på forumet her som går på ntnu eller nettopp er ferdige. det ville då vere fint om nokre av desse kunne lage ein liten kommentar om sitt studium liknande det golfbag har skrive i Holger's lille NTNU-tråd. .... Bare et tips! Hvis du er sikker på karaktersnittet ditt holder, så skaffer du deg en hybel så fort som faen. Er et helvete å få seg en ordentlig hybel etter første inntak! Start allerede nå med hybelsøket. Endret 18. mars 2005 av hishadow Lenke til kommentar
Patton Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Bare et tips! Hvis du er sikker på karaktersnittet ditt holder, så skaffer du deg en hybel så fort som faen. Eller gjoer som meg. Jeg var innkalt til militaertjeneste, men soekte paa studier allikevel. Jeg fikk plass paa NTNU, reserverte plassen for neste aar (noe alle som maa utsette studiet pga foerstegangstjeneste har lov til). Allerede i juni aaret etterpaa hadde jeg en hybel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Er det sant at ettårsstudier som Engelsk og Medievitenskap gir 60 studiepoeng? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Er det sant at ettårsstudier som Engelsk og Medievitenskap gir 60 studiepoeng? Normal studieprogresjon er 30 studiepoeng i semesteret, så at man skal ta 60 på et år høres ikke unormalt ut. Endret 21. mars 2005 av sumptrollet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Er det sant at ettårsstudier som Engelsk og Medievitenskap gir 60 studiepoeng? Normal studieprogresjon er 30 studiepoeng i semesteret, så at man skal ta 60 på et år høres ikke unormalt ut. Så etter et bestått år på medievitenskap, kan en for eksempel komme inn på linjer som har 60 poengs grense? Virker litt for lett. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Ehm, nå sammenligner du helt feil ting. De studiepoengene er ikke konkurransepoeng. Konkurransepoengene, altså det du søker med, består av skolepoeng pluss eventuelle tilleggspoeng. Studiepoeng sier noe om hvordan studieprogresjonen er, 30 poeng pr. semester er det vanlige og hva man må ha for å kvalifisere for å få stipende etc. Det gir ikke flere konkurransepoeng (det er ikke helt sant, du kan få 3 poeng for enten militærtjeneste, folkehøgskole eller høyere utdanning). Endret 21. mars 2005 av Cybbe Lenke til kommentar
proton1234567 Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 For det første: NTNU -> Godt valg! Jeg går selv første året på teknisk kybernetikk, og anbefaler selvfølgelig den linja! Utrolig bra miljø (beste linjeforrening! OMEGA), spennede utdanning. Har også en del lab-oppgaver (altså gjøre praktiske ting). Du har kanskje hørt mye rart om matematikken på ntnu.. men det skal du ikke tenke på. Den er ikke sååå vanskelig! Så det er bare å glede seg! Du kommer til å bli tatt godt i mot av fadderene til høsten og få en pang-start! Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) Jeg går andre klasse datateknikk. Trives veldig godt der. De første 3 semestrene var det en god del generelle fag, som matte, fysikk, digitalteknikk, exphil osv. Men fra 4 semester og utover er det for det meste datafag, og det er veldig mye å velge mellom. Du kan spesialisere deg innen systemutvikling, drift, visualisering, datamaskin arkitektur, databasesystemer, distribuerte systemer, algoritmekonstruksjon og masse annet. Synes forelesningene generellt holder et veldig bra nivå, så det er bare å begynne har forresten ikke noe tro på å ta 3 år på ingeniør først, vet at det er mange som gjør det, men det virker som om de har et tynnere teoretisk grunnlag når de begynner i 4. enn de som går alle år på ntnu. dette er jo siden de har mer praksis, og allerede har skrevet en diplom oppgave, men det gjør at de kan få det vanskeligere på slutten. Nå går jo jeg bare i andre, men det er ihvertfall dette inntrykket jeg har fått av å snakke med folk i høyere årskurs Endret 16. april 2005 av mikaelandre Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) har forresten ikke noe tro på å ta 3 år på ingeniør først, vet at det er mange som gjør det, men det virker som om de har et tynnere teoretisk grunnlag når de begynner i 4. enn de som går alle år på ntnu. dette er jo siden de har mer praksis, og allerede har skrevet en diplom oppgave, men det gjør at de kan få det vanskeligere på slutten. Nå går jo jeg bare i andre, men det er ihvertfall dette inntrykket jeg har fått av å snakke med folk i høyere årskurs Tror det ikke er mange datastudenter på høgskolen som planlegger slik (jeg gjorde iallefall ikke). Mange finner ofte ut at de vil gå videre med utdannelsen. Da er NTNU et av få sted med et større utvalg av spesialiseringer innen mastergrad. Ellers vil jeg si at NTNU har et høyere arbeidstrykk og større vekt på teori, men overkommelig for de som står på. Men en gledelig nyhet for dere som tar omveien.. dere slipper exphil. Datastudentene på NTNU har også et prosjektarbeide tilsvarende diplom oppgaven på 3.året. Arbeidsmengden er like stor. Endret 17. april 2005 av hishadow Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 det prosjektet i 3. er ukjent.... i andre klasse har vi et fellesprosjekt over 5 uker i alle fag som skal gjøres, og i 4. har vi kundestyrt prosjekt, som er 15 studiepoeng. noe utover det tror jeg ikke det er før i 5. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) det prosjektet i 3. er ukjent.... i andre klasse har vi et fellesprosjekt over 5 uker i alle fag som skal gjøres, og i 4. har vi kundestyrt prosjekt, som er 15 studiepoeng. noe utover det tror jeg ikke det er før i 5. Jepp. Er visst 4.år. men i sum blir prosjektarbeid likt med dem fra høgskolen. Endret 17. april 2005 av hishadow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå