Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele inett i lan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann. Dersom du kobler til internett via en router bør denne egentlig kunne ta seg av det.

Regner med at du kanskje mener ADSL-modemet?

- Hva slags internett er det du har? Telenor ADSL? SDSL? Annen? (Leverandør?)

Hvilket Operativsystem bruker du?

Dersom du bruker Windows 2000 eller Windows XP, skal det være mulig å dele internetten uten for mye hokus pokus.

Her er en guide hos Microsoft som hjelper deg med nettopp dette; Windows XP: Set Up and Use Internet Connection Sharing EDIT: Har ikke prøvd denne selv, skal fungere men kan hende det er en (for) enkel løsning (altså at CS o.l. ikke funker) - Bare én måte å finne det ut på :)

Så, vil kort oppsummere; For å kunne dele internett trenger du altså: (Modem for å koble til internett), en router eller en PC med 2 nettverkskort. Dersom du skal dele til mer enn 1 PC, må du ha en switch. Dersom du bare skal ha forbindelse mellom din PC og en kompis sin PC, så kan du bruke en krysset kabel. :) )

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Hehe takk for you are a n00b forklaringo :)

1. Ruteren skal takle det men poenget er at de skal koble gjennom meg...

2. Fitjar Kraftlag. www.fitjar-kraftlag.no fiber...

3. Xp seff. Men den nifty lille toolen i xp funket ikke. Derfor er jeg her :)

har fått en maskin til å pinge en inett ip men kan ikke komme inn på inett med den...

Masse på engang :p

Lenke til kommentar
1. Ruteren skal takle det men poenget er at de skal koble gjennom meg...

Ok, slik jeg ser det så har du en ruter, som er vel sannsynlig siden du har fiber. Hvorfor vil du da utsette deg og kompisene for det bryet med å gå via pc'en din? Som medfører høyere ping og redusert ytelse.

Ser ikke noe poeng, så lenge som du har en ruter som du kan koble de via istedenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...