Gå til innhold

Problemer med installering av XP

Anbefalte innlegg

Hei..

Har nettopp fått meg en Zepto 120SL bærbar pc. Problemet er at jeg ikke klarer å installere windows xp (original cd). Bruker en NEC 3520A i et eksternt USB kabinett. Dette fungerte flott på den stasjonære pcen.

Når pcen startes opp begynner bare cden å spinne. Ingenting skjer helt til det kommer melding om at det ikke kan bootes fra harddisken.

Hvordan kan jeg fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å boote med noe som heter bcd boot cd. Dette takler maskinen helt fint. Det er selve windows xp cden den har problemer med. Pcen har ikke innebygget cd/dvd spiller, så en ekstern er eneste mulighet...

Lenke til kommentar

Ja det var jo akkurat det jeg sa .

I bios må maskinen støtte boot fra USB og USB boot må stå først .

Dette siden du har et usb kabinett tilkoplet usb port .

Ikke ha cdrom som første boot device i bios ,da det betyr intern optisk enhet hvis montert , da de kan leveres med internt cd/dvd drev , men det har du jo ikke.

Lenke til kommentar

Det er ingen mulighet i bios å boote fra USB.

Mulighetene jeg har er:

CD-Rom

Harddisk

Floppy (har ikke tilgang på ekstern floppy)

PXE (har ikke peiling på hva dette er..)

Hvilke muligheter har jeg da for å installere windows.

Lenke til kommentar
Det er ingen mulighet i bios å boote fra USB.

Mulighetene jeg har er:

CD-Rom

Harddisk

Floppy (har ikke tilgang på ekstern floppy)

PXE (har ikke peiling på hva dette er..)

Hvilke muligheter har jeg da for å installere windows.

Fra en "orginal" optisk IDE enhet som er installert i laptopen antar jeg .

Kan ikke maskinen boote fra usb har du dessverre ingen "lettvint" mulighet nå slik jeg ser det .

Har vært borti mange maskiner , også laptoper som ikke supporterer usb boot , så jeg kan ikke akkurat påstå at det er en stor overraskelse.

Måtte eventuellt være å ta ut disken å montere i en annen maskin via 2,5" adapter

å legge inn dos boot på den samt xp katalogen ,deretter montere den i laptopen igjen og la den boote til dos for å kjøre winnt32.exe fra :\i386 folderen .

PXE er nettverks boot via nettverkskortet , bedrifter bruker dette endel , men det krever en dedikert server som "pusher" ut install scripts og os-images til maskinens mac adresse.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du må inn i i386 folderen på cd'en å detetter starte winnt32.exe eller winnt.exe

avhengig om booten din er fra 16bits eller 32 bits dos boot .

change drive

D:

change directory

CD I386

starte winnt..

WINNT32.EXE

(eller WINNT.EXE)

Da skal xp setupen starte ...

Lenke til kommentar

er du helt sikker på at XP cd'n din er i orden? utifra det du skriver vil jeg tro at det er noe galt med cd'n...

(Jeg har prøvd å boote med noe som heter bcd boot cd. Dette takler maskinen helt fint. Det er selve windows xp cden den har problemer med.)

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke prøver å installere på RAMdrive da .

En slik installering som dette krever muligens at du bruker msdos fdisk først å lager en fat32 partisjon på HDen .Deretter formatterer den med format kommandoen .

Så kopierer du i386 katalogen fra cd'en til harddisken .

Etter det kan du prøve igjen etter boot å kjøre winnt.exe ( fra i386 katalogen på HD'en ).

Lenke til kommentar

HAr formatert disken slik at det er totalt 2GB ledig. Kjører winnt, og windows xp setup programmet starter. Får beskjed at jeg burde ha smartdrive, men har jeg jo ikke. Neste steg er at windows vil kopiere filer til harddisken min. Plutselig stopper kopieringen midt i prosessen. Hva kan nå være galt da? Har prøvd med en annen installasjons cd av xp også. Det samme skjer hver gang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...