ruban Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 hei jeg er ruban går på grunnkurs elektro! jeg må lage en prosjekt i elektronikk under dette tema: forsterkere,digitale kretser.tellere .strømmforsyning! noen som kan gi meg en god idea???(nettsider som jeg kan finne linknende prosjekter) håper dere svare tilbakke! Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 skal du bruke alt dette i prosjektet? en enkel ting som kan bruke alt dette er en krest som får et LED til å blinke, det er litt "overkill" kanskje... men for lære hvordan ting virker vil jeg påstå at det er en aktuell ting som kan bygges... Lenke til kommentar
ruban Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 hvordan kna jeg få det til a? Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Resistor, kapasitator og en og-port? Med mindre jeg husker feil? Står sikkert noe sånt i boka di. heter vel en a..etellerannet.. vippe. astabil? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 nå gidder jeg ikke koble opp noe for deg, det skal du vell finne ut av selv.. (men kan vell hjelpe litt om det blir problemer) alle kretser trenger strøm og spenning, så da har du strømforsyning i boks, du må bare velge hva du skal ha som kilde.. lag noe som får en teller til å telle (her kan en jo være litt kreativ), koble en vippe (f.eks. en T-vippe) eller noe på utgangen til telleren (eller en av utgangen... eller noe...). da har du digitale kretser.. koble en forsterker på utgangen av vippen (f.eks.) og bruk denne forsterkeren til å drive f.eks. et LED (kan jo bruke et LED som trenger mye strøm, slik at du kan forsvare bruk av en forsterker her) som sagt litt "overkill"... men dette er bare et forslag da... sikker mye annet mer spennende du kan lage... Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 To Schmitt triggere, fire JK vipper, et par NAND porter, x-antall Invertere, BCD 7 segment dekoder, / segment display og vips så har du en utmerket flott teller som kan telle opp til 9 Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Hva med et eller annet som registrerer en hendelse. Hver gang en hendelse forekommer får du en puls ut av en komparator, en teller kan registreres pulsen og dermed telle hvor ofte eller hvor mange ganger pulsen forekommer. F.eks kan du registrere antall personer som går gjennom en dør. Du trenger da en lysdiode, helst infrarød, som sender ut lys og en mottaker,fotodiode, som tar i mot lyset. Hver gang en person passerer vil lyset fra lysdioden bli brutt. Dette kan du bruke til å få en puls ut fra en komparator, pulsen blir mata til en teller som da registrerer hvor mange personer som har passert. Forsterkeren kommer inn i sammenheng med fotodioden. En må ha en såkalt fotodetektor forsterker. Dette er en svært enkelt krets med en opersjonsforsterker, en motstand og en fotodiode. En fotodetektor forsterker konverterer rett og slette strømendingene gjennom fotodioden til spenningsverdier. Spenningsverdiene kan du igjen mate inn på en komparator og videre til telleren. Med dette har du en ganske enkelt krets som tar i bruk alt det prosjkettittelen sier. Endret 20. mars 2005 av Gunderz Lenke til kommentar
ruban Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Hva med et eller annet som registrerer en hendelse. Hver gang en hendelse forekommer får du en puls ut av en komparator, en teller kan registreres pulsen og dermed telle hvor ofte eller hvor mange ganger pulsen forekommer. F.eks kan du registrere antall personer som går gjennom en dør. Du trenger da en lysdiode, helst infrarød, som sender ut lys og en mottaker,fotodiode, som tar i mot lyset. Hver gang en person passerer vil lyset fra lysdioden bli brutt. Dette kan du bruke til å få en puls ut fra en komparator, pulsen blir mata til en teller som da registrerer hvor mange personer som har passert. Forsterkeren kommer inn i sammenheng med fotodioden. En må ha en såkalt fotodetektor forsterker. Dette er en svært enkelt krets med en opersjonsforsterker, en motstand og en fotodiode. En fotodetektor forsterker konverterer rett og slette strømendingene gjennom fotodioden til spenningsverdier. Spenningsverdiene kan du igjen mate inn på en komparator og videre til telleren. Med dette har du en ganske enkelt krets som tar i bruk alt det prosjkettittelen sier. jeg går på gunnkurs vet du! vi har ikke hatt så mye!om lys diode og sånnt! men takk for at du svarte Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Jepp, du går på grunnkurs ja, og det har jeg også gjort en gang. Ut fra det jeg husker burde du kommet til et nivå hvor du vet hva en lysdiode og fotodiode er. Du burde også ha litt forståelse for hva jeg skrev over. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Hva med et eller annet som registrerer en hendelse. Hver gang en hendelse forekommer får du en puls ut av en komparator, en teller kan registreres pulsen og dermed telle hvor ofte eller hvor mange ganger pulsen forekommer. F.eks kan du registrere antall personer som går gjennom en dør. Du trenger da en lysdiode, helst infrarød, som sender ut lys og en mottaker,fotodiode, som tar i mot lyset. Hver gang en person passerer vil lyset fra lysdioden bli brutt. Dette kan du bruke til å få en puls ut fra en komparator, pulsen blir mata til en teller som da registrerer hvor mange personer som har passert. Forsterkeren kommer inn i sammenheng med fotodioden. En må ha en såkalt fotodetektor forsterker. Dette er en svært enkelt krets med en opersjonsforsterker, en motstand og en fotodiode. En fotodetektor forsterker konverterer rett og slette strømendingene gjennom fotodioden til spenningsverdier. Spenningsverdiene kan du igjen mate inn på en komparator og videre til telleren. Med dette har du en ganske enkelt krets som tar i bruk alt det prosjkettittelen sier. Bytt ur schmitt triggerne mine med detektoren din så kan du telle opp 9 og 9 passeringer Du kun eikke ordne et skjema på den komparator-kretsen, ble plutselig nysgjerrig selv, og vi har ikke begynt med komparatorer enda. Vi kommer vel inn på det da vi begynner med automatiserte anlegg i mai, men jeg er nysgjerrig nå...... Endret 20. mars 2005 av Icedude Lenke til kommentar
eiga Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Du har sikkert vært borti 4-veis brokoblet likeretter(eller hva det nå heter..) Står garantert i læreboka, fire dioder skal kobles med en kondensator med høy kapasitans. Gjør vekselspenning om til likespenning, dette blir en fin innlevering hvor du lager en tegning på hvordan fasene blir likerettet. En bra oppgave på elektro GK(med mindre det er en form for ett avsluttende prosjekt). Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Hva med et eller annet som registrerer en hendelse. Hver gang en hendelse forekommer får du en puls ut av en komparator, en teller kan registreres pulsen og dermed telle hvor ofte eller hvor mange ganger pulsen forekommer. F.eks kan du registrere antall personer som går gjennom en dør. Du trenger da en lysdiode, helst infrarød, som sender ut lys og en mottaker,fotodiode, som tar i mot lyset. Hver gang en person passerer vil lyset fra lysdioden bli brutt. Dette kan du bruke til å få en puls ut fra en komparator, pulsen blir mata til en teller som da registrerer hvor mange personer som har passert. Forsterkeren kommer inn i sammenheng med fotodioden. En må ha en såkalt fotodetektor forsterker. Dette er en svært enkelt krets med en opersjonsforsterker, en motstand og en fotodiode. En fotodetektor forsterker konverterer rett og slette strømendingene gjennom fotodioden til spenningsverdier. Spenningsverdiene kan du igjen mate inn på en komparator og videre til telleren. Med dette har du en ganske enkelt krets som tar i bruk alt det prosjkettittelen sier. hmmmm jeg går også på GK og jeg skjønte det GunderZ skrev.... Hvis du er på det nivået kan du jo bare gå på ELFA og under kategorien Byggesett, finner du helt sikkert noe enkelt stæsj du kan bygge.... Endret 21. mars 2005 av super_kalle2 Lenke til kommentar
ruban Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Jepp, du går på grunnkurs ja, og det har jeg også gjort en gang. Ut fra det jeg husker burde du kommet til et nivå hvor du vet hva en lysdiode og fotodiode er. Du burde også ha litt forståelse for hva jeg skrev over. jeg vet hva en lysdiode(vi har hatt om det) er men vi har ikke hatt om eller brukt en foto diode! men jeg har forstålse for hva du skrev der! men jeg kan ikke buke sånne kompliserte kretser når jeg skak framføre det på en 45 min! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå