pianoforte Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Litt vanskelig å forklare dette, men jeg skal prøve. Jeg har en database som ser slik ut: NAVN Ole Petter Ole Fredrik Petter Ole Ole Petter Jeg vil ha skrevet ut dette som: Ole: 4 Petter: 3 Fredrik: 1 Altså de ulike navnene + antall ganger de finnes i databasen. Er det noen enkel måte å gjøre dette på? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Blir vel noe SELECT COUNT(name), name FROM tabell GROUP BY name Kanskje? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 (endret) For kompatibilitet i PHP så har jeg erfart at det kan være kjekt å bruke AS for å gi en kolonne et enklere alias enn "COUNT(navn)". Prøv denne koden: <?php $result = mysql_query("SELECT COUNT(`name`) AS `count`, `name` FROM `tabell` GROUP BY `name` ORDER BY `name` ASC"); while($row = mysql_fetch_object($result)) { echo("$row->name: $row->count"); } ?> Endret 18. mars 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Dette har ikke med kompatibilitet å gjøre. det har med hvordan man vil utforme resultatet av spørringen. php er kompatibel med alle former for select-spørringer, idet php uansett kan håndtere det mysql sender tilbake, hva enn det måtte være. Hvis navn er vanskelig, bruk mysql_fetch_row. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå