Gå til innhold

Noen raid mirror spørsmål...

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en rekke hovedkort med raid og da har jeg som regel kjørt raid stripe. Jeg har aldri vært uheldig og fått ødlagt en disk eller et array(ikke ennå ihvertfall).

Men maskinen jeg bruker nå er rimlig rask i tillegg til at jeg bruker 2x raptorer i raid stripe.

Jeg føler ikke at jeg trenger den lille ekstra ytelsen jeg får med stripe, vil heller føle meg tryggere.

Etterhvert som årene går blir det bare mer og mer ting jeg ikke kan/vil miste på harddisken min. Jeg skal formatere litt senere i dag og jeg vurderer mirror løsning.

Med mirror så leser maskinen data like raskt some stripe(eller raskere?) og siden det er sata og raptor disker jeg bruker så vil jeg sikkert ikke merke noe spesielt dårligere ytelse på skrive hastighet...eller?

*Kan jeg fjerne den ene av diskene i mirror og sette den i vanlig sata, vil det fungere(kan maskinen lese data på disken og bruke den)?

*Hvis en disk fysisk dør så er det bare og erstatte den med en ny disk så kan jeg fikse arrayet i raidkontrollerern...stemmer det?

*beskytter mirror meg mot noe annet en fysisk død av disker?

*leser maskinen raskest data fra mirror eller stripe ?

*ca hvor mye tregere blir skrivehastigheten?halvert(50%) ? 25%?

Noen andre ting med raid mirror som jeg burde vite?

Takker for svar! :)

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig Mirror Raid1 har samme hastighet som tregeste disk.

- Du kan fjerne den ene disken for så å ta den i bruk som en venlig disk.

- Skal du fjerne en død disk så har de fleste kontrollere mulighet fo å kopiere over fra eksisterende til ny.(finnes noen som bare bare software for dette)

- mirror beskytter ikke mot ting som f.eks brukerfeil eller virus.

- maskinen leser raskere med srtipe raid0

- skrivehastigheten blir ikke merkbart tregere(om ikke at all) med en kurant kontroller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...