enter Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Har bygd en P4 2,26 med Asus P4S533 osv. Har ikke mye greie på data, - og hoppet på byggeprosjektet for gøy, for å ta utfordringen og for å lære. Kan jeg laste ned Linux og bruke det? Kunne tenke meg å se om verden funker uten Microsoft ... Velvel, - kan vel ikke laste ned noe uten os, - hvordan kan jeg gå frem? Takker for alle svar jeg får :smile: :wink: Med vennlig hilsen enter [ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-06-28 17:13 ] Lenke til kommentar
EC Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Linux kan fritt lastes ned. For eksempel Red Hat ( http://www.redhat.com ). Uten OS blir det vanskelig, men har du ikke windows fra før som du kan installere for nedlastingen? Alternativt kan du få noen andre til å fikse det for deg. Mvh. yummy. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Joda, verden fungerer ganske bra uten ms, velger du Red Hat eller Mandrake er du i gang før du vet ordet av det. Skal du være 'mann' begynner du med Slackware, den har en grei tekstbasert installasjon, men alt må settes opp manuelt etterpå. Personlig tror jeg det kan være enklere litt mer motiverende å installere Red Hat første gang. Hvis du ikke har så mye peiling på data bør du lese litt om partisjonering før du begynner, ellers får du god hjelp underveis av RH. Besøk hjemmesidene til de ulike distroene og finn en du mener du kan leve med (avhengig av kunnskap og hvor fort du vil lære). De fleste distroene ligger her (raske servere): sunsite.uio.no ftp.sunet.se flere på: linuxiso.org edit: Så ikke at du ikke hadde os inne... ta en tur på Narvesen og se over databladene, det hender det følger med en distro der. Hvis ikke kan du gå en tur på biblioteket og låne en (litt ny) bok om linux, da følger det som oftest med en cd eller 2 ogdå, universitets og høyskolebibliotekene har ofte stort utvalg i *nix literatur.. Eller kan besøke linuxbutikken.no og få cd'er med silketrykk på og dokumentasjon på papir med for et par hundrelapper. [ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-06-28 17:57 ] Lenke til kommentar
enter Skrevet 28. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2002 Jeg har Windows XP på cd, - med alle koder. Jeg regner med den vil funke, - eller er det sperre som hindrer meg i å installere den på maskin nr. 2? Om jeg får installert og den "runner", - vil jeg egentlig avinstallere den. Men dersom jeg glemmer det, - vil den fortsette å funke, - eller finnes det noe microsoft-greier som lokalt eller online registrerer at ènbruker-XP'en levert fra Dell runner på flere maskiner? Er dette ulovlige spørsmål på forumet? Vel - jeg vil helst ikke kjøre ms på denne nye supre maskinen, - så jeg mener ikke å bryte lisensvilkårene ved denne anledning. Vel, det var tre spørsmål, - noen som gir tre svar :wink: ? [ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-06-28 20:30 ] Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Quote: Den 2002-06-28 20:29, enter skrev:Jeg har Windows XP på cd, - med alle koder. Jeg regner med den vil funke, - eller er det sperre som hindrer meg i å installere den på maskin nr. 2? Nei Quote: Om jeg får installert og den "runner", - vil jeg egentlig avinstallere den. Men dersom jeg glemmer det, - vil den fortsette å funke, - eller finnes det noe microsoft-greier som lokalt eller online registrerer at ènbruker-XP'en levert fra Dell runner på flere maskiner? Nei Quote: Er dette ulovlige spørsmål på forumet? Vel - jeg vil helst ikke kjøre ms på denne nye supre maskinen, - så jeg mener ikke å bryte lisensvilkårene ved denne anledning. Kanskje litt i grenseland (det er (litt vel) mange som passer på her hvis noe lukter av warez). Installer windows på pc'en din så du får tatt ned iso'ene dine du (bare ikke si det til noen :wink: ) [ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-06-28 20:56 ] Lenke til kommentar
mammut Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Beste siden og velge din linux distro. er http://www.linuxiso.org Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 går vel ann å få tak i en diskett og installere over nettverk/internett? men hvordan få tak i diskett? Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Quote: Quote: Er dette ulovlige spørsmål på forumet? Vel - jeg vil helst ikke kjøre ms på denne nye supre maskinen, - så jeg mener ikke å bryte lisensvilkårene ved denne anledning. Kanskje litt i grenseland (det er (litt vel) mange som passer på her hvis noe lukter av warez). Det synes ikke jeg. Warez skal _ikke_ diskuteres her. Men tilbake; Du har vel strengt tatt bare lov å ha XP'en din på en maskin om gangen, men det er nå en gang Wintendo det er snakk om. Quote: Installer windows på pc'en din så du får tatt ned iso'ene dine du (bare ikke si det til noen :wink: ) Too late, the karma-police are on to you. :smile: Bare kjør i vei, du. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Quote: Den 2002-06-29 13:52, TiaZzz skrev: Quote: Kanskje litt i grenseland (det er (litt vel) mange som passer på her hvis noe lukter av warez). Det synes ikke jeg. Warez skal _ikke_ diskuteres her. Men tilbake; Du har vel strengt tatt bare lov å ha XP'en din på en maskin om gangen, men det er nå en gang Wintendo det er snakk om. Mente ikke å si at fri flyt av warez var greit, men det har en tendens til å ramle inn 10-15 poster ganske kjappt med mer eller mindre uintresante innlegg om hvor dum vedkommene er, hvordan man får BSA eller m$ på nakken eller rett og slett intetsigende vås (som dette innlegget utviklet seg til å bli, sorry folkens). meneh... nuff' said Lenke til kommentar
trytho Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Det står i lisensavtalen til Microsoft at man ikke har lov å kopiere Windows. Det er feil. I følge norsk lov er det lov å kopiere f.eks. en backup cd. Programvare har flere begrensninger en annen opphavsbenyttet verk. Å installere Windows på en maskin nr. 2, kan jeg ikke si om det går under begrepet FAIR USE. Så lenge maskinene ikke brukes til kommersiele formål så skulle jeg anta at det ikke gjorde noe. F.eks. man kan kopiere en musikk CD å ha den i bilen samtidig som man har et eksemplar hjemme. Men programmvare er i en særstilling. Er du i tvil ring Microsoft. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Quote: trytho skrev (2002-07-01 09:13):Men programmvare er i en særstilling. Er du i tvil ring Microsoft. Microsoft sin EULA er ikke gyldig i en rettssak uansett, så ikke ring Microsoft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå