Gå til innhold

Amnesty går i dag til aksjon mot Kjell-Inge Røkke!

Anbefalte innlegg

Hva vil du kalle det når du opererer i et okkupert land/krigssone, uten å gi beskjed til dine allierte, og på toppen av det hele kjører mot en veisperring uten å stoppe?

Edit: men det finnes allerede en tråd som tar opp akuratt den biten her

Vel, hadde bare amerikanske kunnet lært seg flagget til sine allierte..

"Drept ved veisperring

Ifølge The Times er det registrert 32 angrep mot britiske og andre allierte kjøretøy i det sørlige Irak.

- Noen ganger skyter amerikanske soldater mot oss i fullt dagslys, selv om vi kjører i 3 km/t, roper ut av vinduene at vi er briter, og vifter med det britiske flagget. Hvis de skyter, pleier vi å bremse kraftig, og deretter rase av gårde i motsatt retning, forteller en britisk offiser til avisa."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/10/425786.html

Forsvarer du enda soldatene som skøyt på bilen til den italienske reporteren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aker Kværners representant Henri Fuentes har tidligere BEKREFTET overfor VG at selskapet stod for grunnarbeidet til fangeleiren, samt noe vedlikehold i cellene på 2,5x2 meter og av lyskastere som står på 24 timer i døgnet.

Vi har hatt en god del å gjøre der, ja. Vi har akkurat gjort ferdig en del grunnarbeid for den nye leiren de bygger, BEKREFET Fuentes i 2002.

Røkke-selskapet har siden 2002 tjent om lag 350 millioner kroner på oppdrag ved den amerikanske marinebasen, der USA de siste årene har holdt over 500 krigsfanger i total isolasjon.

"A group of released British detainees said that several young prisoners told them they were raped and sexually violated after guards took them to isolated sections of the prison. They said an Algerian man was "forced to watch a video supposedly showing two detainees dressed in orange, one sodomizing the other, and was told that it would happen to him if he didn't cooperate."

- http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/artic...-2004Dec25.html

Anbfaler alle å lese denne artikkelen.

"Documents published in December show FBI agents warned the government about abuse and mistreatment shortly after the first prisoners arrived in early 2002, more than a year before a scandal at Iraq's Abu Ghraib prison. One letter, written by a senior Justice Department official suggested the Pentagon failed to act on the FBI complaints."

- www.cbsnews.com

"(CBS) You may not have heard the term "rendition," at least not the way the Central Intelligence Agency uses it. But renditions have become one of the most important secret weapons in the war on terror.

In recent years, well over 100 people have disappeared or been "rendered" all around the world. Witnesses tell the same story: masked men in an unmarked jet seize their target, cut off his clothes, put him in a blindfold and jumpsuit, tranquilize him and fly him away."

- www.cbsnews.com (mulig du så det på 60 minutes sist det gikk)

"De tre ble arrestert i det nordlige Afghanistan 28. november 2001 av den beryktede krigsherren Abdul Dostums soldater, og overlevert til amerikanerne. De ble kjørt under grusomme forhold gjennom hele Afghanistan til Kandahar i sør innestengt i containere på lastebiler.

Av rundt 200 fanger overlevde bare 20 reisen. Derfra ble disse 20 fløyet videre til Guantanamo-leiren på Cuba."

- http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/05/404679.html (les den)

Prisonners%20in%20way%20to%20guantanamo.jpg1_guantanamo1.jpgtortura.jpg

Aker Kværners representant Henri Fuentes har tidligere BEKREFTET overfor VG at selskapet stod for grunnarbeidet til fangeleiren, samt noe vedlikehold i cellene på 2,5x2 meter og av lyskastere som står på 24 timer i døgnet.

Vi har hatt en god del å gjøre der, ja. Vi har akkurat gjort ferdig en del grunnarbeid for den nye leiren de bygger, BEKREFET Fuentes i 2002.

Jeg har tatt bort de mest voldsomme bildene fra posten i frykt for å bli utestengt fra forumet.

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
"De tre ble arrestert i det nordlige Afghanistan 28. november 2001 av den beryktede krigsherren Abdul Dostums soldater, og overlevert til amerikanerne. De ble kjørt under grusomme forhold gjennom hele Afghanistan til Kandahar i sør innestengt i containere på lastebiler.

Av rundt 200 fanger overlevde bare 20 reisen. Derfra ble disse 20 fløyet videre til Guantanamo-leiren på Cuba."

- http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/05/404679.html

Hva er poenget ved å ta fanger når 90 prosent angivelig ikke overlever den første transportetappen? Dette virker ikke rimelig.

SAS-offiseren presset meg til å innrømme at jeg hadde kommet til Afghanistan for å kjempe en hellig krig,» sier Ahmed i rapporten.
Her er det noe som ikke stemmer. Derrsom en fengsler noen er det for å straffe, oppbevare eller avhøre dem.

- er det for å straffe, er det mer kosteffektivt å skyte dem med en gang

- er det for å oppbevare, gir det ingen mening i å drepe 90 prosent

- er det for å forhøre, er det ingen mening i å fabrikere tilståelser.

Det er liten tvil om at det ikke gikk ryddig for deg i Abu Ghraib, men dette over virker ulogisk. Tilståelser under tortur eller trussel har en praktisk erfaring i at gir etterretningsmateriale av liten verdi.

Uansett har ikke Røkke noen som helst innflytelse på amerikansk utenrikspolitikk. Jeg er tviler om noen utenfor USA har det.

Lenke til kommentar

- http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/05/404679.html

Hva er poenget ved å ta fanger når 90 prosent angivelig ikke overlever den første transportetappen? Dette virker ikke rimelig.

SAS-offiseren presset meg til å innrømme at jeg hadde kommet til Afghanistan for å kjempe en hellig krig,» sier Ahmed i rapporten.
Her er det noe som ikke stemmer. Derrsom en fengsler noen er det for å straffe, oppbevare eller avhøre dem.

- er det for å straffe, er det mer kosteffektivt å skyte dem med en gang

- er det for å forhøre, er det ingen mening i å fabrikere tilståelser.

Det er liten tvil om at det ikke gikk ryddig for deg i Abu Ghraib, men dette over virker ulogisk. Tilståelser under tortur eller trussel har en praktisk erfaring i at gir etterretningsmateriale av liten verdi.

Uansett har ikke Røkke noen som helst innflytelse på amerikansk utenrikspolitikk. Jeg er tviler om noen utenfor USA har det.

"Hva er poenget ved å ta fanger når 90 prosent angivelig ikke overlever den første transportetappen? Dette virker ikke rimelig."

Nei, det gjør det alldeles ikke. Hvorfor? Hat? Skremmeselspropanda? :dontgetit:

"- er det for å straffe, er det mer kosteffektivt å skyte dem med en gang

- er det for å forhøre, er det ingen mening i å fabrikere tilståelser."

Tortur gir både straff og en eventuelt tilståelse. Amerikanske soldtater tar loven i egne hender å utfører disse sadisiske tingene mot de. Med 11 september og en smule feil patriotisme i bakhodet.

Dette har vi sett før. Under Vietnamkrigen var det en kjent sak at soldatene mer eller mindre tok loven i egne hender å utførte sadistiske ting mot fienden.

Men poenget her, er at amerikanske styremakter har med hensikt gått forbi loverket til usa utført disse handlingene ett helt annet sted, med helt andre lover og regler. Det er det som er det kyniske og jævlige i alt sammen.

Tortur i ett sivilisert samfunn!

Har hadd mer forståelse for handlingene om de hadde blitt gjort av muslimer som har en sterk men merkelig tro. Men her er det snakk om USA. En sivilisert verdensmakt ffs!

edit: Men det paradoksale her er at et norsk konsern er innblandet!

Aker Kværner har gjennom et amerikansk datterselskap hatt en vedlikeholdskontrakt med US Marines siden 1993. Fengselet kom først i 2002, sa Hansen ifølge Nettavisen.

- Det typiske arbeidet vi utfører er logistikk og vedlikehold av tekniske installasjoner. Dette er det full åpenhet om, og alt ligger ute på internettsidene til den amerikanske regjeringen, sa Hansen.

Dette synes jeg rent etisk er forkastelig og setter store deler av norsk næringsliv i et dårlig lys

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Dette synes jeg rent etisk er forkastelig og setter store deler av norsk næringsliv i et dårlig lys

Hvorfor det? Staten bidrar jo med soldater som er med å fengsle disse folkene. Skal vi ikke heller begynne i den enden.

Vel, ja..det har du rett i. Men når usa ber om hjelp i slike situasjoner så har det ikke noe med at de er avhengig av ola normans ag3.

Det er rent symbolsk..politikk..hvis de får et tilbakeslag fra andre makter elns, så kan ikke norge trekke seg ut, fordi de var med å støttet opp om angrepet/"problemløsningen" til usa..

Lenke til kommentar
Tortur gir både straff og en eventuelt tilståelse. Amerikanske soldtater tar loven i egne hender å utfører disse sadisiske tingene mot de. Med 11 september og en smule feil patriotisme i bakhodet.

Nå er nettopp ett av mine poeng at tilståelser gitt under tortur har liten eller ingen verdi.
Dette har vi sett før. Under Vietnamkrigen var det en kjent sak at soldatene mer eller mindre tok loven i egne hender å utførte sadistiske ting mot fienden.

Det var etter det jeg har hørt nettopp under Vietnam-krigen at de oppdaget dette. Historien jeg hørte var denne: amerikanerne trengte tilsåelser om hva som fienden drev med, tok fanger i grupper opp i transportfly, hver fange bundet til en stol. Første fangen de spurte var en de ikke regnet med visste noe. Fangen nektet å svare. Forhørern sparket fangen ut av flyet gjennom den åpne lasteluken slik at resten av fangene kunne se det. Deretter var det bare å lytte, for fangene ble svært så snakkesalige.

Etter en tid oppdaget amerikanerne at dette hadde ingen etterretningsverdi, for fangene fabrikerte tilståelser for harde livet (så og si) for å unngå å slå følge med førstemann.

Så joda, alle vet at tilståelser under tortur ikke er verdt noe som helst, spesielt siden en ikke kan vite hvor mye som er sant eller ikke.

Men poenget her, er at amerikanske styremakter har med hensikt gått forbi loverket til usa utført disse handlingene ett helt annet sted, med helt andre lover og regler. Det er det som er det kyniske og jævlige i alt sammen.

Tortur i ett sivilisert samfunn!

Nå er rettsvesenet en del av styresmakene også i USA (ref maktens 3-deling), og rettsvesenet har strammet inn en god del på hva Pentagon kan gjøre i denne saken.
Aker Kværner har gjennom et amerikansk datterselskap hatt en vedlikeholdskontrakt med US Marines siden 1993. Fengselet kom først i 2002, sa Hansen ifølge Nettavisen.

- Det typiske arbeidet vi utfører er logistikk og vedlikehold av tekniske installasjoner. Dette er det full åpenhet om, og alt ligger ute på internettsidene til den amerikanske regjeringen, sa Hansen.

Mitt inntrykk er at det er stort sett bare i Norge folk tenker slikt, andre steder regnes slikt som grei skuring. Mulig at noen ønsker å bruke saken som brekkstang for f.eks. å stanse norsk fiskeeksport til diverse land, men i det store og hele ville jeg ikke bekymre meg for at noen skal se norsk næringsliv i noe dårlig lys av denne grunnen.
Lenke til kommentar

Men hva i alle dager gjør Aker Kværner i dette tilfellet. Normenn ser ting litt anderledes enn amerikanerne. Vi er mer jordnær..og ja, det norske folk vil se mer negativt ned på dette enn andre større land, fordi vi er et fredfult og føyelig folkeslag.

Men jeg skjønner ikke at konsernet kunne i det hele tatt tenke tanket på å støtte opp om et slikt prosjekt. Greit, de sto ikke for sadismen der, men de var med å bygde det opp. Var det kun for pengene sin skyld?

Men en ting lurer jeg på.

Hva om Norge hadde nektet å bistå USA med militære styrker?

Hva har skjedd da?

Lenke til kommentar
USA hadde husket det når norge en gang i fremtiden trengte hjelp?

Akkurat, militært og politisk sett så har USA ballegrep på Norge.

Dvs, at hvis USA fant ut at de ville innvadere Sverige for å få kjøttbolleoppskriftene deres, måtte Norge ha hjulpet til..

Lenke til kommentar

Alternativet er?

Vi kan velge å be dem dra til helvete. Men da må vi gjøre noen harde valg selv.

- Finne nye allierte som kan gi like gode garantier og som er til å stole på

- Belage oss på å ta betraktelig større utgifter til eget forsvar i fremtiden

Siden verden opererer etter might makes right har det fordeler å være vennlige med de rette. Men det betyr ikke at vi alltid må følge etter.

Lenke til kommentar
Hva vil du kalle det når du opererer i et okkupert land/krigssone, uten å gi beskjed til dine allierte, og på toppen av det hele kjører mot en veisperring uten å stoppe?

"Drept ved veisperring

Ifølge The Times er det registrert 32 angrep mot britiske og andre allierte kjøretøy i det sørlige Irak.

- Noen ganger skyter amerikanske soldater mot oss i fullt dagslys, selv om vi kjører i 3 km/t, roper ut av vinduene at vi er briter, og vifter med det britiske flagget. Hvis de skyter, pleier vi å bremse kraftig, og deretter rase av gårde i motsatt retning, forteller en britisk offiser til avisa."

Ja. Vi vet ennå ikke hva som skjedde.

En feil ble begått. Av hvem? Aner ikke.

Det jeg har lest til nå tyder på at italienerne ikke var helt ærlige med yankeene.

Det er snakk om en krigssone - shit happens. Er en grunn til at en får krigstillegg om en jobber slike steder.

Lenke til kommentar

"Drept ved veisperring

Ja. Vi vet ennå ikke hva som skjedde.

En feil ble begått. Av hvem? Aner ikke.

Det jeg har lest til nå tyder på at italienerne ikke var helt ærlige med yankeene.

Det er snakk om en krigssone - shit happens. Er en grunn til at en får krigstillegg om en jobber slike steder.

Shit skal ikke happen..når ikke amerikanerne klarer å skille allierte og fiender så er det en feil en plass..og feilen ligger ikke hos de som blir skutt på.

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg burde bry meg, men hva som skjer med taliban "soldater" og Al Qaida folk klarer jeg ikke å engasjere meg i. Jeg kan ikke forklare hvorfor men om de hadde flådd dem, hengt dem opp og hatt dem som pausebilde på nrk tror jeg ikke jeg hadde leet på et øyenbryn..

Lenke til kommentar

Shit skal ikke happen..når ikke amerikanerne klarer å skille allierte og fiender så er det en feil en plass..og feilen ligger ikke hos de som blir skutt på.

Livet er enkelt når verden er svart og hvit.

Årsaken er grei: Når fienden ikke følger spillereglene, det vil si at man ikke kan stole på at noen er det de gir seg ut for å være, selv om de roper det aldri så mye, så kan man ikke slippe folk frem og inn på seg uten videre. Da må man holde folk på avstand. Og hvis noen ikke holder seg på avstand, da er de selv med på å skape situasjoner der 'shit happens'.

Lenke til kommentar
USA hadde husket det når norge en gang i fremtiden trengte hjelp?

USA gjør nøyaktig det USA selv vil.

Til tross for Norges mangeårige støtte til USA og til tross for at Norge er blant de få land der deres flagg ikke ansees å bære brannfarligt og til tross for at nordmenn flest har et godt inntrykk av amerikanere flest, så

- opprettholder USA stadig sin mangeårige straffetoll på norske varer som bl.a. fisk

- nekter å gjøre opp for seg etter gjenkjøpsavtalen etter F-16-kjøpet for ca. 30 år siden

- krever at Norge skal bruke mer på forsvaret, men

- nekter å selge Norge fullversjonen av JSF, og til tross for at Norge betaler for utviklingen av JSF, så

- nekter USA å gjøre opp for seg etter denne nye gjenkjøpsavtalen.

På mange nordmenn virker dette urettferdig. I andre land er men mindre naiv og ser på dette som business.

Ikke vær naiv, land har ikke venner, land har forbindelser.

Lenke til kommentar
Jeg vet jeg burde bry meg, men hva som skjer med taliban "soldater" og Al Qaida folk klarer jeg ikke å engasjere meg i. Jeg kan ikke forklare hvorfor men om de hadde flådd dem, hengt dem opp og hatt dem som pausebilde på nrk tror jeg ikke jeg hadde leet på et øyenbryn..

Det sier jo litt om deg da

Lenke til kommentar

Det sier jo litt om deg da

Det gjør de nok. Det er ikke det at jeg ønsker dem vondt, det er bare det at jeg ikke bryr meg om de har det vondt. Jeg er sikkert et jævlig menneske, men slik har det altså blitt.

Har ingen sympati for terrorister og ekstremister. Sorry..

Lenke til kommentar

Hvordan kan du skille noen fra hverandre når de sitter i en bil uten noe tegn som skiller dem ut, uten å ha gitt skikkelig beskjed om når og hvor de skulle. Da ser det unektelig ut som om de som ble skutt på dreit seg ut et eller annet sted.

Feilen hører nok til i kommandosystemet en eller annen plass (Italienerne gav ikke god nok beskjed/lokale representanter sørget ikke for at informasjonen tilfløt de som bemannet sjekkpunkter e.l.) men skulle jeg tippe vil en eller annen stakkar på lavt nivå få skylda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...