Sam40 Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Hei Tenkte å fordype meg litt i drift av apache2 for å teste noen hjemmesider. Kjører linux/debian med apache2 installert. Er fersk på linux, men, men. Apache'n funker den, men jeg når den kun fra localnettet foreløpig. Har bredbånd fra NextGenTell, dynamisk ip og 4 - 5 maskiner i localnettet. Når jeg tester hastighet på speedometertesten på itavisen, får alle maskinene i localnettet samme ip-adresse. Hvordan finner jeg en og konfigurere en ip-adresse som også blir tilgjengelig utenfra? Var foresten innom en bokhandel og så at RedHat har et grafisk grensesnitt mot Apache 1.3. Finnes det samme/lignende i Debian og Apache2 ? Takker for gode råd... Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Du må forwarde port 80 på brannmuren din til webserveren. GUI og server er en uting. Lenke til kommentar
Sam40 Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 Du må forwarde port 80 på brannmuren din til webserveren. GUI og server er en uting. Ja, dette så omtrent så enkelt ut som jeg hadde forventet det... Er det snakk om en brannmur i på maskinen, debian, eller må jeg konfigurere adsl modemet/ruteren jeg har fra NextGenTel??? Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Regner med at brannmuren ligger på modemet ditt. Lenke til kommentar
Sam40 Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 Regner med at brannmuren ligger på modemet ditt. Ikke det jeg vet... Har ikke sett noe info om dette, men det kan jo hende at man kan konfigurere dette med å gå inn på det via en kabel eller noe. Lenke til kommentar
Sam40 Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 Naturligvis var det akkurat så enkelt *s* Etter en liten tur på NextGenTel sine sider og litt oppdatering av ruteren var det hele i orden *s* Takk for hjelpen Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 (endret) Du har noe som heter NAT i modemet/ruteren din, uten NAT kan du ikke gå på nett med flere maskiner i nettverket ditt - Så NAT har du. NAT står for Network Address Translation og er en brannmur. Skal du gjøre webserveren din tilgjengelig for andre på internet, må du "forwarde" port 80 til den maskinen der apache kjører. Altså en intern IP adresse. Den mest kjente metoden og konfigurere er modem på er og skrive http://<modem-IP> i web browseren. EDIT: du kom før meg Endret 18. mars 2005 av ExTerminator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå