Gå til innhold

Windows XP 64bit - "Løp og Kjøp" ?!

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha ny PC om ikke så lenge, og da kommer valget til å falle på et 64-bits system..

Det jeg lurer på i denne sammenhengen, da jeg ser at WindowsXP 64 bit har utgivelsesdato i slutten av april, er om det er et "løp og kjøp" -produkt?! Jeg kjører nå "vanlig XP pro" og har jo den CD'n. Vil jeg få "så utrolig mye mer" med det nye OS'et at det bare MÅ anskaffes så fort som mulig, eller er det slik at det ikke er så mye som støtter/utnytter 64-bits systemer enda, så det godt kan vente litt!?

Håper dere skjønner hva jeg spør om! :blush:

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Windows XP 64-Bit Edition, for AMD64 vel å merke, er det for en vanlig bruker ingen nevneverdige ytelsesforbedringer ved å oppgradere til et OS for 64-bit. Selvsagt kan enkelte operasjoner kjøres raskere, og programmer kompilert og optimalisert for 64-bit vil naturligvis kunne utnytte det hele, men sammenlagt er det kun mulighetene om uante minnemengder som kan interessere.

Med 64-bit kan man nemlig få en potensiell mengde på hele 16TB, skjønt det per i dag kun eksisterer minnemoduler på 2GB og hovedkort som støtter 16GB. Det er med andre ord nokså vanskelig å kunne utnytte denne forbedringen.

Det mest problematiske med denne versjonen av Windows er imidlertid mangel på driverstøtte - svært få 64bit-drivere er til nå laget. Dette gjør at ytelsen faktisk redusereres voldsomt i forhold til 32bit-versjonen.

Selv om dette så klart kommer til å endre seg over tiden, er det imidlertid i dagens situasjon vanskelig å merke noen forbedring med 64-bit, snarere tvert imot. Jeg tror derfor du ikke behøver å konvertere - ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...