Gå til innhold

Vil Silenx 11db kjøle northQ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har vannkjøling på cpu, gpu og bios.

:tease:

Du har sikker på CPU, GPU og Chipsettet ;)

Men til saken: Ja, du kan skifte den ut, og tempen på PWM (det er i følge MBM) er på ca 39C. Det kjennes ut som om det stemmer :)

Men for å få 12V til SilentX-vifta så må du trekke inn en 12V kabel som går ifra PSU'en hvis skjønner.

Lenke til kommentar

11dB 120mm SilenX vifta er litt spesiell, det er en skjøt med motstand i powerkabelen, ho får mindre enn 12V, har tatt skjøten av mi og omdreining og lyd øket, ble mer lik 14dB SilenX vifta mi.

400W NorthQ 4001SE PSU er litt "underdimensjonert": 15A på 12V, mindre enn mi pensjonerte 360W Chieftec.

Såg en plass at det er kommet en ATX2 variant med 140mm vifte og 15A og 14A på 12V: 29A tilsammen, ene kursen går til "P4" kontakten og den andre til ATX kontakten.

Kanskje et "problem" med at lasta er litt høyere enn "tomgangskjøring" og at temperatur øker og "river" med seg vifta til høyere omdreining og lyd, forsyninga "skryter" av å være stillegående, "problemet" er vel å finne så lette laster at "skrytet" blir oppfylt.

"Bråkebøtta" hos meg er 14dB SilenX vifta på innsida av Bigwater radiatoren i front av "kassa" mi, har Tagan 480-U01 PSU (21 - 28dB) den legger eg minst merke til.

PWM betyr kanskje: "Power Monitor"

MBM : "Main Board Monitor"

Begge programmer som viser tilstand fra sensorer bl.a. på hovedkort, harddisk mm. i windows?

Lenke til kommentar
Eller du kan ta frem loddebolten og lodde den på kablene til den gamle viften, så har du temperaturstyrt viftestyring på den og wink.gif

Har prøvd, men saken er det at på 11db utgaven av 120mm vifta sitter det en motstand som gjør at vifta får akkuratt riktig spenning. Hvis man kobler det på den interne viftestyringa så starter den rett og slett ikke pga. for lite spenning.

Derfor må man koble den på en 12v kontakt på en måte. Jeg gjorde det ved å ta å klippe av den ene ledningen som gikk ut ifra PSU med bare en molexkontakt på, og koble 12v (gul) og en 0v (sort) inn på en sukkerbit

Ut fra sukkerbiten festet jeg ledningene som kom fra vifta. Da ble det ingen ting som syntest at vifta var skiftet ut, og støyen sank betraktlig :)

hmm, hva er PWM og MBM? er det noen som har testa med å kjørt 11db silenx, det du mener?

PWM = PoWer Management (Tror jeg)

MBM = MotherBoard Monitor (Et program som man sjekker temperaturer og viftehastigheter)

Ja, jeg har en 11db SilentX vifte i Strømforsyninga mi ;)

edit: HAG var rakskere enn meg på avtrekkeren..

Endret av clvn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...