kabelsatan1 Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Nå avslører jeg muligens min totale inkompetanse, men la gå :smile: Bestilt meg en 5,6" LCD som jeg skal bruke i bilen, men før den havner der, må jeg teste den litt. Den skal ha 12V inn, så jeg tenkte at PSU'en kan brukes til det. Men... har målt litt på kontaktene, og det viser seg at "de røde" ledningene gir 5V, mens "de gule" gir 12V. Noen som kan forklare/utdype dette litt? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Ja. Det har seg sånn at du har to forskjellige spenninger ut fra PSU. Nemlig 5v og 12v. Dette er fordi at noe trenger 12 og noe 5. Motorer i HD, vifter, CD-rom o.l. bruker 12 volt, mens elektronikken som laser i cd og alt annet bruker 5 v. Du kobler bare LCD-skjermen fra 12 V til den svarte. Begge svarte er like. Jordet (0V). Men hvordan skal du få 230V inn i bilen din da?= Kan du ikke bare ta fra bilbatteriet? Eller skulle du ikke ha den i bilen..?? Lenke til kommentar
kabelsatan1 Skrevet 28. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2002 OK, det var noe slikt jeg tenkte meg også (koblingen, altså). Jeg venter på at Microplex skal få inn nye invertere (12V->230V). Regner med at 300W-varianten holder lenge (PSU'en til mitt microATX HK er oppgitt til 150W). Sikler allikevel på en 12V PSU. De er ganske dyre, men mere stabile, og søler ikke så mye med strømmen (hvilket det ikke er overflod av i en bil...). En annen ting, er at disse som regel er hjemme-mekka :-/ Elektronix selger også 12V PSU'er, men de nekter å selge meg en... (og nei, jeg har ikke noe skole som kan kjøpe for meg :smile:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå