Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL adapter/router er ikke et modem


Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet, eller først og fremst antar, var det ingen som i sin tid laget en spesifik definisjon av modem. Modem er rett og slett bare en forekling av Modulator/Demodulator. Altså en enhet som driver med modulasjon og demodulasjon (hvis det heter det på norsk også) kan dermed kalles et modem. Dernest er språk et dynamisk og uhåndterlig fenomen. Det folk sier er rett! Hør på språkteigen eller se på typisk norsk (evt. Värsta språket på SVT) så skjønner du hva jeg mener. Du kan akke og stønne å påstå at det å si schøkken og schøttkake er feil, men så lenge det er det folk sier spiller det ingen rolle!

 

Jeg har alltid kallt Netopia'n min for et ADSL-modem og det kommer jeg til å fortsette å gjøre! Så kan du bare påstå at det er feil og så påstår jeg at jeg har rett, men så lenge 90% av befolkningen kaller det for et ADSL-modem (inkl. Produsenter, leverandører, butikker, etc.) spiller det ingen rolle hva du synes.

 

S.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Si meg leser du bare overskriftene eller? Begge linkene snakker om interne PCI kort, som de kaller adapter. Men når de omtaler dagens system, de eksterne boksene som vi snakker om her, så kaller de dem konsekvent for ADSL modem! LOL. Eller det vil si pcplus er ikke veldig konsekvent. De kaller jo kortene sine for modem også! Mens cisco linken skiller mellom adapter (PCI kortene) og modem. Men det er jo naturlig i og med at alle PCI kort kalles vel adapter? Ethernet adapter, Graphics adapter..

 

S.

 

EDIT: Du krangler med deg selv i form av at de linkene du viser til ikke støtter dine argumenter men våre!

Endret av sjurba
Lenke til kommentar
mar, hvor og hvordan i det du siterte fra meg krangler jeg med meg selv?

Først sier du:

 

Et modem er en device som modulerer et analogt carrier signal (lyd) for å enkode digital informasjon, og som også demodulerer et slikt signal for å dekode overført informasjon.

ADSL er Digitalt. Ikke analogt.

 

Så sier du at

Du kan ikke kalle en device for et modem kun av den grunn at den driver med en eller annen form for modulering. Ta en titt her på alle de forskjellige formene for modulering som finnes: http://en.wikipedia.org/wiki/Modulation

 

Greit, så da var det første du sa altså feil eller mangelfult? Siden en "device" som modulerer/demodulerer ikke lenger er et modem. Så gjør du også et poeng av at ADSL er digitalt og ikke analogt, men linker til en informasjonside som sier at

ADSL uses primarily analog modulation schemes, so the 'D' in ADSL is a misnomer -- ADSL is simply a very fast analog dial-up connection

 

Siden du linker til sier også at

ADSL modems are also a kind of modem,

 

Dette kaller jeg å krangle med seg selv.

 

Edite: Quote glipp

 

Edit: Kort oppsummert: Du har sagt at modem er noe som modulerer/demodulerer et analogt signal over diverse carrier frekvenser (på godt norsk), og at ADSL "modem" ikke gjør dette og derfor ikke er et modem. Siden som du sier: ADSL er digitalt. Så linker du til noe som sier at ADSL modem modulerer analoge signaler...

 

Edit: Litt travelt på slutten, er jo lunsj nå klokken 12 :)

Endret av mar
Lenke til kommentar

Det er fra et telecomstandpunkt ikke tvil om at en ADSLboks har et modem i seg.

Eneste som kreves er at den modulerer/demodulerer noe. (hvordan og hva den modulerer spiller ingen trille). For ordens skyld er det ikke frekvensmodulasjon som foregår, det er bare på radioen din...

 

Når det gjelder å bruke passende begreper for de mindre lærde, syns jeg BOKS er et helt kurant uttrykk. det er en boks, og hva den gjører for de fleste knekkende likegyldig, og som debatten her viser, det er totalt uinteressant for andre enn hardcore telecomnerder (og det er ikke mange av oss her!) _hvordan_ den hvirker.

 

hilsen en telecomingeniør som er klar for påskeferie

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mye surr her.

 

ADSL er en av mange teknologier for å opprette en digital forbindelse over et analogt medium, i dette tilfellet en vanlig telefonlinje.

 

Alle digitale forbindelser som ikke baserer seg på diskrete spenningsnivåer (som internt i en prosessor) kan man jo si i bunn og grunn si baserer seg på et analogt medium.

Hvis man strekker det langt nok kan man si at til og med fiber er et analogt medium, i og med at det som overføres er lys -->elektromagnetiske svingninger som enten er til stede eller ikke (1/0)

 

Det er ingen prinsipiell forskjell på analoge modemer, ISDN og DSL (ADSL/SDSL/SHDSL/ADSL2), alle teknikkene baserer seg på at en bitstrøm moduleres inn på et analogt medium, altså kobberet.

Det samme kan man si om GSM, der en digital bitstrøm moduleres (GMSK) over et analogt medium, dvs eteren.

 

Alle disse teknologiene overfører derimot informasjon som er kodet digitalt, f.eks PCM-strømmen i ISDN, i motsetning til analog telefon eller analog mobiltelefon (NMT), hvor signalet som overføres er elektriske svingninger (i fase eller amplitude) som er proposjonale med stemmen til den som snakker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...