Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL adapter/router er ikke et modem


Anbefalte innlegg

ADSL modem er absolutt riktig termenologi for, et ADSL modem...

Gå inn på link:

http://www.speedtouch.co.uk/prod510e.asp?menuCurrPos=2.

 

Der står det:

"Low cost Ethernet modem"

Tar produsenten feil eller trådstarter?

 

ADSL bruker analoge bærefrekvenser til å kode inn digitale signal--->Modem

Heh, ikke godt å si, spesielt siden jeg ofte har sett ISDN-kort blitt omtalt som ISDN-modem...

Du vil IKKE se et ISDN-kort omtalt som modem fordi, det ikke er der.

På en ISDN-linje har du en ISDN-boks, denne boksen har to sider inne hos kunde og ut mot sentralen.

 

Ut mot sentralen er signalet modelert på samme måte som ADSL og kunne vært omtalt som modem. Man har imidlertidig valgt å kalle boksen for NT-boks, nett terminering.

 

Inn hos kunde er ikke signalet modelert, man har et rent digialt signal med en sende og mottaks retning. ( En buss )

Man bruker altså to par inne hos kunde

 

--->Derfor så har man IKKE ISDN-modem

Tror det han prøver å si er at feilaktig terminologi kanskje har blitt brukt før også.

Endelig en som fattet det :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KANSKJE burde den som i det hele tatt begynte denne tråden lære seg at der finnes uttalige forskjellige routere og modemer der ut... og mange leverandæører bruker forskjellige til og med innad i sin krets...

 

Jeg personlig her et MODEM med en innebygd router.... Router ( DHCP server ) er den som gir ut addresser til alle de evnt forskjellige pc'ene du har i nettverket ditt. Modemet bare ringer opp, ikke alle routere har innebygd switch en gang.. Jeg har f.eks en switch koblet inn i mitt modem ( med innebygd router ) som kobler hele nettverket sammen...

 

 

 

Gawd.... :thumbdown:

Nei, du har en ADSL-adapter/router.

"Router (DHCP server )"? Mener du at en router er en DHCP server? Og hva har det med saken å gjøre om du har en switch innebygget i ADSL-adapteren eller ikke?

nei ikke for slike som deg som vet mer enn de fleste andre og ikek trenger en enkelre forklaring.... Men å forklare dette for tanta mi for.eksempel er så bortkastet tid som det kan bli,

 

Simplifisert slik at de fleste mennesker forstår dette... En annen generasjon som gjerne har hatt et modem 28.8 og brukt de ti evigheter... Derfor ble også ISDN kort ofte kallt ISDN modem, og dermed igjen ble det ADSL modem....

 

 

Hvis problematikken din er at det er vanskelig å hjelpe folk/forklare folk hva problemet i demmes nettverk er eller lignende... Råder ejg deg til 1 av 2 ting...

 

Enten gi faen og ikek svar på de innleggene.. slipepr du mye hodebry :yes:

 

Eller om du er ute etter å hjelpe folk så burde du sette deg inn i de forenkla utrykkene og lage deg selv et oppsett på hvordan du skla forklare/ghjelpe disse folkene med å komme seg forbi problemet...

 

Å bruke avanserte termologier til enkle mennesker fungerer bare ikke..... :ermm:

Lenke til kommentar

Som en tillegs notat før jeg stikker, så vil jeg legge til at jeg er ganske enig pango... men det fungerer dessverre ikke slik, folk flest ville ha forstått enda mindre.. Vi som sitter med litt mer kunnskap om data må bare bøye oss etter og prøve å forklare ting på en enklere måte...

 

Har du jobbet i Telehuset i 4 år slik som jeg gjorde ( før ejg sluttet av frustrasjon ) og får inn slike kunder som jeg fikk alt for ofte... Må du bare simplifisere ting og forklare det på enklest mulig måte...

 

Tro meg,,,, å jobbe som IT-hjelp til privatkunder SUGER bigtime... Vil du jobbe som IT ansvarlig... HÅP... HÅP på at du kommer deg inn i en bedrift med arbeidere som i alle fall har litt peiling... :roll:

Lenke til kommentar
Viker som om folk ikke helt får med seg ordet modem.. MODulator/DEModulator.

 

Så lenge boksen modulerer og demodulerer signaler er det et modem, spiller ingen rolle om den modulerer signaler du kan høre, radiosignaler eller hva det måtte være.

 

Og Pango, kanskje du skulle følge videre din egen link til http://en.wikipedia.org/wiki/Modem og lese om modem der..

Jeg er ikke enig, ja ADSL driver med en form for modulering; DMT.

Men, det er ikke den samme formen for modulering som et modem driver med, videre er ADSL digitalt ifølge flere artikler jeg har lest, dessuten så er strengt tatt moduleringen/demoduleringen en liten del av all den funksjonaliteten maskinen har. Om den modulerer eller ikke - det er mer beskrivende og kalle en slik sak for ADSL-router eller ADSL-adapter, synes jeg.

 

En annen ting også, mange kaller rett og slett ADSL-adapteren sin for "modemet", hvordan skal du kunne vite om det er snakk om et gammelt eller nytt type modem uten kontekst? De fleste internettbrukerene i verden bruker visstnok nemlig vanlig analogt modem fremdeles.

 

Når den gamle versjonen for modem er helt forsvunnet så blir det mer riktig å kalle ADSL-adapter for modem - selv om modem-funksjonen er usynlig og ubetydelig for brukeren.

Lenke til kommentar

Og hvor står det at betegnelsen modem bare skal brukes for de formene for modulering som modem for analog telefoni bruker?

 

Selv om du er vant til å bare kalle den type modem for modem betyr det ikke at alle dermed må slutte å bruke betegnelsen når det ikke dreier seg om analog telefoni. Skal vi begynne å si at adapter ikke skal brukes på andre ting en strømadapter også? Ordet modem ble ikke oppfunnet for analoge telefonlinjer, og den begrenser seg heller ikke til det.

Lenke til kommentar
Og hvor står det at betegnelsen modem bare skal brukes for de formene for modulering som modem for analog telefoni bruker?

 

Selv om du er vant til å bare kalle den type modem for modem betyr det ikke at alle dermed må slutte å bruke betegnelsen når det ikke dreier seg om analog telefoni. Skal vi begynne å si at adapter ikke skal brukes på andre ting en strømadapter også? Ordet modem ble ikke oppfunnet for analoge telefonlinjer, og den begrenser seg heller ikke til det.

Se definisjonen på toppen av linken du sa jeg burde lese (som jeg har lest lenge før du nevnte den, takk).

Hvor mye funksjonalitet mener du en device som modulerer og demodulerer bør ha før den ikke bør kalles et modem?

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_Di...Subscriber_Line

 

 

"It is worth noting that in contrast to the modulation schemes that baseband technologies like Gigabit Ethernet use, ADSL uses primarily analog modulation schemes, so the 'D' in ADSL is a misnomer -- ADSL is simply a very fast analog dial-up connection (using PPPoE) with much higher symbol rates and much faster handshaking between modems."

 

'nuff said...

Lenke til kommentar
Pango: hvis du hadde lest det som stod i den siden så ville du kommet over dette:

 

ADSL modems are also a kind of modem, the main difference being that they are not limited to the "voiceband" audio frequencies carried over the telephone line.

" Jeg er ikke enig, ja ADSL driver med en form for modulering; DMT."

Lenke til kommentar
"It is worth noting that in contrast to the modulation schemes that baseband technologies like Gigabit Ethernet use, ADSL uses primarily analog modulation schemes, so the 'D' in ADSL is a misnomer -- ADSL is simply a very fast analog dial-up connection (using PPPoE) with much higher symbol rates and much faster handshaking between modems."

Så hvis engelsken min er i nærheten av hva jeg liker å tro den er så betyr dette at den speedtouch saken jeg har på hylla her er et modem, som kommuniserer med nok et modem, som kommuniserer med nok et modem, som...

Bare at denne typen modem kommuniserer mye raskere enn de modemene vi kjenner fra "gamle dager"?

Endret av trost i taklampa
Lenke til kommentar

Hadde tenkt å holde meg unna denne tråden. Det er mange av dere som bør lese litt mer før dere uttaler dere... :roll:

 

OSI modellen og definisjoner er en god ting å starte med.

 

Her er en god side med mye fin lesing:

 

About Networking

 

Networking Glossary - Dictionary of Computer, Internet and Network Terms

 

Definition: Modem is an acronym for "Modulator Demodulator."

 

Les også mer om OSI-model!

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_Di...Subscriber_Line

 

 

"It is worth noting that in contrast to the modulation schemes that baseband technologies like Gigabit Ethernet use, ADSL uses primarily analog modulation schemes, so the 'D' in ADSL is a misnomer -- ADSL is simply a very fast analog dial-up connection (using PPPoE) with much higher symbol rates and much faster handshaking between modems."

 

'nuff said...

http://computer.howstuffworks.com/dsl.htm/printable

 

"Modern equipment that sends digital rather than analog data can safely use much more of the telephone line's capacity. DSL does just that."

Lenke til kommentar
Pango: hvis du hadde lest det som stod i den siden så ville du kommet over dette:

 

ADSL modems are also a kind of modem, the main difference being that they are not limited to the "voiceband" audio frequencies carried over the telephone line.

" Jeg er ikke enig, ja ADSL driver med en form for modulering; DMT."

Du er noe av det staeste jeg har sett.

ADSL modulerer og demodulerer og omsetter modulerte signaler til digitale signaler. ADSL henter signalet fra standard telefonlinje. ADSL signalet bæres av analoge bærefreksvenser. ADSL defineres som bredbånd pga av den høye hastigheten.

"Analogt" modem modulerer og demodulerer og omsetter modulerte signaler til digitale signaler. Analogt modem henter signalet fra standard telefonlinje. Analogt modem signalet bæres av analoge bærefreksvenser. Analogt modem defineres ikke som bredbånd pga av den lave hastigheten.

 

Vi snakker altså om to enheter som på alle vesentlige punkter fungerer på samme måte. De har bare vidt forskjellig ytelse og bruker forskjellige moduleringsteknikker og frekvenser. Merk at analoge modem også har endret moduleringsteknikk vesentlig siden 300baud.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke trådstarter helt selv vet hva han skal kalle et adsl modem. Det snubles både i begrepene device (ting!) adapter og kun benevnelsen adls. Dårligere begreper synes nå jeg. Når man hører ordet adsldevice utenfor kontekst så aner jo ingen hva en snakker om! Eller for eksempel setningen "koble telefonledningen fra splitter til adsl". Det blir jo veldig feil og mangelfult.

 

Altså er adlsmodem et bra utrykk for oss enkle mennesker. Hvis man da ikke er så avansert som visse ex-butikkselgere fra telehuset er her i forumet?

 

Ved en sveip innom alle store leverandører: Linksys, 3Com, Netgear, Asus, SMC så bruker samtlige benevnelsen adsl modem, dsl modem, cable modem og broadband modem. INGEN bruker benevnelsen adsl-device eller adapter.

 

Vi kan vel derfor konkludere med at terminologien adsl modem er korrekt og er noe alle forstår. Og noe som ingen burde bruke tid på å irritere seg over?

Lenke til kommentar
Pango: hvis du hadde lest det som stod i den siden så ville du kommet over dette:

 

ADSL modems are also a kind of modem, the main difference being that they are not limited to the "voiceband" audio frequencies carried over the telephone line.

" Jeg er ikke enig, ja ADSL driver med en form for modulering; DMT."

Du er noe av det staeste jeg har sett.

ADSL modulerer og demodulerer og omsetter modulerte signaler til digitale signaler. ADSL henter signalet fra standard telefonlinje. ADSL signalet bæres av analoge bærefreksvenser. ADSL defineres som bredbånd pga av den høye hastigheten.

"Analogt" modem modulerer og demodulerer og omsetter modulerte signaler til digitale signaler. Analogt modem henter signalet fra standard telefonlinje. Analogt modem signalet bæres av analoge bærefreksvenser. Analogt modem defineres ikke som bredbånd pga av den lave hastigheten.

 

Vi snakker altså om to enheter som på alle vesentlige punkter fungerer på samme måte. De har bare vidt forskjellig ytelse og bruker forskjellige moduleringsteknikker og frekvenser. Merk at analoge modem også har endret moduleringsteknikk vesentlig siden 300baud.

Det jeg prøvde å si med det der var bare at jeg er enig i at ADSL driver med en form for modulering og demodulering - at jeg allerede hadde sagt meg enig i det, siden pimp0r ikke hadde fått deg med seg.

Lenke til kommentar

Enkelte som krangler litt med seg selv her..

 

Sitat fra pango:

Et modem er en device som modulerer et analogt carrier signal (lyd) for å enkode digital informasjon, og som også demodulerer et slikt signal for å dekode overført informasjon.

ADSL er Digitalt. Ikke analogt.

 

Du kan ikke kalle en device for et modem kun av den grunn at den driver med en eller annen form for modulering. Ta en titt her på alle de forskjellige formene for modulering som finnes: http://en.wikipedia.org/wiki/Modulation

 

Og på wikipedia som det linkes til står det blant annet:

 

A modem (a portmanteau word constructed from modulator and demodulator) is a device that modulates an analog carrier signal (sound), to encode digital information, and that also demodulates such a carrier signal to decode the transmitted information.

 

ADSL can use any of a variety of modulation techniques, but the ANSI and ETSI standards use DMT modulation schemes. It is worth noting that in contrast to the modulation schemes that baseband technologies like Gigabit Ethernet use, ADSL uses primarily analog modulation schemes, so the 'D' in ADSL is a misnomer -- ADSL is simply a very fast analog dial-up connection (using PPPoE) with much higher symbol rates and much faster handshaking between modems.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke trådstarter helt selv vet hva han skal kalle et adsl modem. Det snubles både i begrepene device (ting!) adapter og kun benevnelsen adls. Dårligere begreper synes nå jeg. Når man hører ordet adsldevice utenfor kontekst så aner jo ingen hva en snakker om! Eller for eksempel setningen "koble telefonledningen fra splitter til adsl". Det blir jo veldig feil og mangelfult.

 

Altså er adlsmodem et bra utrykk for oss enkle mennesker. Hvis man da ikke er så avansert som visse ex-butikkselgere fra telehuset er her i forumet?

 

Ved en sveip innom alle store leverandører: Linksys, 3Com, Netgear, Asus, SMC så bruker samtlige benevnelsen adsl modem, dsl modem, cable modem og broadband modem. INGEN bruker benevnelsen adsl-device eller adapter.

 

Vi kan vel derfor konkludere med at terminologien adsl modem er korrekt og er noe alle forstår. Og noe som ingen burde bruke tid på å irritere seg over?

Etter fem sekunder på google fant jeg dette:

 

http://www.pcplus.co.uk/reviews/default.as...subsectionid=44

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/rou...080093e35.shtml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...