Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL adapter/router er ikke et modem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kva med å forklare litt her?

Router er router, det veit me. Men kva med den boksen som står plugga i splitteren då, den etter routeren? Er ikkje det eit ADSL-modem? Er ikkje ADSL oppringt samband (nokon som fortalde meg det ein gong)? For å ringe opp må ein jo ha eit modem...

Lenke til kommentar

He? Det visste jeg ikke. En kjapp titt på telenor og online.no sine ADSL sider så finner man ordet ADSL-MODEM ett tyvetalls ganger. Se overskriften på denne veiledningen: Thomson

 

Eller les produktveiledningen som fulgte med min forrige router: " The 3Com® ADSL Wireless 11g Firewall Router combines an ADSL modem, router, 802.11g wireless access point, ...

 

Ikke rart man bruker begrepet når utstyrsprodusenter og tjenesteleverandører gjør det konsekvent. Eller hvem tar feil her?

Lenke til kommentar

Modem betyr modlulering, demodulering. Det er nødt til og være en modem del i en ADSL boks, om den har router eller ikke, vis den ikke har router kalles den vanligvis et ADSL modem. Nettop forde den modlulerer og demodulerer et signal inn på den analoge linjen.

 

Vis ikke jeg driter fullstendig på leggen her, så bruker ADSL en frekvensmodulert signal som ligger litt høyere enn frekvensen telefonen bruker. Dette er også grunnen til at man kan "splitte" en telefon linje. Det splitteren gjør er og flytte ADSL signalet litt høyere i frekvens båndet, slik at det også er plass til telefon signalet.

 

ISDN derimot er heldigitalt og sender data som pakker på protokoll niva, slik som ethernet.

 

Tar forbehold om dette kansje ikke er 100% korrekt.

Lenke til kommentar
Modem betyr modlulering, demodulering. Det er nødt til og være en modem del i en ADSL boks, om den har router eller ikke, vis den ikke har router kalles den vanligvis et ADSL modem. Nettop forde den modlulerer og demodulerer et signal inn på den analoge linjen.

 

Vis ikke jeg driter fullstendig på leggen her, så bruker ADSL en frekvensmodulert signal som ligger litt høyere enn frekvensen telefonen bruker. Dette er også grunnen til at man kan "splitte" en telefon linje. Det splitteren gjør er og flytte ADSL signalet litt høyere i frekvens båndet, slik at det også er plass til telefon signalet.

 

ISDN derimot er heldigitalt og sender data som pakker på protokoll niva, slik som ethernet.

 

Tar forbehold om dette kansje ikke er 100% korrekt.

Du kan ikke kalle en device for et modem kun av den grunn at den driver med en eller annen form for modulering. Ta en titt her på alle de forskjellige formene for modulering som finnes: http://en.wikipedia.org/wiki/Modulation

 

Du sier at ADSL modulerer og demodulerer et signal inn på den analoge [telefonlinjen], mens like etterpå sier du at ISDN derimot er 100% digitalt, over en analog telefonlinje?

 

ADSL er digitalt og sender digitale signaler over telefonlinjene, den driver ikke med modulering og/eller demodulering slik et vanlig modem gjør.

Lenke til kommentar

Det som gjør ADSL så genialt er vel at man kan bruke de gamle kobberledningene. Man bruker ikke noen form for modulering, men man utnytter de resterende frekvensene som ikke blir benyttet av ISDN/analog telefon.

Endret av enl
Lenke til kommentar
Det som gjør ADSL så genialt er vel at man kan bruke de gamle kobberledningene. Man bruker ikke noen form for modulering, men man utnytter de resterende frekvensene som ikke blir benyttet av ISDN/analog telefon.

Jo, ADSL bruker også modulering, men DTM såvidt jeg vet.

Modem bruker QAM og PSK.

Lenke til kommentar

KANSKJE burde den som i det hele tatt begynte denne tråden lære seg at der finnes uttalige forskjellige routere og modemer der ut... og mange leverandæører bruker forskjellige til og med innad i sin krets...

 

Jeg personlig her et MODEM med en innebygd router.... Router ( DHCP server ) er den som gir ut addresser til alle de evnt forskjellige pc'ene du har i nettverket ditt. Modemet bare ringer opp, ikke alle routere har innebygd switch en gang.. Jeg har f.eks en switch koblet inn i mitt modem ( med innebygd router ) som kobler hele nettverket sammen...

 

 

 

Gawd.... :thumbdown:

Lenke til kommentar
ADSL modem er absolutt riktig termenologi for, et ADSL modem...

Gå inn på link:

http://www.speedtouch.co.uk/prod510e.asp?menuCurrPos=2.

 

Der står det:

"Low cost Ethernet modem"

Tar produsenten feil eller trådstarter?

 

ADSL bruker analoge bærefrekvenser til å kode inn digitale signal--->Modem

Heh, ikke godt å si, spesielt siden jeg ofte har sett ISDN-kort blitt omtalt som ISDN-modem...

Lenke til kommentar

Alle signaler som går ut fra din hus vegg er jo analoge, er det noen som tviler på dette ta kontakt med din levrandør og hør.

 

Pango: Hver venlig og slå opp betydningen av ADSL. Og hvordan den sender signaler.

 

Splitteren står foran både ADSL modemet og ISDN boksen din og splitter et analogt signal fra telenors sentral.

Lenke til kommentar
KANSKJE burde den som i det hele tatt begynte denne tråden lære seg at der finnes uttalige forskjellige routere og modemer der ut... og mange leverandæører bruker forskjellige til og med innad i sin krets...

 

Jeg personlig her et MODEM med en innebygd router.... Router ( DHCP server ) er den som gir ut addresser til alle de evnt forskjellige pc'ene du har i nettverket ditt. Modemet bare ringer opp, ikke alle routere har innebygd switch en gang.. Jeg har f.eks en switch koblet inn i mitt modem ( med innebygd router ) som kobler hele nettverket sammen...

 

 

 

Gawd.... :thumbdown:

Nei, du har en ADSL-adapter/router.

"Router (DHCP server )"? Mener du at en router er en DHCP server? Og hva har det med saken å gjøre om du har en switch innebygget i ADSL-adapteren eller ikke?

Lenke til kommentar
ADSL modem er absolutt riktig termenologi for, et ADSL modem...

Gå inn på link:

http://www.speedtouch.co.uk/prod510e.asp?menuCurrPos=2.

 

Der står det:

"Low cost Ethernet modem"

Tar produsenten feil eller trådstarter?

 

ADSL bruker analoge bærefrekvenser til å kode inn digitale signal--->Modem

Heh, ikke godt å si, spesielt siden jeg ofte har sett ISDN-kort blitt omtalt som ISDN-modem...

Du vil IKKE se et ISDN-kort omtalt som modem fordi, det ikke er der.

På en ISDN-linje har du en ISDN-boks, denne boksen har to sider inne hos kunde og ut mot sentralen.

 

Ut mot sentralen er signalet modelert på samme måte som ADSL og kunne vært omtalt som modem. Man har imidlertidig valgt å kalle boksen for NT-boks, nett terminering.

 

Inn hos kunde er ikke signalet modelert, man har et rent digialt signal med en sende og mottaks retning. ( En buss )

Man bruker altså to par inne hos kunde

 

--->Derfor så har man IKKE ISDN-modem

Lenke til kommentar
Alle signaler som går ut fra din hus vegg er jo analoge, er det noen som tviler på dette ta kontakt med din levrandør og hør.

 

Pango: Hver venlig og slå opp betydningen av ADSL. Og hvordan den sender signaler.

 

Splitteren står foran både ADSL modemet og ISDN boksen din og splitter et analogt signal fra telenors sentral.

Så ADSL er ikke digitalt og alt som driver med modulering eller demodulering kan kalles et modem?

Lenke til kommentar

Ordet modem har bare blitt et felles navn for den deviceen som "ringer/kobler" opp nettet...

 

Jeg skjønner ikek hva som er så vanskelig med dette....

 

 

Det er helt riktig hva en sier lengre oppe her om at ADSL bare bruker en annen frekvens ( gjerne en høyere frekvens ) av den alaloge linjen som allerede ligger i 100% av norge ( kobber tråder )

 

Dere må huske på, at der er en veldig enkel grunn til hvorfor Telenor og andre leverandører simplifiserer navn og tegninger for oppkobling og generell forståelse av ADSL og telefoni.... Mennesker generelt er dumme dyr som ikek forstår alt, mange av de eldre generasjonen,, faktisk kanskje bare en generasjon eldre enn oss forstår ikke en DØYT om det blir noe særlig mer avansert enn det allerede er... Og det gjør jobben min enda lettere,,, for da slipper ejg å sitte å forklare vær eneste sjel jeg kjenner om hvordan de skal få til ADSL'en sin

Lenke til kommentar
ADSL modem er absolutt riktig termenologi for, et ADSL modem...

Gå inn på link:

http://www.speedtouch.co.uk/prod510e.asp?menuCurrPos=2.

 

Der står det:

"Low cost Ethernet modem"

Tar produsenten feil eller trådstarter?

 

ADSL bruker analoge bærefrekvenser til å kode inn digitale signal--->Modem

Heh, ikke godt å si, spesielt siden jeg ofte har sett ISDN-kort blitt omtalt som ISDN-modem...

Du vil IKKE se et ISDN-kort omtalt som modem fordi, det ikke er der.

På en ISDN-linje har du en ISDN-boks, denne boksen har to sider inne hos kunde og ut mot sentralen.

 

Ut mot sentralen er signalet modelert på samme måte som ADSL og kunne vært omtalt som modem. Man har imidlertidig valgt å kalle boksen for NT-boks, nett terminering.

 

Inn hos kunde er ikke signalet modelert, man har et rent digialt signal med en sende og mottaks retning. ( En buss )

Man bruker altså to par inne hos kunde

 

--->Derfor så har man IKKE ISDN-modem

Tror det han prøver å si er at feilaktig terminologi kanskje har blitt brukt før også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...