Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Opne Porter (3Com)

Gjest Slettet+1374861

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1374861

Jeg har gått til innkjøp av en router som for noen uker siden var ukens tilbud på Komplett. Dette er forsåvidt også mitt første kjøp av router.

Denne routeren er av merket 3Com og heter OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Router (3CRWE554G72T).

Denne routeren har fungert utmerket til det helt basic som å holde oppe internettet selvom jeg kjører PPPoE med Telenor oppkobling, og også alt som har med trådløst nettverk har fungert utmerket uten noe downtime.

Det har seg sånn at jeg (dessverre?) er en gamer, og dermed stiller en del krav til opne porter. Så tenkte jeg jeg skulle opne porten 6112 for spill på Battle.net (Warcraft), og da kom problemene. Ikke får jeg spillt med flere maskiner der, og den ene jeg spiller på har også problemer med at jeg må reconnecte mellom hver game.

Hvilke muligheter har jeg for å stille inn? Jeg kan sette opp diverse "Virtual Server"/"Virtual DMZ" innstillinger jeg egentlig ikke er heeelt inne i. Det er også noe som heter "Special Apps" der det faktisk er en innstilling for "Battle.net", men jeg får ikke denne til å virke noe bedre på flere maskiner (leser i div help at det meste er beregnet på EN MASKIN).

Noe hjelp å få med å få opnet 6112? Jeg har ikke noe imot at den står HELT ÅPEN 24/7. Tar gjerne i bruk third party programvare. Bare få den åpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1374861

Jo takk for URLen, men hadde det bare vert så enkelt :\

Denne siden har nok ikke sett på dette fra en gamers perspektiv.

Noe av det som er fint på en måte med router, lett for flere å koble seg på uten å måtte taue internettet gjennom maskin etter maskin fra en "kjernemaskin", har også blitt ett problem.

Ser man nøye på guiden på PortForward.com så ser man at man må sette inn en custom port som skal opnes, men denne er også da knytt opp mot en IP. Her ligger problemet. Skal man game'e er man ofte flere, og det vil si at flere maskiner (flere IPer) skal da ha oppe samme port. Skulle jeg prøve å legge til samme port på flere IPer blir det bråstopp i instillingene. Det er rett og slett ikke lov.

Hva kan jeg gjøre med dette?

Lenke til kommentar

Slå av hele brannmuren!

Så kan du heller bruke en software-basert brannmur på din egen PC...

Funksjonen du egentlig skal bruke heter special apps, men har erfaring med at det ikke virker like sømløst hver gang med routerne til 3Com...

Wintel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Virker hakket enklere med SMC må jeg si.

Uansett, det er jo Special Apps her, men de virker jo bare på EN MASKIN (lest fra "Help"), og er beregnet på at jeg skal kunne hoste (lage) gamer på f.eks. Battle.net.

Unasett, prøvde skru på "Plug and Play", funket dessverre dårlig.

Slå av hele brannmuren? da blir neste spørsmål, HVORDAN?

Nå vet jeg egentlig ikke hva det innebærer men ser noe "Disable NAT" som jeg har hørt noe om. Vet ikke noe videre hvilken effekt det har. Forklaring?

Uansett, fins ingen "Disable Firewall" knapp eller instilling, eller noe som i det heletatt ligner.

Dem har ikke gjort det lett.

Lenke til kommentar

du må legge inn spillet/spillene under "special applications" som nevnt

Liste over vanlige porter:

(OBS: There are two lists below. The first shows ports used by common applications for forwarding. The second lists common ports used for triggering)

http://www.portforward.com/cports.htm

For battle.net

http://www.portforward.com/cportsnotes/bat...t/battlenet.htm

så hvis ikke den allerede innlagte battle.net funker, lager du bare din egen

Gå til firewall->special apps->new

velg other og kall den for hva du vil

Sett port range 6112-6119 for både TCP og UDP som nevnt i link over

For å slå av firewall helt ..gå til firewall->security og disable firewall

Lenke til kommentar
For å slå av firewall helt ..gå til firewall->security og disable firewall

Hvor finner du firewall->security?

Har samme router som trådstarter, og jeg har også stussa litt på hvordan man slår av brannmuren.

Edit: Hvor finner du firewall->security?......Firewall ser jeg selvfølgelig, men det er "security" jeg leter vilt og hemningsløst etter:)

Endret av trost i taklampa
Lenke til kommentar

Jo, men det er jo ikke no' "disable firewall" der.

Disable NAT ja, men kanskje jeg er så teit at jeg ikke skjønner at det er samme sak?:)

Edit: Ble nok litt dårlig formulert. Vi har 5 maskiner koblet i nett her i heimen, og sånn som det er nå så har alle "interne" IP adresser (192.168...osv), mens routeren gir en felles offisiell IP adresse ut til det store internettet. Hvis jeg disabler NAT i routeren, vil det si at alle maskinene bak vil få "offisielle" IP adresser, og at branmuren i routeren da er slått av?

Vi har Bluecom som ISP.

Endret av trost i taklampa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Uff, har vel prøvd det meste som står her. Jeg ser jo for meg at rimlig mange har dette problemet og har hatt det før meg, men at det ikke fins noen umiddelbar løsning er jo rimlig slappt. Hva tenke dem når de laga dette? Skal det være umulig for brukeren?

Jeg bruker som sagt Telenor (PPPoE), og hvis jeg disabler NAT forsvinner hele internettet. Har ingen god forklaring på hvorfor. Det bare blir sånn.

(Trost, sifra hvis du finner ut noe lurt)

Håper fortsatt på at en kan komme og gi me en løsning på dette. Takk for alle svarene!

Lenke til kommentar

Vet egentlig ikke om noe lurt. Er selv ingen hardcore gamer, men jeg har et par andre i huset som spiller ganske heftig og jeg har hittil ikke fått noen klager.

Routeren fungerer forøvrig upåklagelig, men det kunne vært artig å få vite om noen har klart å "disable" brannmuren i denne routeren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Routeren fungerer forøvrig upåklagelig, men det kunne vært artig å få vite om noen har klart å "disable" brannmuren i denne routeren.

Det er enkelt å "disable" firewall mot en spesifikk PC.

Man velger "Firewall" i venstre kant, deretter "Redirect request to Virtual DMZ host" under "Virtual DMZ". Legg inn ip-adressen til PC'en du skal benytte.

Dette gjør at 3Com'en "rått" sender videre trafikk til denne adressen.

Hadde vært kult om dere prøvde dette.

Har selv samme ruter og prøver å få opp port forwarding (f.eks. en Virtual Server på port 80, web-server på en PC i lokalnettet) men dette får jeg ikke til å virke. Har satt det opp slik som 3Com sier + alle de "google's" jeg finner, men fungerer ikke... :-(

Har oppgradert firmware til siste versjon.

Noen som har noen tips før jeg hiver 3com'en på sjøen og setter opp en bedre box... ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

mest aggresjon å ikke kunne surre på battle.net.

trådløsnettverket er jo okay, men ikke problemfritt.

vet ikke hvor godt det hadde fungert på battle.net selvom jeg hadde fått det opp siden det krever konstant connection.

ikke engang det nordmann sier her vil jo redde meg.

kan ta å se litt nermere på det seinere hvis ingen andre får gjort det.

Lenke til kommentar
vet ikke hvor godt det hadde fungert på battle.net selvom jeg hadde fått det opp siden det krever konstant connection.

Er ikke sikker da jeg ikke har prøvd selv, men tror at det jeg forklarte vil fjerne all firewall mot den ip-adressen du legger inn. Det er i alle fall det all dokumentasjon fra 3Com sier...

Når det gjelder "Special Apps" funksjonen vil den fungere på nesten samme måte hvis det er satt riktig opp mot Battle.net.

Problemet er at 3Com bare har støtte for EN (!) pc... dessverre... så hvis du vil ha flere samtidige pcer til å spille samtidig må du sette opp en ny "brannmur" som du evt setter opp "Redirect request to Virtual DMZ host" til og deretter styrer firewallen på denne... men da kunne du heller ha byttet ut hele 3Comen.. ;-)

Mitt tips er at det ikke går å sette opp denne type spill på flere samtidige pcer....

Håper jeg tar feil... ;-)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Megabump!

Hvorfor går det ikkje ann å spille 2 stk på samme nettverket med denne ruteren på battle.net ? Spiller WC3 frozen throne.

Jeg kan logge inn på battle.net på begge maskinene i nettverket, men ikkje samtidig :cry:

Ser jammen ut som jeg må dele internetten med 2 nettverkskort og ikkje den dumme ruteren :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...