phun-ky Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) vet ikke helt hvor dette spm skal hen, da det kan være på både php OG java delen (mtp prosessering av POST og GET funksjoner. har en form som jeg vil prosessere videre (hvilket språk jeg benytter er ikke viktig, men bruker java og php), og har tungen rett i munnen ved alt annet en radiobutton. hvordan skal jeg hente ut dataene? har feks disse: <input name=" 32" type="radio" value="radiobutton">balbla <input name=" 32" type="radio" value="radiobutton">123 <input name=" 32" type="radio" value="radiobutton">325 <input name=" 32" type="radio" value="radiobutton">2564 <input name=" 32" type="radio" value="radiobutton">1231 det er nå sånn at bruker bare kan velge et option (en radiobutton knapp). hvordan henter jeg ut den som er merket? Endret 27. mars 2005 av phun-ky Lenke til kommentar
joffar Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Antar at brukeren trykker p[ en elle annen submit knapp.. Du henter da ut verdien med en $_POST[' '] i php. Tror kanskje at du m[ velge ett annet navn isteden for 32. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 hm.. du mener feks: php: $spm = $_POST["32"]; java: String spm = request.getParameter("32"); ? så enkelt som det? og da vil den hente ut den radioknappen som er merket? Lenke til kommentar
joffar Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Det er iallefall slik det virker i php. Men jeg tror ikke php tillater variable som starter med tall, slik at det er mulig at $_POST[32] vil gi en feil... Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 funker fint i java, men ikke php nei.. Lenke til kommentar
joffar Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 funker fint i java, men ikke php nei.. forandret du navnet på radiobuttonene? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Det er iallefall slik det virker i php. Men jeg tror ikke php tillater variable som starter med tall, slik at det er mulig at $_POST[32] vil gi en feil... Pfff! $_POST er da en array, og nøkler i en array kan fint ha tallnavn eller begynne på tall. Hadde du derimot satset på å bruke register_globals-versjonen av $_POST[32] så hadde du nok støtt på problemer mtp. variabelnavn som begynner på et tall. Lenke til kommentar
joffar Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Det er iallefall slik det virker i php. Men jeg tror ikke php tillater variable som starter med tall, slik at det er mulig at $_POST[32] vil gi en feil... Pfff! $_POST er da en array, og nøkler i en array kan fint ha tallnavn eller begynne på tall. Hadde du derimot satset på å bruke register_globals-versjonen av $_POST[32] så hadde du nok støtt på problemer mtp. variabelnavn som begynner på et tall. Well der lærte jeg noe nytt igjen.. men som jeg sa, var ikke helt sikker.. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 HTML tillater ikke at verdien til en name-attributt starter med nummer: ID and NAME tokens must begin with a letter ([A-Za-z]) and may be followed by any number of letters, digits ([0-9]), hyphens ("-"), underscores ("_"), colons (":"), and periods ("."). Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2005 tillater og tillater.. har jeg en input som heter 32 så funker det å hente ut det.. ikke noe feil.. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Leste du innlegget mitt ovenfor? At ugyldige attributtnavn tilsynelatende fungerer, er i så fall en nettleserfeil. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2005 ja, jeg leste innlegget ditt, står ikke noe om "nettleserfeil" hvis du viste til linken, så så jeg ikke der. men hvis du mener det er syntaksfeil på dette: <input name=" 29" type="radio" value="radiobutton"> som blir nettleserfeil, hvorfor slår ikke iexplore eller firefox ut da? funker helt fint det Lenke til kommentar
joffar Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Mulig det er fordi du starter med ett mellomrom??? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Beklager tonen min ovenfor, jeg kan prøve å forklare bedre: <input name=" 29" type="radio" value="radiobutton"> er ingen syntaksfeil, verken i XHTML eller i HTML. I følge spesifikasjonen skal mellomrommet i name=" 29" ignoreres, og tolkes som name=" 29". Men, den samme spesifikasjonen sier at navnet, i dette tilfellet «29», må starte med en bokstav fra a til z, som er nevnt i et tidligere innlegg. I teorien skal et input-element med et ugyldig navn ikke få et navn i det hele tatt. «Nettleserfeilen» kommer når nettleserne likevel velger å tolke dette som et korrekt navn, og overfører variablene til neste side. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 enda ikke fått svar på spm mitt.. da bare EN radiobutton med id'en <navn> kan være merket, HVORDAN henter jeg ut det? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 <input name="navn" type="radio" value="verdi1">balbla <input name="navn" type="radio" value="verdi2">123 Og i PHP, dersom form method="post": $_POST['navn'] Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) henter det du oppga nå den som er merket? edit: nå er jeg på rett spor! takker Endret 27. mars 2005 av phun-ky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå