qtip Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Hei! Jeg har oppsett som følger og forsøk er å koble til en bærbar i et trådløst nett. Stasjonær med PCI nettverkskort og RASPPPOER installert mot Telenor, har en Speed Touch Home ruter/modem. Når jeg kobler til Dlink og forsøker å komme på nett med den bærbare, får jeg ikke tilgang i nettleseren. Jeg får heller ikke tilgang til nett på stasjonær via RASPPOE dial-up'en. Kobler jeg fra den trådløse og tilbake til "normal' får jeg nettilgang på stasjonær pc. Hva er det som er galt? Kan det være noe i SpeedTouch modemet som jeg må resette? Må jeg fjerne RASPPOE installasjonen på den stasjonære? Lurer også på det trådløse nettet, hvordan bør jeg konfiugere ift. sikkerhet etc? Finnes det noen gode siter som forklarer litt mer ift. oppsett av Dlink'en? Jeg kjører forresten win2000 på stasjonær og winxp på bærbar. Håper på svar. Qtip Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Hmm... veit du om du har ein trådlaus router eller accesspoint? Det beste var om du kunne satt opp den trådlause saken som ein router og kobla begge maskinene på den. Da kan begg være på nett. Om du kun har accesspoint, så kanskje Speedtouch'n din kan bli router. Om du setter dei opp som router, så må du fjerne raspppoe tinga på pc'n ja. Og bare velge motta ip automatisk så skal du være på nett. Veiledning til og sette opp Speedtouchen til router: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...thomsen510.html Kva heiter den trådlause saken din meir enn Dlink? Har den trådlause mange nettverkstilkoblingar? 4 stk + wan? vis den har det er det mest sannsynlig ein router. Når fikk du adsl av telenor? Endret 17. mars 2005 av Cornel Lenke til kommentar
XereX2 Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Med tanke på at du kjører RASPPPOE så vedder jeg en tier på at du har en gammel utgave av Thomsen modemet uten router funksjon. Så om du da har en DLINK med router funksjon så anbefaler jeg deg å kjøre denne som router. Da kan du komme på nett med begge PCene samtidig. Gi oss produkt navnet til DLINKen du.. og ca dato for når du fikk Thomsen ADSL modemet så skal vi nok få hjulpet deg Lenke til kommentar
qtip Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 Dlink er DI-624+ og har 1 WAN port og 4 ethernet porter. ADSL av Telenor fikk jeg ca 2001. Jeg har nok ingen router funksjon på ADSL modemet mitt, der er det en line, 1 ethernet port og power på baksiden. Jeg trenger altså ikke gjøre noe på selve Thomson modemet? Kun fjerne RASPPPOE på den stasjonære. Er brukernav fra Telenor på formen brukernavn, f.eks simenloe eller [email protected]? Qtip Lenke til kommentar
ibi-ubu Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Du skal ikkje ha RASPPPOE installert på nokon av maskinene dine. Det skal D-linken din ta seg av. D-linken "ringer" då opp internett via Thompson-modemet som skal stå kobla i wan-porten. Logg inn på Thompson modemet og sjå til at det står som eit modem og ikkje som rutar. Gå inn på D-linken og legg inn [email protected] og passord og slikt der. Ein del av Thompsonmodema kan fungere som ruter sjølv om dei berre har ein port. Ruterfunkjonen gjer berre at du ikkje treng å ha RASPPPOE installert på maksina di. Pr. default står vel Thompson som modem. Som sagt: la D-linken ta seg av RASPPPOE. Lenke til kommentar
qtip Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 (endret) Logg inn på Thompson modemet og sjå til at det står som eit modem og ikkje som rutar. Gå inn på D-linken og legg inn [email protected] og passord og slikt der. Hvordan logger jeg inn på modemet da? Forsøkte noen ip-adresser i går etter tips fra div. sider, men fikk aldri kontakt med modemet..... Når jeg logger meg på kontoadmin på www.online.no bruker jeg brukernavn simenloe, men i dialupen RASPPPOE på min stasjonære bruker jeg [email protected] som brukernavn, hva skal jeg bruke på D-link modemet når jeg setter opp PPPOE tilkoblingen. Qtip Endret 18. mars 2005 av qtip Lenke til kommentar
XereX2 Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Skal vi se... 1. Det er ikke mulig å logge seg inn på thomsen modemet som er så gammelt.. Jeg kan garantere deg 100% at det er ett bridget modem. 2. Du må som sagt tidligere her koble thomsen modemet til WAN porten på DLINKen istedet for til PCen din. Så logger du deg inn på DLINKen og setter opp en PPPOE tilkobling. Ettersom du skal koble til med en router så MÅ du bruke hele epostadressen din som brukernavn... Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå